Oppskrift på 1664 Blanc

Bare for å ha nevnt det, hørte på Beersmith podcast forleden hvor mr Brad Smith sa at dersom en ønsket fersken smak på øl, måtte en tilsette aprikos.
Ser også fra en tidligere post her at Jamil tilsetter 1,36 kg aprikos i Brewing Classic Styles (for 20 liter øl.)
Jeg prøver det nuh.
Jeg skal tilsett 740 gram i kveld på 20 liter.
Sa han noe mer om fremgangsmåte?
Er usikker på om jeg skal koke de hermetisk aprikosen jeg skal tilsetter?
 
Hei, kanskje litt sent nå men han skriver at fersk frukt bør kokes kjapt, mens pure eller ekstrakt kan helles direkte i karet.
Men det funker vel best som pure, og må man lage dette selv er det vel tryggest å koke litt.

Han skriver også at han har pureen i et nytt gjæringskar og heller over forsiktig fra første gjæringskar.
(Men her skjønner jeg ikke helt hvorfor og om han lar gjæren ligge igjen). Må visst lese litt mer.
 
Jeg må si at jeg leser denne tråden med STOR iver!
Tenker å prøve OnkelB sin oppskrift (fant på Beersmith).
:)
 
Jeg må si at jeg leser denne tråden med STOR iver!
Tenker å prøve OnkelB sin oppskrift (fant på Beersmith).
:)
Ligger nå en oppskrift nummer to på Beersmith
Brygget første for en kompis for 4 uker siden og har versjon 2 på gjæring nå. Tilsatte en kilo aprikospuree i går etter lesing her.

Så aner virkelig ikke om den vil smake likt originalen. Og regner vel ikke med den blir spesielt lik.

Hvis jeg skal lage en tredje versjon (uten å ha smakt på noen av bryggene enda!) så vil jeg prøve med pilsnermalt og WLP400 gjær.
Men bør vel smake litt før jeg endrer mere!
 
Ligger nå en oppskrift nummer to på Beersmith
Brygget første for en kompis for 4 uker siden og har versjon 2 på gjæring nå. Tilsatte en kilo aprikospuree i går etter lesing her.

Så aner virkelig ikke om den vil smake likt originalen. Og regner vel ikke med den blir spesielt lik.

Hvis jeg skal lage en tredje versjon (uten å ha smakt på noen av bryggene enda!) så vil jeg prøve med pilsnermalt og WLP400 gjær.
Men bør vel smake litt før jeg endrer mere!

Spennende!
Hold oss oppdatert med smaksinfo når de er klare :)
 
Hei 1664 venner ;)
Da har min fått laget seg litt!
Har smakt på den to ganger nå, det blir mer og mer aprikos smak men den mangler litt.
Ser også at den er litt for klar i forhold til originalen eller synes jeg den ligner mye :):)
Det jeg skal gjøre til neste forsøk er å ikke bruke sukker, kommer til å bruke mere hvetemalt for å oppnå OG.
Kommer heller ikke til å bruke klarnigs midell i koken for å få den rette grumsete utseende :D
Trur også det er lurt å stikke om til nytt karr når man tilsetter aprikosen, som det må brukes mere av.
Det var min rapport,
Håper det hjelp de som har lyst til å prøve den oppskriften ;)
 
Hei 1664 venner ;)
Da har min fått laget seg litt!
Har smakt på den to ganger nå, det blir mer og mer aprikos smak men den mangler litt.
Ser også at den er litt for klar i forhold til originalen eller synes jeg den ligner mye :):)
Det jeg skal gjøre til neste forsøk er å ikke bruke sukker, kommer til å bruke mere hvetemalt for å oppnå OG.
Kommer heller ikke til å bruke klarnigs midell i koken for å få den rette grumsete utseende :D
Trur også det er lurt å stikke om til nytt karr når man tilsetter aprikosen, som det må brukes mere av.
Det var min rapport,
Håper det hjelp de som har lyst til å prøve den oppskriften ;)

Brygget denne på fredagen. Jeg tenkte å tilsette 1000gram aprikos purre i 23 liter. Jeg tenker å kun bruke starsan på ting som er i kontakt med aprikosene, mixe dette sammen og helle rett i karet. Jeg tenke ikke å stikke om, hvorfor tenker du det er lurt å stikke om ?
Ente du opp med å koke aprikosene før tilsetting, frysing ?
Når tilsatte du aprikosene ? etter stormgjæring, 3-4 dager ?
 
Brygget denne på fredagen. Jeg tenkte å tilsette 1000gram aprikos purre i 23 liter. Jeg tenker å kun bruke starsan på ting som er i kontakt med aprikosene, mixe dette sammen og helle rett i karet. Jeg tenke ikke å stikke om, hvorfor tenker du det er lurt å stikke om ?
Ente du opp med å koke aprikosene før tilsetting, frysing ?
Når tilsatte du aprikosene ? etter stormgjæring, 3-4 dager ?

