Satte de to første idag!

Vel, så kom jeg til slutt i gang.

Satt en pilsner, og en ale.

Pilsnern startet som 3kg ekstra lys ekstrakt og Wyeast 2007 gjær. Akkurat den tror jeg gikk rakt åt helheim! Vasa rundt med Beersmith, og fant ut av med en begrenset kokemengde grunnet liten kjele, så skulle jeg burke avsindige menger humle for å få noe effekt. Lessa nedpå 250gr Mittelfrüe i 6liter vørter 150gr 60 min, 100gr 30min), som Beersmith sa jeg trengte (tror jeg da, det jeg tolket det til) Problemet da var jo at det forsvant halve vørten i den forbanna humla, så etter bortkok og humlesug satt jeg igjen med litt over 3 av 6 liter. Tilsatte vann, og kom ikke lengre enn til 10liter før jeg var nede i OG1045. Bitter som juling, svart og liten. Så vi får se hvor det bærer med den, tror nok den går til draugen da jeg fant ut at jeg ikke kan styre varmen i rommet den står på fordi termostaten er kaputt. Så det får bli synsing med justering av åpenhet på vinduet...

Det andre er en ale. 3kg amber ekstrakt, 05.kg mørk spraymalt og to pakker 1098 English ale gjær. Denne gikk det antakgeligvis noe bedre med. Reduserte humlebruken drastisk, og endte til gjengeld opp med 5 av 6liter vørter vet oppstart av kokinga. Denne fikk jeg 18 liter ut av med en OG på 1050.

Og det tipset om å ikke engang snu ryggen til ved koking, den er gull verdt. "Skulle bare" skrelle en potet. Det gikk som det måtte gå, mye opptørk, og som den konsentrterte vørten klistrer seg...

Merkelig nok er jeg mest spent på "pilsen" som skal få navnet Frauenputz om den går i flaske og ikke til draugen.
 
Heisann.

Godt at du er i gang med brygginga :)

Jeg er ingen ekspert på ekstraktbrygging, har kun to under beltet før jeg avanserte.
Men jeg lærte at dersom man har mindre kokekar så tilsetter man den første delen av LME i begynnelsen av koking, tilsette humle as usual og så tilsette siste rest med LME helt i slutten. Mye LME og høy OG i en liten gryte gjør at man ikke får en effektiv utnyttelse av humlestoffene.
Å bruke 250g humle til en pilsner under 20 liter er vel mye, og uøkonomisk i forhold til hva du brygger.
Spesielt 250g pellets i 6 liter vørter høres kun ut som suppe i mine ører. Hadde du brygget under "normale" omstendigheter kunne du ha godt brukt bare 1-2/5 deler.

Jeg vil anbefale deg på det aller sterkeste å lese litt om ekstraktbrygging, "How to Brew" er en gullbok som gir deg alt du trenger å vite.
Er mye på youtube også, bl.a. CraigTube som brygger mye/kun på ekstrakt.

Ellers vil jeg anbefale deg å få deg en større gryte. Ihvertfall 12-20 liter. Disse kan man få på Coop Obs eller andre steder (er nokså normale i salg).
20l gryte er en grei investering, skulle brygging ikke være din greie, har du ihvertfall en dugende gryte til fårikål med venner :)

Lykke til videre med bryggingen  :biersmile:
 
Foretrekker crashcourse hva gjelder det meste. Da det er mest interessant!

Hvis bare èn av disse blir noenlunde drikkende, så avanserer jeg nok også rimelig kvikt! Lærerikt læll. Da var det bare å finne 4 uker tålmodighet. Akkurat det kommer jeg nok til å slite litt med.
 
Idag er klukkinga i gjærlåsen nede i 30sek, og jeg hentet opp en prøve. OG var 1050, og er idag ca1012. Av 18liter i dunken har den skummet opp til 27liter, det har altså vært litt aktivitet i bøtta. Smaker bra! Gleder meg alvorlig til å få flasket dette. Gjæringa tok bare 48 voldsomme timer. Lar den for sikkerhetsskyld stå to uker. Dette ka næring til videre brygging. Burde jeg nå sette dunken kjøligere? Eller bare ta kaldlgringa etter karboneringa..

Pilsen er bare nede i 1030 av 1045, men det er igrunn forventet. Smaker bra den også så langt sjøl om jeg bomma kraftig under brygginga.
 
Tilbake
Topp