Sirkulering ved kjøling (nybegynner spørsmål)

EspHone

Norbrygg-medlem
Har en netthandelen 30L automatisk som bruker litt vell lang tid å kjøle seg ned til pitching temp, er det noen som kan komme med de største fordelene og ulempene med å kjøre pumpa for å sirkulert vørteren slik at den kjøles ned fortere?

NB : Pumpa på denne tåler ikke kokende væske så den blir startet på lavere tempratur en kok, er dette en infeksjonsfare?
 
Hva mener du med tåler ikke kokende vørter? Hvis den ikke er rated for det, greit, ikke sirkuler, hvis den kaviterer med kokende vørter, gjør det sakte.

Du trenger jo ikk 100 grader for å drepe bassilusker uansett.
 
I hvilken temperatur tar man knekken på bassiluskene?

Koking i et kvarter hvis du skal være noenlunde sikker på at det ikke er noe levende igjen.

Ellers snakker vi gjerne om pasteurisering: Pasteurisering – Wikipedia

Jeg veit ikke hvilke erfaringer folk har, men for meg høres det ikke fristende ut å kjøre vørteren gjennom den pumpa, med mindre du er veldig sikker på at den er helt rein, og desinfisert.
 
Bruk heller en sleiv eller lignende til å røre rundt i vørteren mens du kjøler.
Mer effektivt og du slipper problemene diskutert over.

Enig. Det er hva jeg gjør. Bruker meskespaden (stål, type padleåre). Det trengs ikke noen voldsom røring - og det bør du helst unngå, også, av hensyn til oksideringsproblemet. Du skal bare holde vørteren i bevegelse. Det forkorter kjøletida vesentlig.
 
Enig. Det er hva jeg gjør. Bruker meskespaden (stål, type padleåre). Det trengs ikke noen voldsom røring - og det bør du helst unngå, også, av hensyn til oksideringsproblemet. Du skal bare holde vørteren i bevegelse. Det forkorter kjøletida vesentlig.

Oksideringsproblemet? Det er jo ved dette tidspunktet vørteren skal luftes med oksygen før gjæring?
 
Oksideringsproblemet? Det er jo ved dette tidspunktet vørteren skal luftes med oksygen før gjæring?

Som @Jo-Helge sier. Jeg tror jeg greidde å skade ølet mitt en del på den måten før jeg fikk denne kunnskapen. Jeg rørte ganske heftig for å korte ned på kjøletida mest mulig. For det skulle jo være så viktig:(.
 
Tilbake
Topp