Hei


Jeg brukte hermetiske aprikos rett fra boksen, som jeg laget pure av.
Fikk ingen infeksjon, må bare bruke starsan på alt som er i kontakt med aprikosen.
Jeg hadde brukt ca 1200 gram aprikos på 23 liter, tenker det vil gi den rette smaken.
Jeg tilsatte aprikos på dag 7 , tenker at det er lurt og stikkeom forde jeg trur mye av aprikosen bare sank ned i bunnfallet og ikke laget noen ordentlig smak på øllet.
Det jeg skal gjøre neste gang er å ha aprikosen i et nytt kar før jeg overføre fra det første gjæringskarret.
På den måten får jeg spred aprikosen rundt i ølet. :)
 
Etter å ha diskutert det litt med andre ølbryggevenner, vil tipset bli å meske ved en høyere temperatur enn 65 grader for å få litt mer gjenværende sødme i ølet. Rundt 67-68 grader. Gjæringstemperaturen har også mye å si her, og vi har muligens gjæret på en alt for høy temperatur. 17-18 grader er optimalt, men vi gjæret på rundt 20 grader da det var denne tempetauren vi fikk til på badet. Den bitre/syrlige smaken kan reduseres litt ved å gjæres på 17-18 grader istedet for på 20.

Dette blir den endringen vi eventuelt ville foretatt oss til neste forsøk på 1664 blanc. Man må jo bare prøve seg fram ;)

Jeg også tenker at 1664 har mye sødme, og at man derfor bør meske høyere, eller spe på med spesialmalt. Sliter selv med for høy utgjæring på omtrent alle øl. Lykke til.
 
Sitter her å tenker på dette med fersken i øl fra bryggeriet. Første som slår meg er at det vil være vanskelig å beregne mengde fersken pga forskjellige modenhetsgrader. Industrielle bryggeri må være forutsigbare med tanke på å gjenskape smaken. Så hva med Aqvia fersken essens. Den er uten sukker eller søtningsmiddel.
 
Sitter her å tenker på dette med fersken i øl fra bryggeriet. Første som slår meg er at det vil være vanskelig å beregne mengde fersken pga forskjellige modenhetsgrader. Industrielle bryggeri må være forutsigbare med tanke på å gjenskape smaken. Så hva med Aqvia fersken essens. Den er uten sukker eller søtningsmiddel.

Den inneholder kaliumsorbat E202/203 Salter av sorbinsyre E200. Hemmer vekst av gjær, mugg og noen bakterier. Så vet ikke hvor heldig det er vis man skal karbonere natulig.
Vet man bør holde seg unna tilsettningsstoffer som inneholder E220(E221,E222,E223,E224,E226,E227,E228) vis man skal det.Svoveldioksid virker mot gjær, sopp og bakterier. Svoveldioksid reagerer på forskjellig måte med mange næringsinnholdsstoffer og motvirker for eksempel at farger, vitaminer og aroma blir nedbrutt av kontakt med surstoff.

Ikke hatt noen erfaring med dette selv, kun lest andres.
 
Har nå smakt på min ferske 1664 blanc som kun har stått på fat i 3 dager.(litt lite co2) Fargen er flott, passe smak og lukt av sitrus frukt, passe sødme(FG 1010), bra med aprikos lukt men forløbig ikke så mye smak, kun et hint. Jeg håper at dette endrer seg over litt tid. oppskalerte oppskriften som @Silla_ brukte til 25 liter, meeeen med litt div utfordringer og mye turb så ente jeg kun opp med ca 20 liter i karet(etter omstikking for å tilsette aprikos) Jeg tilsatte 1040gram aprikos purre(4 stk hermetiske bokser) mikset dette kun samme med stavmikser og rett opp i sekundær karet.Alt som var i kontakt med purre ble lagt i starsan først. Purren gikk i karet etter 7 dager å ble der i 8 dager før tapping.

Jeg gleder med virkelig til å dele denne med andre, vet det er et par som allerede står i kø.

Ha en flott helg, skål! Topp hobby :)

20151218_193750.jpg
 
Må bare komme med et gledesrop og si at 1664 blanc nå etter 3,5 uker på flaske har fått en mye bedre smak! :D Mindre syrlig, og med mer aprikos-smak. Timing er tydeligvis ganske viktig når det kommer til dette brygget.

Måtte nesten komme med et nytt innlegg også, for å fullføre 1664 blanc-historien vår :)
https://bryggkompaniet.wordpress.com/2015/11/08/kronenbourg-1664-blanc-del-4/

Hvor mange bokser aprikos brukte dere for å ende opp med 485 gram / 379 gram ferdig purre?
 
Da har jeg omsider kommet til denne 1664 blanc'en på bryggelisten min!
Kjøpte inn råvarer i dag og brygger i morgen!

Jeg følger nesten den oppskriften her;
https://forum.norbrygg.no/threads/oppskrift-pa-1664-blanc.16140/page-4#post-238371
Som såvidt jeg kan skjønne er den samme som Silla_ brukte bare nedjustert til 25 liter

Eneste endringene jeg har planer om er at jeg tar 2,5 kg pilsner malt, 2 kg hvete malt, 0,3 kg flaket hvete og 0,5kg caramel malt!
I tillegg har jeg lest meg til at originalen er basert rundt Strisselspalt humlen, så den har jeg kjøpt inn for leeenge siden, og satser på å bruke 66 gram som bitter humle (veldig svak alfasyre på denne) og 33 gram når det er igjen 15 min.
Så blir det WLP 400 gjær og antageligvis 1 kg aprikos purè, krokt så fryst, ting og tilsatt etter 3-4 dagers gjæring.
 

Vedlegg

  • Kronenbourg 1664 blanc oppskrift.pdf
    19 KB · Sett: 134
Tilbake
Topp