Speidel's Braumeister

Morten K. Agerup Myhr skrev:
Tenkte ikke på kobberkjøleren; men sildukene.

MVH

Morten M
Ser ut som det går bra. Har vaska mine fleire gonger i oppvaskmaskina. Det er rett nok ei storkjøkkenmaskin med flytande vaskemiddel, men det skulle ikkje vera så store forskjellen til ei vanleg kjøkkenmaskin. Ser ut som sildukane til Speidelen er av silikon.
 
Sidan ingen tør å stå fram om kjølekapasiteten til Speidelkjølarane og kjøleeffekten til rustfritt vs. kopar har eg tenkt å finne ut av det sjølv. Bestilte nettopp 3 stk 50 fot coils med tynnvegga 1/2" syrefast frå http://www.nybrewsupply.com/

Det blir omtrent to laken for 150 fot ferdig frakta og momsa.
 
protto skrev:
Sidan ingen tør å stå fram om kjølekapasiteten til Speidelkjølarane og kjøleeffekten til rustfritt vs. kopar har eg tenkt å finne ut av det sjølv. Bestilte nettopp 3 stk 50 fot coils med tynnvegga 1/2" syrefast frå http://www.nybrewsupply.com/

Det blir omtrent to laken for 150 fot ferdig frakta og momsa.

Rune komenterte et kvarter for sin nedkjøling et par poster tilbake.
Jeg kjøler vel også ned på ca 15+ minutter, iallefall når vannet var så himla kaldt.
røret er cal 10.5-11mm, hvor tykke vegger er jeg usikker på, tenkte ikke å demontere den.. :)
 
Ja fekk jo eit svar. Kvarters tid for 20 og 50 l? Er det ca samme Ø på røyret, berre lenger spiral på 50l sikkert?

Har jo ein følelse av at det er marginal forskjel på så tynnvegga (0,5mm er det røret eg bestillte) rustfritt og "standard" kopar, til tross for at det er STOR forskjel på varmeledningsevnen til kopar og RF.

Var litt ute etter å fyre opp stemningen litt og få litt skrytedata fra "adelen", men det er ikkje alltid De er så lettantennelige;)
 
Mulig jeg er korka, men jeg skjønner fortsatt ikke dette adel-stempelet vi som har Speidel Braumeister har fått!? Men for guds skyld, la oss ikke fyre opp DEN debatten igjen ;)
Forskjellen mellom kjøleren fra Speidel og en hjemme-mekka i kobber virker ikke som er så stor. Jeg ser at man kjøler den på ca 15 min med den fra Speidel, jeg bruker akkurat samme tid, med en dobbel kobberspiral på 2x5m 10mm hvis jeg ikke husker feil.. Sist jeg sjekket var når det var som kaldest ute da, og da var jeg nede på 30 grader etter 8 min, og 14 grader etter 15 min. Da kjørte jeg pumpa manuellt fra 70 grader og nedover. Er ikke helt sikker på hvor smart det er med tanke på bunnfelling av humle osv under kjølinga, men det kjøles ihvertfall ned fortere med pumpa på!
 

Vedlegg

  • IMG_0024.jpg
    IMG_0024.jpg
    69,6 KB · Sett: 960
Fin den kjølaren din! Er det 50 eller 20l speidel du har? Brukar koparspiral sjølv på 4x 4,5 m 10mm. Kjøler 40 liter på 15 min til 18ºC. Men skal bygge nytt og kom over desse tynnvegga rustfrie røra, og kven skal ein spørje om råd? Jo, De adelige brukar jo ofte RF kjølespiral, så derfor spør eg her;)
 
Jeg er ikke så adelig som de skal ha det til jeg, så jeg bruker kobber  ;D

Det er 20 literen jeg har ja! Roba på forumet her som har laget kjøleren foresten!
 
Syns dette virker som en veldig bra løsning for vi som ikke har så mye plass til utstyr, og som har planer om å gå over til all-grain.
Har nå laget en ny konto ved navn "Speidel Braymeister Fond". Så da får vi se om ikke det blir en etterhvert.  ;D
 
StianE:  Det er enkelte ting her i livet man rett og slett ikke kan vente til man har tid og/eller råd til....  Bestill.  Mye god, billig kneipp og pasta å få tak i...
 
