Soutrens & Sterkrens, blandingsforhold

Hei, har nå kjøpt inn Stoutrens & Sterkrens, må prøve nesten variere litt på vaske og desinfiseringsvesken.
Ser på blandingsforholdet at Stoutrens skal blandes med 0,5-5% og at Sterkrens skal blandes med 0,1-5%

Jeg har ikke PH papir så jeg får ikke målt PH, vet at det varierer alt etter surhetsgraden på vannet, men er det noen som har en grei pekepinn på mengde veske pr 10liter vann? 0,5/0,1% og opp til 5% er jo enorme forskjeller. Dersom man legger seg på 1% så blir jo det 1 dl pr 10liter vann, og da forsvinner de flaskene temmelig fort!!

Innspill på ca mengde vask/rens pr 10l vann ønskes.
PS jeg bor i Trondheim, Tiller, dersom det er noen som har god kontroll på surhetsgraden på vannet her.

Thomas
 
Takker for svar Kristian!
Mao 40ml på 20l skulle gi PH 2 som skulle være godt nok mtp sterilisering.
Tro om 40ml stoutrens på 20l er ok dosering, noen som kan svare?
 
Har blandet ut Sterkrens 2 til 1%, altså 10ml per liter. Ikke hatt noe infeksjoner så langt, og flaska er tålelig full etter 3 brygg. Du mener at 100l ferdigutblandet væske vil forsvinne fort? Mulig jeg er sparsom med desinfeksjonen hehe.
 
Wow, 10 ml pr liter e mye mer enn jeg bruker, ca dobbelt aå mye på det jeg har til spray. Som vanlig desinfeksjonsveske/vask bruker jeg 1ml pr liter.....er jeg helt på jordet da eller?
 
Etter det som står på etiketten er du under anbefalingen (0.5-5%). Men om det er tilstrekkelig med 0.1%, som er ditt blandingsforhold, er det jo bare bra.
 
Har blandet ut Sterkrens 2 til 1%, altså 10ml per liter. Ikke hatt noe infeksjoner så langt, og flaska er tålelig full etter 3 brygg. Du mener at 100l ferdigutblandet væske vil forsvinne fort? Mulig jeg er sparsom med desinfeksjonen hehe.
Legger meg på noenlunde det samme. MEN: Jeg syns det lukter ganske mye av denne blandingen, og er derfor redd for at den setter smak på brygget hvis jeg ikke skyller det som sprayes etterpå. Har fått forsikringer fra noen her inne om at det ikke setter smak - kan eventuelt flere bekrefte dette? Eller er det andre som gjør ting på samme måte som meg?
 
Legger meg på noenlunde det samme. MEN: Jeg syns det lukter ganske mye av denne blandingen, og er derfor redd for at den setter smak på brygget hvis jeg ikke skyller det som sprayes etterpå. Har fått forsikringer fra noen her inne om at det ikke setter smak - kan eventuelt flere bekrefte dette? Eller er det andre som gjør ting på samme måte som meg?

Kjenner ingen lukt av blandingen. Jeg har ringt Petit selv og spurt om dette med skylling etter bruk, og de sa at det ikke var nødvendig selv om det står på flasken. Strekrensen skal gå i løsning i ølet på samme måte som Starsan. Har laget alle mine 5 brygg med Sterkrens2 som desinfeksjon og har ikke lagt merke til noe unormal smak.

Du kan også se det for deg på en annen måte: vi lager først en blanding på 1% Sterkrens. Deretter står de minimale restene etter sprayingen (jeg tømmer ut det som samler seg i bunn) i kontakt med 20l øl i gjæringskaret/fat. Om det så er snakk om 1dl blanding som ligger igjen i gjæringskaret, er denne nå uttynnet til (1ml/20100ml)*100 = 0.004975%. Altså ekstremt små mengder i ølet.
 
Kjenner ingen lukt av blandingen. Jeg har ringt Petit selv og spurt om dette med skylling etter bruk, og de sa at det ikke var nødvendig selv om det står på flasken. Strekrensen skal gå i løsning i ølet på samme måte som Starsan. Har laget alle mine 5 brygg med Sterkrens2 som desinfeksjon og har ikke lagt merke til noe unormal smak.

Du kan også se det for deg på en annen måte: vi lager først en blanding på 1% Sterkrens. Deretter står de minimale restene etter sprayingen (jeg tømmer ut det som samler seg i bunn) i kontakt med 20l øl i gjæringskaret/fat. Om det så er snakk om 1dl blanding som ligger igjen i gjæringskaret, er denne nå uttynnet til (1ml/20100ml)*100 = 0.004975%. Altså ekstremt små mengder i ølet.
Joda, ser den. Er mer skeptisk når det gjelder skylling av flasker. Jeg bruker den fjærbelastede saken som settes på toppen av flasketreet, og syns fortsatt at det luktet litt lut av blandinga. Mulig den ble litt i sterkeste laget...
 
Joda, ser den. Er mer skeptisk når det gjelder skylling av flasker. Jeg bruker den fjærbelastede saken som settes på toppen av flasketreet, og syns fortsatt at det luktet litt lut av blandinga. Mulig den ble litt i sterkeste laget...

Sterkrens er vel ikke lut, men fosforsyre. Lut er basisk og til vask - ikke desinfisering.. eller har jeg misforstått?
 
Joda, ser den. Er mer skeptisk når det gjelder skylling av flasker. Jeg bruker den fjærbelastede saken som settes på toppen av flasketreet, og syns fortsatt at det luktet litt lut av blandinga. Mulig den ble litt i sterkeste laget...

Høres merkelig ut. Jeg bruker samme opplegg for flasker. Sikker på at du ikke har tatt feil av Stoutrens og Sterkrens? Er riktig som Knast skriver, det er en fosforsyre mens Stoutrens er alkalisk (basisk). Jeg kjenner knapt noen lukt fra flaska med ren Sterkrens2, når jeg blander ut.
 
Høres merkelig ut. Jeg bruker samme opplegg for flasker. Sikker på at du ikke har tatt feil av Stoutrens og Sterkrens? Er riktig som Knast skriver, det er en fosforsyre mens Stoutrens er alkalisk (basisk). Jeg kjenner knapt noen lukt fra flaska med ren Sterkrens2, når jeg blander ut.
Er ingen kjemiker, og mine beskrivelser av lukt er derfor uten faglig basis... Men greier å se forskjell på flaskene Sterkrens og Stoutrens, til tross for godt utviklet nærsynthet. Lukt er det imidlertid, samme lukt som av flaska med STERKrens.
Er uansett blitt roligere nå, men skal være mer nøye med blandingsforholdet heretter. Alt tyder på at jeg ikke har tynnet ut tilstrekkelig. Smaksmessig kan jeg ikke fastslå at bryggene mine er preget av dette, så det dreier seg mer om magefølelse som er påvirket i dette tilfellet.
 
Tilbake
Topp