Moderne Hjemmebrygging: Oppskrifter med Moss Maltekstrakt

Erlendso

Dommer
Jeg ser i boken "moderne hjemmebrygging" at ekstraktoppskriftene bruker Moss Maltekstrakt.

Blir dette bra?? Har hørt flere snakke om dårlig utgjæring på denne? Hjelper det kanskje med wyeast gjærnæring?

Hvis det funker med moss maltekstrakt hadde det vært kjekt å prøvd noen brygg med dette og evt. spesialmalt. Blir billigere enn å få tilsendt muntons sine produkt siden jeg har rema1000 i kjelleren.  Som relativt nybakt far sitter jeg godt i tidsklemma, og en vanlig allgrain bryggedag er en luksus jeg sjelden kan unne meg! 

Noen som har erfaring med dette?
 
Hei!

Jeg har kun brukt Moss Maltekstrakt til gjærstarter.

På hjemmesiden til boka Moderne Hjemmebrygging står en del rettelser (http://www.hjemmebrygging.com/).

Bl.a følgende:
s. 28 og s. 36-38:
Moss maltekstrakt er dessverre blitt noe mindre egnet til ølbrygging etter at produksjonen ble flyttet ut av landet (kan gi noe søtt øl). Det anbefales å prøve å få tak i uhumlet maltekstrakt (flytende eller tørket) fra f. eks. Muntons, fås bl.a. fra Petit Agentur, se under.

Så helt umulig er det ikke, i hvert fall til søtt øl. Eventuelt kan du bruke litt av det og noe bryggeekstrakt.

Gi melding når du har prøvd!
 
Erlendso skrev:
Jeg ser i boken "moderne hjemmebrygging" at ekstraktoppskriftene bruker Moss Maltekstrakt.

Blir dette bra?? Har hørt flere snakke om dårlig utgjæring på denne? Hjelper det kanskje med Wyeast gjærnæring?

Det skal vanligvis ligge med et ark med rettelser i boka. Du finner dem på http://www.hjemmebrygging.com/
Etter at boka er trykket, har produksjonen av Moss maltekstrakt blitt endret.  For maltekstrakt til matproduksjon er det ikke så nøye med temperarur og lufttilgang under tørkinga, og disse typene maltekstrakt kan gi dårlig utgjæring og oksydert smak. Gjærnæring hjelper dessverre ikke.
 
Må si meg enig med gustavf,

mitt første brygg var på moss maltekstrakt, og det tok meg nesten 2 år før jeg forsøkte å brygge igjen. Veldig dårlig utgjæring.
Jeg har fortsatt 20 liter "pølsekokevann" igjen.
Men har brukt moss til 2 gjærstartere med godt resultat.
 
Erlendso skrev:
Blir billigere enn å få tilsendt Muntons sine produkt siden jeg har rema1000 i kjelleren. 

jeg leser også i samme boka om bruk av Moss (skal jeg ikke gjøre nå lengre) men jeg synes det er ikke så billig i det heile tatt .. kanskje tar jeg feil nå men i oppskriftene står at en må bruke 4 kg Moss maltekstrakt. Men på Bunnpris koster det 39 kroner/ 450 gram  :nosmile:

blir det ikke dyrere da?
 
Bruk noen ekstra kroner på skikkelig ekstrakt. Det er dyrere å lage 20 liter dårlig øl.
 
Tilbake
Topp