Råd om utstyrskjøp

torbj b-n

Norbrygg-medlem
Hei laugsfolk
Jeg står i ferd med å kjøpe meg en Speidel Braumeister (20 liters) og trenger naturlig nok en del utstyr i tillegg. Noen som har råd om hvilken maltmølle bør velges? Så forstår jeg av spaltene her i forumet at krana ofte må skiftes, bør den med kuleventil like gjerne kjøpes straks? Takknemlig for alle tips, erfaringen er begrenset men motet stort (foreløpig).

Torbjørn B-N :)
 
Mølle _må_ ikke kjøpes - jeg bruker vaffal ikke min mer enn noen få minutter hver måned og er ellers tilgjengelig.....  8)  Er en Crankandstein 2D og fungérer så fint som bare det.  Kjøpte med base plate/hopper og sveiv.  Hopper er gull, platen kan du fikse selv, sveiven brukte jeg én gang.  Siden har en pythonbillig batteridrill til en hundrings elelr to fått gjøre jobben.

Jeg har hatt kontrollenheten på min 20l til Speidel i Tyskland for programvareoppdatering.  Den klarte å begynne å telle tiden _før_ riktig temperatur var oppnådd - ikke bra.  Fungerer fint nå.  Elllers har jeg fått tilsendt ny impeller til pumpen, den forrige ulte og pumpet ikke skikkelig.  Efter tre nye brygg var "musikken" tilbake...  Petit Agentur v/Ola har nå gitt beskjed om at ny pumpe kommer plutselig.  Kranen har jeg ikke hatt problemer med - så vent og se, før du kjøper noen annen kran.

Ellers er jeg superfornøyd med den og oppståtte problemer løses altså av importøren.

Kjøpte med kobberhette.  Klart høy imponator- og blingeffekt; men gjør jobben.  Kjøpte også med isoleringskappe og vaskesett og er fornøyd med at jeg gjorde det.

Ellers: herlig, plassbesparende og (for meg) god løsning.

MVH

Morten M
 
Kjøper du et startsett med Speidel 20 liter har du det meste som trengs.
Isolasjonskappe forkorter bryggedagen og sparer strøm, men du greier fint å isolere med billigere løsninger.
Kranen fungerte fint for meg de første 8 bryggene, og fungerer sikkert fint enda men byttet til en annen grunnet ønske om større flow.
Pumpe og software må en gå ut fra fungerer greit.
Ventilasjonsbehov må du vurdere ut fra hvor du skal bruke den.
Det er greit å bytte ut standardmøllen med en Barley Crusher eller kjøpe lignende mølle, men mange bruker den medfølgende med godt resultat...
Du trenger en bøtte til malten og en bøtte for å parkere maltrøret i.
Du trenger en ochellvekt, kan kjøpes på Europris.
Du trenger litt vannslange til kjøleren, til å fylle Speidelen med og kobling som passer på vannkranen.
Du trenger en kjele på 6-8 liter og komfyr/kokeplate til å varme skyllevann med.
Du trenger en temperaturmåler til skyllevann.
Du trenger vaskemidler og børster og StarSan for å rengjøre ting med.
Du trenger en flaskefyller eller lignende til å flaske med eller utstyr til fating.
Du trenger en ganske nøyaktig kjøkkenvekt til å veie opp diverse ting med og en badevekt for å veie opp malt med.

Og så er det kjekt med:
Magnetrører med Erlendmeyerkolber.
Refractometer.
Flere gjæringskar.
Termostater og fryseboks til gjæringstemperaturkontroll.
Kjøleskap til serveringsflasker/fat
 
Lykke til!

Jeg har ikke angret et sekund, har nå 42 brygg på den, nr 40 karbonert (testes i dag) og de to siste i fermenteringsskapet.
 
Det kjøpes og kjøpes - noen tips om gasskoplings/trykkmålingsutstyr? Har sett på Vin og Bars doble manometere, men de ruver så mye, finnes det noe mer "diskret"?

Torbjørn
 
Tilbake
Topp