Rullende kok?

Jeg har kjøpt en ny kjele på 50 liter og en Caso 3.5kw induksjonskoke plate. Forsøkte å koke vann med dette i går, men ble litt overrasket over hvor lite aktivitet det egentlig var i vannet med plata på full spiker. Så lenge lokket var på koka det som bare pokker, men så fort jeg tok av lokket ble det veldig mye roligere. Kanskje litt for rolig, derav denne posten.

Spørsmålet er hvor mye rullende kok er nødvendig?

Det går bra, men var kanskje i nedre del av skalaen. Jeg har et tilskåret liggeunderlag rundt gryten for å ikke få så stort varmetap.

Det viktigste er vel ikke hvordan det ser ut, men hvor stor fordampning du har pr time. Den bør ligge på 10 % pr time. Dette er for å koke ut avsmaker, samt at selve kokingen produserer (ønskede) smaksstoffer. Så hvis termometeret ditt viser 100 grader og du måler fordampningen til 10 % skal du være innafor. Merk at feks 5 % fordampning i timen ikke kan kompenseres for ved å koke i to timer, den må ligge på rundt 10 %.

Platen skal være mer enn kraftig nok for en 50 l kjele. Jeg har akkurat tilsvarende. Min 3,5 kW plate gir ca 3,3 kW på maks. Jeg koker vanligvis på effekttrinn 6 eller 7 som gir ca 2 kW og en avdampning på ca 10 % pr time. Jeg har også isolert gryten med liggeunderlag, og det betyr noe.

Det hjelper ikke å koke med lokk (ikke helt på i det minste) Du må vel ha en avdamping på minst 8% pr time for å få kokt bort nok dms.

Har samme oppsettet, bortsett fra muligens annerledes gryte, men fortsatt 50l. Hvis du isolerer gryta blir det merkbart mer trøkk.

Eg har testa denne induksjonskokeplata og ei anna tilsvarande og brukt fleire forskjellige kjelar og det eg ender opp med som resultat er at det er ein del forskjell i kjelane når det gjeldt kor godt dei funkar på induksjon og det varierar faktisk også med kva induksjonskokeplate ein brukar.

Så ein 50 liters kjelen som funkar på induksjon seier ikkje så mykje - det vil vera ein del variasjon for forskjellige kjelar.

Eg vil også tru at kva nettspenning du har vil spela inn kor mykje kraft du får ut av induksjonskokeplata.

Det som fungerer veldig bra hos meg er å ha lokket på med en liten glippe, med med en relativt kraftig ventilasjon 10cm fra glippen. På denne måter får jeg veldig bra kok og dampen (med mye av lukten) sendes ut vinduet.

Jeg brukte dette oppsettet med 2 billige kokeplater, og hadde grei kok.

Det som fungerer veldig bra hos meg er å ha lokket på med en liten glippe, med med en relativt kraftig ventilasjon 10cm fra glippen. På denne måter får jeg veldig bra kok og dampen (med mye av lukten) sendes ut vinduet.

Ideelt sett skal ikke lokket ligge på under koking. DMS samler seg i kondensvannet oppunder lokket og drypper ned i vørteren igjen...

Ideelt sett skal ikke lokket ligge på under koking. DMS samler seg i kondensvannet oppunder lokket og drypper ned i vørteren igjen...

Enig i dette, men så lenge avdampingen er tilstrekkelig, blir du nok kvitt DMS uansett. Jeg koker ofte med lokk om vinteren, for å unngå kondens på veggene, men da har jeg avlufting via en ca 3 cm tykk slange til kjøkkenventilatoren. Samler opp kondens, så det ikke renner tilbake fra slangen. Avdampingsraten er likevel på ca 8%/time. Har aldri lagt merke til DMS med dette oppsettet, så jeg tipper det går helt fint å legge lokket halvveis på.

Ser poenget ditt, men pga kraftige varmeelement og stor diameter på kjelen har jeg over 20% avkok i timen. Satser på at den høye avkoken kompenserer for lokket.

Prøvde en gang å koke med lokk halvveis på (pilsnermalt). Kondensvannet rant tilbake og avdampingen ble ca. 5 %. Det luktet råtne egg i hele underetasjen den første uken av gjæringen, tolker dette som resultat av dårlig avdamping og DMS. Men brygget ble godt til slutt, etter et par måneders lagring.

Well, dms lukter ikke egentlig egg. Høres strengt tatt mer ut som et gjærproblem.

Kva gjær var brukt. ? Hadde eit par brygg i vår som stod i ein fryser der det lukta fy av gjærings. Øla vart bra den

Tja, ikke vet jeg, men jeg følger John Palmer's råd og bruker ikke lokket etter at det har kokt opp for å unngå at det drypper kondensvann tilbake i vørteren. Den karen skulle jo ha greie på hva han snakker om.

"DMS is continuously produced in the wort while it is hot and is usually removed by vaporization during the boil. If the wort is cooled slowly these compounds will not be removed from the wort and will dissolve back in. Thus it is important to not completely cover the brewpot during the boil or allow condensate to drip back into the pot from the lid."

Gahr; nei, lukten av råtne egg stammet vel fra H2S, men jeg tolket det som et tegn på for lite avdamping av svovelforbindelser generelt. Kan ha vært DMS/kål der også, dette ville i så fall bli skjult av H2S-lukten, som var ganske heftig. Hva slags gjærproblem kan alternativt være årsaken?

Gjærtypen var tørrgjær; Saflager W34/70.

Litt lukt av svovel i løpet av gjæringen er vel normalt for både denne og andre typer lagergjær, og på den måten ikke nødvendigvis et problem. Kanskje riktigere å si gjærrelatert enn gjærproblem?

Ja, helt normalt med svovellukt fra lagergjæring. Jo lavere temp, dess mer sjanse for lukt. Det samme gjelder stress i form av lav oksygentilgang. Som regel dempes aromaen mye, for å forsvinne etter litt lagring.

Tilbake
Topp