Tenkte ikke på kobberkjøleren; men sildukene.
MVH
Morten M
MVH
Morten M
Ser ut som det går bra. Har vaska mine fleire gonger i oppvaskmaskina. Det er rett nok ei storkjøkkenmaskin med flytande vaskemiddel, men det skulle ikkje vera så store forskjellen til ei vanleg kjøkkenmaskin. Ser ut som sildukane til Speidelen er av silikon.Morten K. Agerup Myhr skrev:Tenkte ikke på kobberkjøleren; men sildukene.
MVH
Morten M
protto skrev:Sidan ingen tør å stå fram om kjølekapasiteten til Speidelkjølarane og kjøleeffekten til rustfritt vs. kopar har eg tenkt å finne ut av det sjølv. Bestilte nettopp 3 stk 50 fot coils med tynnvegga 1/2" syrefast frå http://www.nybrewsupply.com/
Det blir omtrent to laken for 150 fot ferdig frakta og momsa.
Jeg kjøpte 50litern for en stund siden, og den rustfrie duken fulgte med.. Sliter vel ikke akkurat ut den, så det trenger du ikke å kjøpe ekstra av etter min mening. Ellers så følger det med en Coronamølle og jeg greier meg fint med den. Husk å kverne grovt til speidel! Og gjerne ikke mere en enn 10-11 kilo med malt. Skal du brygge sterkt kan du spe på med andre alternativer lykke til med kjøpet! Ps: 60 liters gjæringskar er tungt å dra på!! Det går, men jeg tror det blir ett par better bottles etterhvert...?!?janespen skrev:Nå har jeg endelig fått på plass solid nok rettferdiggjøring til å anskaffe en 50l Speidel. ;D Men så dukker det opp noen spørsmål i det jeg skal bestille da serri.
Jeg har tenkt å kjøpe startersettet med maltmølle, kjølespiral og gjæringsdunk. Den filterduken de selger på Petit, er det ekstrautstyr eller slitedel? Hvis ikke ekstrautstyr, er det noe jeg bør ha? I så fall; stål eller vanlig?
Er maltmølla som følger med i kit'et any good?
50 liter gjæringsdunk er sikkert vel og bra, men er det egentlig noen gode grunner til at jeg ikke også kan bruke 2x30-litere? Sistnevnte er jo en del enklere å håndtere alene.
Er det noe annet utstyr til Speidelen dere som har hatt den en stund tenker dere burde skaffet først som sist?
Rune Alm skrev:Det kan også være lurt å bytte ut tappekranen på Speidelen med en grovere, dette er 3/4 rørgjenger som kan kjøpes hos rørleggere/Jula.
Det kan også være lurt å lage en bukk eller montere en skinne i taket i bryggehuset for å løfte ut maltrør. Dette er tungt å gjøre manuelt og det ville ha vært genialt å kunne bruke en liten kjettingtalje eller lignende.
Et alternativ er vel å tre noen gummipakninger utenpå gjengene, de som følger med standard plastkrane til 30 l bøtte skal passe.John Hanssen Kolstad skrev:Jeg kjøpte ny krane på Jula, men gjengene på den begynner 180grader feil, slik at i fullt strammet stilling så peker tuten oppover. Masse gjengeteip løser problemet, men er det noen som har funnet andre som selger slike kraner, men hvor gjengene funker riktig?
John Hanssen Kolstad skrev:Rune Alm skrev:Det kan også være lurt å bytte ut tappekranen på Speidelen med en grovere, dette er 3/4 rørgjenger som kan kjøpes hos rørleggere/Jula.
Det kan også være lurt å lage en bukk eller montere en skinne i taket i bryggehuset for å løfte ut maltrør. Dette er tungt å gjøre manuelt og det ville ha vært genialt å kunne bruke en liten kjettingtalje eller lignende.
Jeg kjøpte ny krane på Jula, men gjengene på den begynner 180grader feil, slik at i fullt strammet stilling så peker tuten oppover. Masse gjengeteip løser problemet, men er det noen som har funnet andre som selger slike kraner, men hvor gjengene funker riktig?