Ny Bryggebok

beate skrev:
Skulle ønske du kunne skrive enda mere om gjær, litt mere nerdete. Kanskje det hører hjemme i neste bok?

Jeg skal se om jeg får utvidet gjærkapittelet litt, men gjær og gjæring går igjen flere steder i boka.
 
MortenB82 skrev:
Hei Gustav. Jeg ser av IPA-kapitlet at du har en beskrivelse og en basisoppskrift. Jeg synes det er bra, og kunne gjerne tenke meg at du har slike beskrivelser og basisoppskrifter for en rekke av de mest vanlige øltypene vi brygger hjemme. Jeg synes det er kjekt å ha et oppslagsverk hvor jeg kan se den typiske oppskriften for en gitt øltype, for så å evt. endre på noe. Siden du har et IPA-kapittel regner jeg med at du nok allerede har tenkt å legge det opp slik, men jeg håper det blir mer enn bare noen få øltyper.

Inntil videre er det lignende kapitler om pils, juleøl, bitter, hveteøl, porter/stout, klosterøl og tradisjonelt norsk hjemmebrygg. Det er mulig det blir litt endring før manuskriptet er helt spikret, og at noe av dette splittes eller slås sammen.
 
Alt man trenger for å fylle en kveld:
  • Ei kanne med kaffe
  • Datamaskin
  • Kommentarer fra redaktøren
  • Fred og ro

Forfatterdag.jpg
 
Absolutt et kult prosjekt, jeg har selv gitt ut bok så jeg vet hvor mye arbeid som ligger bak..

Men, er det komplette kapitler som ligger ute som lesekopi?
 
Bernts skrev:
Men, er det komplette kapitler som ligger ute som lesekopi?

Ja. Det vil si, gjærkapittelet er komplett, men IPA-kapittelet er et kort kapittel som inngår i oppskriftsdelen av boka.
 
Blir det aktuelt å ha et kapittel i slutten av boka som tar for seg kortfattet forklaring om ord og uttrykk som ofte forekommer i dette gamet? Eller en slags ordliste om man vil? Denne kan også forklaringer på uttrykk som ikke nødvendigvis er tatt opp i selve boka, men som hjelp til videre studier eller utrykk man kan møte på i diskusjonsfora.
 
Tøft at det er så mange i bransjen som har investert i boken

Nøgne Ø
Kinn
Bryggselv
Bryggeland
Petit Agentur
Humle & Malt
Vestbrygg
Amundsen Bryggeri & Spiseri
Ølbrygging.no
Apotekergården Grimstad
Schouskjelleren
Cardinal Pub Stavanger
Halden Mikrobyggeri
Grunerløkka Brygghus
Beer Palace
Ølhandleriet
Garasjebryggeriet Haugesund
 
Freddy skrev:
Blir det aktuelt å ha et kapittel i slutten av boka som tar for seg kortfattet forklaring om ord og uttrykk som ofte forekommer i dette gamet? Eller en slags ordliste om man vil? Denne kan også forklaringer på uttrykk som ikke nødvendigvis er tatt opp i selve boka, men som hjelp til videre studier eller utrykk man kan møte på i diskusjonsfora.

Ja, det blir sannsynligvis noe slikt i boka.
 
gustavf skrev:
Freddy skrev:
Blir det aktuelt å ha et kapittel i slutten av boka som tar for seg kortfattet forklaring om ord og uttrykk som ofte forekommer i dette gamet? Eller en slags ordliste om man vil? Denne kan også forklaringer på uttrykk som ikke nødvendigvis er tatt opp i selve boka, men som hjelp til videre studier eller utrykk man kan møte på i diskusjonsfora.

Ja, det blir sannsynligvis noe slikt i boka.

Et tips da Gustav.

La denne inneholde noe om hvordan man substituerer malt. Dvs leser man en resept i et amerikansk blad, som referer til malttyper benyttet, hvordan kan man enkelt finne en som man kan få kjøpt her i Norge.

Samtidig som jeg alltid roter med omregning fra Lovibond til SRM til EBC.

Edit: det er med andre ord mange Tips og Hints som er nyttige å finne i en slik bok.
 
Roger skrev:
gustavf skrev:
Freddy skrev:
Blir det aktuelt å ha et kapittel i slutten av boka som tar for seg kortfattet forklaring om ord og uttrykk som ofte forekommer i dette gamet? Eller en slags ordliste om man vil? Denne kan også forklaringer på uttrykk som ikke nødvendigvis er tatt opp i selve boka, men som hjelp til videre studier eller utrykk man kan møte på i diskusjonsfora.

Ja, det blir sannsynligvis noe slikt i boka.

Et tips da Gustav.

La denne inneholde noe om hvordan man substituerer malt. Dvs leser man en resept i et amerikansk blad, som referer til malttyper benyttet, hvordan kan man enkelt finne en som man kan få kjøpt her i Norge.

Samtidig som jeg alltid roter med omregning fra Lovibond til SRM til EBC.

Edit: det er med andre ord mange Tips og Hints som er nyttige å finne i en slik bok.

+1


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da har jeg også investert. Oppfordrer flest mulig til å gjøre det. Prosjektet har så langt oppnådd 28014€ av 30000€. Håper det går bra!  :)
 
Tilbake
Topp