Nå har jeg endelig fått på plass solid nok rettferdiggjøring til å anskaffe en 50l Speidel. ;D Men så dukker det opp noen spørsmål i det jeg skal bestille da serri.

Jeg har tenkt å kjøpe startersettet med maltmølle, kjølespiral og gjæringsdunk. Den filterduken de selger på Petit, er det ekstrautstyr eller slitedel? Hvis ikke ekstrautstyr, er det noe jeg bør ha? I så fall; stål eller vanlig?

Er maltmølla som følger med i kit'et any good?

50 liter gjæringsdunk er sikkert vel og bra, men er det egentlig noen gode grunner til at jeg ikke også kan bruke 2x30-litere? Sistnevnte er jo en del enklere å håndtere alene.

Er det noe annet utstyr til Speidelen dere som har hatt den en stund tenker dere burde skaffet først som sist?
 
Mine "2 cents":

- Gå for metallduk med en gang.  "Stoffduken" er et herk - den må sys fast hver gang, vektes ned eller noe annet.
- Vaskesettet er grovt overpriset og ditto supert å bruke.  Angrer ikek at jeg kjøpte det.

MVH

MM
 
janespen skrev:
Nå har jeg endelig fått på plass solid nok rettferdiggjøring til å anskaffe en 50l Speidel. ;D Men så dukker det opp noen spørsmål i det jeg skal bestille da serri.

Jeg har tenkt å kjøpe startersettet med maltmølle, kjølespiral og gjæringsdunk. Den filterduken de selger på Petit, er det ekstrautstyr eller slitedel? Hvis ikke ekstrautstyr, er det noe jeg bør ha? I så fall; stål eller vanlig?

Er maltmølla som følger med i kit'et any good?

50 liter gjæringsdunk er sikkert vel og bra, men er det egentlig noen gode grunner til at jeg ikke også kan bruke 2x30-litere? Sistnevnte er jo en del enklere å håndtere alene.

Er det noe annet utstyr til Speidelen dere som har hatt den en stund tenker dere burde skaffet først som sist?
Jeg kjøpte 50litern for en stund siden, og den rustfrie duken fulgte med.. Sliter vel ikke akkurat ut den, så det trenger du ikke å kjøpe ekstra av etter min mening. Ellers så følger det med en Coronamølle og jeg greier meg fint med den. Husk å kverne grovt til speidel! Og gjerne ikke mere en enn 10-11 kilo med malt. Skal du brygge sterkt kan du spe på med andre alternativer:) lykke til med kjøpet! Ps: 60 liters gjæringskar er tungt å dra på!! Det går, men jeg tror det blir ett par better bottles etterhvert...?!?
 
Jeg fikk Ola til å bytte ut Corona møllen med en Barley crusher for et mellomlegg.
Jeg kjøpte 2 stk 60 litre og kjøpte de med stålkran som jeg tror er mere holdbar og lettere å holde ren.
Har komplettert med 2 stk 60 liters Labb dunker i tillegg.
Husk at du fint brygger 60 liter øl i en Speidel hvis du ikke trenger mere enn vanlig pilsstyrke, og er det da en Ale eller hveteøl vil dette gjære over både i en 60 liter eller to 30 liters.
Jeg gjærer da 60 liter ale/hvete på to 60 litersdunker med minimal sjanse for overgjæring, mens Pils/Lager kjører jeg 60 liter på en dunk.
Jeg har kjøpt en pumpe fra Vin og Bar for å pumpe fra Speidel til gjæringsdunk slik at jeg kan ha Speidelen på gulvet og gjæringsdunkene på kjøkkenbenken. Når det er ferdiggjæret er det bare å tappe rett ned på Corneliusfat uten at en trenger å løfte eller riste på ferdiggjæret kar. Unntaket er Lager som gjæres nedi en fryser, der pumper jeg som vanlig direkte til gjæringskaret mens det står nedi fryseren, men må ha hjelp av noen for å løfte dette ut av fryseren til kjøkkenbenken for klarning og tapping.
Grunnen til at jeg vil ha 60 liter er for å tilpasse 3 Corneliusfat, eventuelt brygger jeg 40 liter sterkøl for to fat.
Det kan også være lurt å bytte ut tappekranen på Speidelen med en grovere, dette er 3/4 rørgjenger som kan kjøpes hos rørleggere/Jula.
Det kan også være lurt å lage en bukk eller montere en skinne i taket i bryggehuset for å løfte ut maltrør. Dette er tungt å gjøre manuelt og det ville ha vært genialt å kunne bruke en liten kjettingtalje eller lignende. Men spørs om Dragen vil være like fornøyd med dette da bryggerhuset gjerne er kjøkkenet...?
Diverse vaskebørster kan kjøpes hos Felleskjøpet, noe jeg tror blir noe billigere enn originalt.
Men du trenger ikke alt dette med en gang, du greier deg egentlig helt fint med startsettet og så kan du ta det videre senere.
 
