Mr Malty og "5 rør" osv

Er en ting jeg har lurt litt på;

Eksempel: Pils: Mr Malty sier at starter skal være 2,5 liter, og at man skal bruke 4 rør (kun eksempel dette).

Hvis dere da lager en 2,5 liters starter, bruker dere 4 rør, eller bruker dere ett og dyrker likevel en 2,5 liters starter? Hva blir resultatet da? Ikke like bra?
Ser fex at dersom man IKKE bruker rører, så ber Malty fort om 10+ rør, men det er det vel ingen som gidder?

Hva sier ekspertisen her?  :jaha:
 
Gjæren blie litt mer "våken" av å bli sent gjennom en starter først, så derfor tror jeg at du burde dumpe alle rørene i starteren når du først lager en. Den ligger i en mer dvalelignende tilsatnd i rørene, og gjennom en starter så kan du tilføre den litt næring slik at den er klar når du skal pitche.
Å bruke 690,- kr på gjær til et brygg er ihvertfall uaktuelt for min del. Det finnes en mellomting mellom magnetrører og en enkel starter, det står vel noe sånt som "intermittent shaking", som beskrives som "This starter is created the same way as the simple starter, but every hour or two the starter is agitated by the homebrewer to thoroughly mix the yeast and help introduce oxygen. This will substantially increase the cell count if done with enough frequency. "
Den pleier å hjelpe ganske mye. Jeg for min del planleger noen dager i forveien slik at jeg kan steppe opp starteren om nødvendig. Men jeg antar dette er et større problem for de som brygger mer enn de 25L som jeg gjør.
 
Takk, men du skjønte ikke helt hva jeg mente; Jeg bruker per i dag ett rør og lager en starter på 2,5 L som Malty sier.
Men hva gjør andre, tar de 4 rør i som Malty sier for å lage en 2,5 L starter?
 
Vil du ha rett antall gjærceller følger du kalkulatoren. Hvor mange rør du skal bruke og hvor stor starter du skal lage vil avhenge av alderen på gjæren, OO og volum på ølet. En starter på 2,5 liter med ett rør gir ikke like mange celler som en starter av samme størrelse med fire rør (forutsatt lik alder på gjæren).
 
ToreAmundsen skrev:
Takk, men du skjønte ikke helt hva jeg mente; Jeg bruker per i dag ett rør og lager en starter på 2,5 L som Malty sier.
Men hva gjør andre, tar de 4 rør i som Malty sier for å lage en 2,5 L starter?

Tror jeg skjønte deg nå(og jeg tror Gahr misforsto akkurat som jeg gjorde). Svaret er ja, MrMalty gir deg i grunn to valg, enten så kjøper du det antallet rør som kreves uten starter(noe jeg håper ingen gjør hvis det står 10 der), eller så tar man det antallet rør som det står etter "with starter" og lager en starter med disse/dette rørene av den størrelsen som MrMalty foreslår. Om du skal ha veldig høy OG eller stort volum så står det gjerne mer enn 1 rør og likevel bruk av starter, og dette er meningen. Det du kan gjøre med saken hvis det står feks 4 rør og 2,5L starter er å skyve på den linjen undeer med "growth factor", der kan du da velge om du vil kjøpe mange rør og bruke liten starter, eller om du vil kjøpe få rør og lage større starter.
Om du kun kjøper 1 av 4 rør og lager en starter på de foreslåtte 2,5L så har du vel rundt 1/3 av den gjæren du skulle hatt.
 
Tilbake
Topp