Neipa, slå den ut eller blir den drikkende mon tro?

Hei

nå ska dere høre, i helgen gikk jeg på en sur smell (bokstavlig talt)
Klarte å tilsette 20ml lactol ( melkesyre 80% ) når det egentlig skulle være 2ml. (pre cook var 30 liter)

vedlegg med ph papir ble tatt nå idag....ca 20 grader

Er dette bare å kaste ut, smakte på den nå idag 2 dager ettepå....jeg kunne kjenne at den var mer sur enn vanlig, men ikke ekstrem. på slutten kunne jeg kjenne noe som minner om en slags melke smak, om det var litt nasty smak klare jeg ikke å bestemme meg for(var noe som minnet meg om en slik milkshake ipa). hvordan vil denne smaken utvikle seg montro?

ikke nok med det....da jeg hadde overført til fermentasaurus så jeg at butterfly ventilen var igjen. Etter jeg åpner den kom jeg på at der lå det en sterk dose med vann og starsan( vi snakker 2-5cl ) nå under stormen har starsan skummet tatt resten av plassen i saurusen. det har tilogmed sneket seg noen dl med vørter ut
relief valven og neg i kjøleskapet. :eek:

what to do?? skal tørrhumle imorgen dag 3, samt dag 7....er snakk om 300 gram me humle
 

Vedlegg

  • IMG_3134.jpeg
    IMG_3134.jpeg
    355 KB · Sett: 83
Oohh, selv om det smerter å dumpe vørter, høres vel dette ut som en av de gangene det kan forsvares, kanskje? Gå i gang på nytt, og ta det på den berømte kappen :)
 
Hei

nå ska dere høre, i helgen gikk jeg på en sur smell (bokstavlig talt)
Klarte å tilsette 20ml lactol ( melkesyre 80% ) når det egentlig skulle være 2ml. (pre cook var 30 liter)

vedlegg med ph papir ble tatt nå idag....ca 20 grader

Er dette bare å kaste ut, smakte på den nå idag 2 dager ettepå....jeg kunne kjenne at den var mer sur enn vanlig, men ikke ekstrem. på slutten kunne jeg kjenne noe som minner om en slags melke smak, om det var litt nasty smak klare jeg ikke å bestemme meg for(var noe som minnet meg om en slik milkshake ipa). hvordan vil denne smaken utvikle seg montro?

ikke nok med det....da jeg hadde overført til fermentasaurus så jeg at butterfly ventilen var igjen. Etter jeg åpner den kom jeg på at der lå det en sterk dose med vann og starsan( vi snakker 2-5cl ) nå under stormen har starsan skummet tatt resten av plassen i saurusen. det har tilogmed sneket seg noen dl med vørter ut
relief valven og neg i kjøleskapet. :eek:

what to do?? skal tørrhumle imorgen dag 3, samt dag 7....er snakk om 300 gram me humle

Tatt i betraktning hvor mye rart som brygges både av bryggerier og hjembryggere, så ser jeg ingen grunn til å helle ut dette. La det stå til. Her har du kanskje en vinner på Ølfestivalen over nyttår:).
 
Tatt i betraktning hvor mye rart som brygges både av bryggerier og hjembryggere, så ser jeg ingen grunn til å helle ut dette. La det stå til. Her har du kanskje en vinner på Ølfestivalen over nyttår:).

Hehe., jojakansje.... men jeg trenger strengt tatt ikke bruke all humlen uansett. Ser for meg at mye av aromaen forsvinner med denne surheten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hehe., jojakansje.... men jeg trenger strengt tatt ikke bruke all humlen uansett. Ser for meg at mye av aromaen forsvinner med denne surheten?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Som @YngveKL sier, så er det mye kapital i form av humle du har tenkt å svi av. Men det er egentlig en helt meningsløs mengde, uansett. 4 gr/l er maks av hva som lar seg absorbere av de oljene som gir citrus/tropisk preg, så om du bruker en tredel av det du har tenkt, så er det rikelig.

Hvorvidt den lave pH'en lager trøbbel, aner jeg ikke. Jeg brygger bare sånt øl som holder seg innafor de aller kjedeligste parametrene:p.
 
Etter to dager så skal iallefall gjæren i normale omstendigheter ha senket pH til der den vil at den skal være for det ferdige ølet. Ferdig øl ligger som regel rundt 4.1-4.7 ish, Neipa ligger gjerne i det høyere området.. Du ligger på 4.5, altså midt in the ballpark.

Ut fra denne tankegangen burde det ikke smake spes surere enn vanlig. Men du får den laktol-smaken du nevner. Tørrhumling vil heve pH i ølet.