:help: Er det noe forskjell på blomst og pellets. Mener effekten 1gr blomst kontra 1gr pellets. Greide å bestille feil fikk blomst mens oppskriften er med pellets. ???
 
Rune Alm skrev:
Det kan også være lurt å bytte ut tappekranen på Speidelen med en grovere, dette er 3/4 rørgjenger som kan kjøpes hos rørleggere/Jula.
Det kan også være lurt å lage en bukk eller montere en skinne i taket i bryggehuset for å løfte ut maltrør. Dette er tungt å gjøre manuelt og det ville ha vært genialt å kunne bruke en liten kjettingtalje eller lignende.

Jeg kjøpte ny krane på Jula, men gjengene på den begynner 180grader feil, slik at i fullt strammet stilling så peker tuten oppover. Masse gjengeteip løser problemet, men er det noen som har funnet andre som selger slike kraner, men hvor gjengene funker riktig?

Angående vinsj er dette vi også har sett på, da folk som bruker anlegget gjerne er litt hardhendte med å løfte og senke maltrøret. Noen som har montert vinsj og vil vise?
 
John Hanssen Kolstad skrev:
Jeg kjøpte ny krane på Jula, men gjengene på den begynner 180grader feil, slik at i fullt strammet stilling så peker tuten oppover. Masse gjengeteip løser problemet, men er det noen som har funnet andre som selger slike kraner, men hvor gjengene funker riktig?
Et alternativ er vel å tre noen gummipakninger utenpå gjengene, de som følger med standard plastkrane til 30 l bøtte skal passe.

Har du forresten link til kranen, og er du ellers fornøyd med den?
 
Fant ingen link til krana, men er en GELIA-ting (R20), tror jeg de kalte dimensjonen... Rødt håndtak og slangestuss i enden (sånn type som brukes på utendørskraner...

Ellers fornøyd med den, skal prøve meg frem med et o-ring-sett og se om jeg får bedre tetting på den uten å kjøre på med idiotiske mengder gjengeteip hver gang den brukes!
 
John Hanssen Kolstad skrev:
Rune Alm skrev:
Det kan også være lurt å bytte ut tappekranen på Speidelen med en grovere, dette er 3/4 rørgjenger som kan kjøpes hos rørleggere/Jula.
Det kan også være lurt å lage en bukk eller montere en skinne i taket i bryggehuset for å løfte ut maltrør. Dette er tungt å gjøre manuelt og det ville ha vært genialt å kunne bruke en liten kjettingtalje eller lignende.

Jeg kjøpte ny krane på Jula, men gjengene på den begynner 180grader feil, slik at i fullt strammet stilling så peker tuten oppover. Masse gjengeteip løser problemet, men er det noen som har funnet andre som selger slike kraner, men hvor gjengene funker riktig?

Det er vel antageligvis NPT-gjenger det er snakk om her?
Dersom "hullet" ikke er gjenget veldig dypt allerede kan du kjøpe deg en gjengetapp og gjenge 180 grader til, slik at kranen din passer.
 
Tilbake
Topp