Om FG og sånn... Min første tråd.

Øvre Sund

Norbrygg-medlem
16. desember brygget vi 2x80 liter med Bayer / Tysk Dunkel.
Nå star 150 liter I 6 gjærekar og skal vel snart flaskes...?
4 uker, er liksom det vi har lest oss til...
9, 10, og 11 grader har det vært I gjæringsrommet.

Hva forteller denne målingen I dag...?
Når tror Dere det er "riktig" å stikke om og flaske dette...?
Og om noen har kortversjonen av prosessen å fortelle oss..?
Fra omstikk, flasking, karbo, modning, og til klart liksom.
Takknemlig om noen lærer oss nybegynnere I Drammen.
 
Er ikke noe spesialist på lager, men vet at en bør ha en diacetyl rest for å minimere faren for diacetyl. Har det gjæret i 4 uker? I så tilfeller har det nok gjæret mer enn lenge nok.
En må skille mellom gjæring, diacetyl rest og lagering, og om brygget deres har gjæret 4 uker så har derenok blandet begrepene litt.
Mer drevne pilsbryggere vil nok kunne si om det har hensikt å ta en diacetyl rest nå.
 
Takk. Jeg leser med iver, og har den største respect for bade erfarenhet, og for gjær og temperature og annet. Takk for svaret. så langt.
Det var disse jeg ikke var kar om å laste opp I går.....
B02 FG 1014.JPG B02 01 logg.JPG
 
trenger ikke stikke om, tilsett sukkerlake og flask. 2uker i romtemp for karbonering, deretter kan dere lagre den kaldt (ned mot null grader) :) Fin fg på 1.014 som gir litt restsødme, og er innenfor stilen.
 
Kanskje jeg tar feil, men de aller fleste "eksperter" anbefaler vel at man stikker om etter primær for lager-øl?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er vanlig å stikke om hvis ølet skal stå lenge på gjærkaka og trub, dvs etter primærgjæringen(ca.1 uke). Nå har det allerede stått fire uker, da er det nok klart til å flaskes. unødvendig å stikke om for å flaske, risikerer bare oksidering og infeksjon.

Jeg lar det selv stå 1 uke med gjær, stikker om og lar det stå 3 uker uten gjærkaka og trub.
 
Har selv alltid stukket om for å blande øl og sukkerlake skikkelig i et nytt kar. Om dere ikke stikker om kan det være lurt å ikke bruke veldig konsentrert sukkerlake. Gjerne 2 liter vann og sukker. Da er du tryggere på at den blander seg jevnere.
 
Bruker både flasker og fat. Stikker aldri om ved bruk av fat.
Ser ut som om det er en forskjell mellom amerikanske og europeiske bryggetradisjoner mht tapping til sekundær-gjæring. Amerikanerene er redde for autolyse, mens europeiske bryggere lar ølet stå mye lenger på gjærkaka.
Sikkert rett - begge deler.. :)
 
Det er vel forskjell her på lager og ale. Lager skal typisk stå 3-4 uker på primærgjæring, og "sekundær", eller lagering, kan ta flere uker mer. Derfor anbefaler man vel at man enten stikker om til et annet kar/fat for "sekundær" for brygging av lager. Ale derimot, tar typisk 3-7 dager før den er ferdig med primær, og 1-2 uker mer med "sekundær". Her vil det ta typisk ikke være noe å tjene for hjemmebryggere med å stikke om. Faktisk øker man kun risikoen for oksidering.
 
Kanskje jeg missforstår men "standard prosedyre" her på forumet er at for "normale" ales så går det ca 14 dager med til gjæring og opprydding. I ett og samme kar. Deretter karbonering og evt lagring på passe temperatur.
For lager gjøres på nøyaktig samme måte, men det går kanske en uke eller tre ekstra før karbonering.
Deretter lagring ca en måned rundt 0C. Så noe sekundærgjæring eller sekundærkar inngår ikke.

Denne lagringen av lager er etter min mening litt oppskytt. Smaker den godt en ukes tid etter karbonering så er det ikke sikkert den er noe bedre om den får stå en måned ekstra.
Det er kanskje litt utenom normalen men i år har jeg tenkt å flytte pilsbrygginga til sent ut på våren. Selv om bitterheten er på plass etter ett års tid så synest jeg den er bedre ferskere og med mer innslag av smakshumle.
Vil ha pils med mer enn bitterhet oppunder jul.
 