Så kan du ta et valg om hva du vil gjøre, og det bør stå på hvordan ølet smaker mtp laktolen og star-sanen.
 
Etter to dager så skal iallefall gjæren i normale omstendigheter ha senket pH til der den vil at den skal være for det ferdige ølet. Ferdig øl ligger som regel rundt 4.1-4.7 ish, Neipa ligger gjerne i det høyere området.. Du ligger på 4.5, altså midt in the ballpark.

Ut fra denne tankegangen burde det ikke smake spes surere enn vanlig. Men du får den laktol-smaken du nevner. Tørrhumling vil heve pH i ølet.

Så kan du ta et valg om hva du vil gjøre, og det bør stå på hvordan ølet smaker.

JeppsiPeppsi er noe redd den lactol smaken, men gjæren vil vel gjøre en jobb her og det må jo være til det positive tenker jeg[emoji848][emoji28]

Kommer definitivt til å gå ned på humlemengden uansett. Mer 150gram ish siden disse pakkene allerede er åpnet. Kan det bli en forskjell om jeg bare tørrhumler kun på dag 7 og ikke på dag 3 og 7 som oppskrift sier. Hva er det egentlig som foregår når man humler på dag 3 utenom at CO2 flusher oksygenet ut rimelig kjapt


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvor lenge kan humleposer ligge på -20 uten at aroma forsvinner eller at oksygen tar knekken på humlen. Ligger i original emballasjen.
Kanskje droppe tørrhumlen helt og gå For 3-5dl med bringebær eller mango puree[emoji2957] eller blir dette helt crazy og gir enda mer surhet


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Etter to dager så skal iallefall gjæren i normale omstendigheter ha senket pH til der den vil at den skal være for det ferdige ølet. Ferdig øl ligger som regel rundt 4.1-4.7 ish, Neipa ligger gjerne i det høyere området.. Du ligger på 4.5, altså midt in the ballpark.

Ut fra denne tankegangen burde det ikke smake spes surere enn vanlig. Men du får den laktol-smaken du nevner. Tørrhumling vil heve pH i ølet.

Så kan du ta et valg om hva du vil gjøre, og det bør stå på hvordan ølet smaker mtp laktolen og star-sanen.

Den stripa viser vel 3,8? Og dermed er du under normal pH for øl, men vel ikke nede i surølområdet? Bør du ikke ned mot 3,5?
 
Hvor lenge kan humleposer ligge på -20 uten at aroma forsvinner eller at oksygen tar knekken på humlen. Ligger i original emballasjen.
Kanskje droppe tørrhumlen helt og gå For 3-5dl med bringebær eller mango puree[emoji2957] eller blir dette helt crazy og gir enda mer surhet


Sent from my iPhone using Tapatalk

Aner ikke, men du kan f.eks putte humla i en brødpose eller to eller tre, senke den i kaldt vann for å presse ut oksygen, knyte igjen, og putte den posen i humleposen igjen
 
Hvor lenge kan humleposer ligge på -20 uten at aroma forsvinner eller at oksygen tar knekken på humlen. Ligger i original emballasjen.
Kanskje droppe tørrhumlen helt og gå For 3-5dl med bringebær eller mango puree[emoji2957] eller blir dette helt crazy og gir enda mer surhet


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvor lenge har denne humla ligget? Min er faring er "lenger enn man skulle tro".
 
Den stripa viser vel 3,8? Og dermed er du under normal pH for øl, men vel ikke nede i surølområdet? Bør du ikke ned mot 3,5?

Se der ja. Jeg trodde at området uten tall var riktig, men skjønner på innlegget ditt nå at det er referansefargen. Da er pH ganske lav ja og bør smake litt syrlig. Aldri brukt strips før..
 
Se der ja. Jeg trodde at området uten tall var riktig, men skjønner på innlegget ditt nå at det er referansefargen. Da er pH ganske lav ja og bør smake surt. Aldri brukt strips før..

Stemmer. Er nok i 3,8 området på dag 2


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kan jo legge til at det kun har blitt whirlpoolet med 80gram her, finnes ingen bitterhet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Se der ja. Jeg trodde at området uten tall var riktig, men skjønner på innlegget ditt nå at det er referansefargen. Da er pH ganske lav ja og bør smake litt syrlig. Aldri brukt strips før..

Jeg begynte med det. Å avgjøre hvilken farge referansefargen lignet mest på, var som regel heller vanskelig, og de er temmelig lite nøyaktige, så det kjentes godt å få et pH-meter.
 
Tilbake
Topp