Motstrømskjøler i rustfritt

Nettopp prøvd min nybygde motstrømskjøler. Veldig fornøyd. Kjøler ca 2l i minuttet. Enkel å regulere, med full åpning fra kranen på kjelen kan kaldtvannskranen brukes for å regulere kjølingen for å treffe på 18, 19 eller hva man måtte ønske. Begrenset av vanntemperaturen på denne årstiden naturligvis.

Bygd av:
-25' rustfri 3/8" rør (Bryggmaker). Ferdig kveilet til ca 60 cm diameter
-Rustfrie koblinger (Bryggmaker). Nylonpakning i klemringskobling slik at den demonteres.
-Rustfri ståltråd rundt rør for å lage turbulens samt forhindre at slangen blir liggende helt inntil røret (Biltema)
-19 mm armert PVC slange (Biltema)

Som forventet ikke helt enkelt å tre røret i slangen med med hjelp av varmt zalovann gikk det. Klemringskobling måtte bores opp med 10 mm bor.

DSC_0043.JPG
 
Faktisk er erfaringen motsatt. Jeg fikk mindre trub med denne enn med dyppkjøleren. Sannsynligvis pga at jeg hele tiden måtte bevege på dyppkjøleren for å kjøle effektivt. Brygger BIAB uten pumpe. Nå var mesteparten av truben igjen i kjelen. Tidligere kunne jeg vippe litt på denne for å få med den siste vørteren men denne gangen stod truben nesten helt opp til kranen i kjelen.

Jeg var også spent på hvordan det ble og leste litt om cold break material osv. Som med alt annet virket det ikke som det var enighet om dette var en fordel å få over i gjæringskaret eller ikke. Så langt ser det greit ut, så får vi se på smaken da...
 
Brukte de samme gardena slangene og koblingene på dyppkjøleren tidligere. Da ble de relativt myke og var litt nervøs da det er parkett på kjøkkenet (gikk bra)... Hadde så et lite uhell med at den første vannet/dampen som kom ut tok en 180 grader sving nedi vasken og kom rett på magen. Andre grads forbrenning :-( Ølet ble døpt Burnt Bacon Beer. Motstrømskjøleren er på mange måter et resultat av dette.

Det fine med motstrømskjøleren er at man skrur på vannet først så vannet blir aldri mer enn lunkent, anslagsvis rundt 30 grader ut av kjøleren.
 
Hei
Det der med den rustfrie ståltråden spunnet rundt 3/8" røret var smart.
Festet du det til røret på noen måte (lim) eller spant du det bare rundt og så holdt det seg på plass når du tredde røret inni slangen?
 
Bare vridde den rundt. Lagde en knekk på tråden i begge ender og hektet den fast i åpningene på røret til slangen var på plass.
 
Elegant, og jeg ser det som et under at dere klarer å lage slikt uten at det lekker alle veier etter gjentatte oppvarminger av plastslange.
 
Tilbake
Topp