Det ble hevert fra primærkaret, rett I flasker med drops. Korking og rett I 20 grader sist søndag. Slik star kassene til kommende søndag, da de går til modning I +4-5 graders rom. Høres det rktig ut...? Og nå skal vi flaske en pilsener som ble brygget 25.12. Er det same prosevyrer der...? og same temperature som gjelder...?
B02 tappe 2.JPG B02 tappe fylle 2.JPG B02 tappe 4.JPG
 

Vedlegg

  • B02 tappe 3.JPG
    B02 tappe 3.JPG
    52,7 KB · Sett: 56
#02 Tysk Dunkel Brygget 16.12. Flasket 11.1. Står nå 17 kasser i +8'.
#03 Pilsner Brygget 25.12. Flasket 19.1. Står nå 19 kasser, èn uke i +20' og deretter i +8'.
Håper dette blir riktig, for riktig modning, gjennom noen uker.
Og akkurat HVOR MANGE UKER...? Vil vi gjerne tips om.
Takk til de som bryr seg og svarer. Vi leser og lærer....
 
Det vanlige er at etter flasking så settes ølet i romtemperatur i ca 14 dager. Lavere temperatur går greit det også men kan ta lengre tid før det er ferdig karbonert. Kontroller gjerne etter en uke, det hender det ikke er nødvendig med to. Så settes det kaldt til modning. Gjerne ned mot 0 men det går greit på 4C også. En måneds tid er vanlig. Drikk det når dere synest det smaker godt.
-8C lagring/modningstemperatur er høyere enn det jeg har gjort med undergjæret øl.
 
Takk igjen, for godt svar.
Begge batchene har stått primærgjæret i 3-4 uker ved ca 8'C.
Flasket, og så 1 uke pluss, i ca 19'C.
Så så langt er vi vel innafor dine betraktninger.
Forstår vi da bør finne oss et enda kjøligere sted for modning, enn det nå +8-10'C vi nå har.
Har et rom som nåp ved minus 15 ute, holder 1-3'C inne der.
Men det rommet er jo ikke enkelt å holde stabilt på temp, når nå mildværet igjen kommer.....
Tips for slikt også...?
 
Nei utetemperaturen har jeg lite kontroll på. Hadde jeg det ville ikke termometeret vist minus 10 i formiddag :)
Kjøleskap og fryseboks med ekstern termostat er det vanlige. Men dere lager/lagrer mye så da kan man kanskje tenke kjølerom? Ser det fra tid til annen selges brukte slike på Finn og lokale kjøpe-selge sider.
Blir det kjøle/fryseboks så husk at ikke alle fungerer i omgivelsestemperatur under 10C. Om de gjør det med ekstern termostat vet jeg ikke.
Lagring på 8-10C må andre svare på. Andre har ganske sikkert gjort noe slikt.
 
Lagre det så kaldt som mulig ned mot 0 grader i 1-3mnd er vel det som anbefales i litteraturen ref. egen hukommelse. Om man ikke har mulighet til det går nok det også bra(kan jo hende at modningen går fortere?). Blir vel øl læll.

Selv har jeg kjellertemperatur ned mot 4 grader om vinteren, og det er der jeg lagrer ølet mitt.
 
Takk. Vi flyttet lagringen til nå +0,5 grader I lagerrommet, med minus 16 utenfor. Så gjenstår å se om det står seg med den temperature I rommet I 1-3 mnd. Takk for fine tilbakemeldinger.
Vi brygger igjen lørdag 23.1. Batch#04. En lys pilsner. 2x90 liter. Den går rett I gjærspann og inn I kjellerrom 8-10 grader, for gjæring I ca èn måned. Vi er 10 mann I Øvre Sund Bryggelag, og må kanskje sette opp noen statutter eller "bryggeregler". Noen andre som har slikt og kan dele...?
 
Hvorfor brygger dere så mye lager? Husk at er viktig å tilsette tilstrekkelig gjær og oksygenere med ren O2 om resultatet skal bli bra. Hvorfor ikke heller brygge en Pale Ale eller Blond om målet er en lys og mild øl? tryggere med tanke på på antall liter og enklere å lykkes.
 
Bare fordi vi kan det.... Men neste gang blir det mindre...
Gode poenger du har der, og neste blir nok en av de du nevner.
Men nå er I allefall 2x90 liter pilsner I 6 gjærkar, og i ca +10' C i en kjeller.
Flasker eller fater den om 3-4 uker.
Noe moden og kanskje klar, en gang etter påske.
Takk for at Dere gidder å svare.
 
Tilbake
Topp