STC-1000 trøbbel.

Geir Ove skrev:
Men kun kjøling da?

Power inn   X    X
Cooling       X     X

Sensor        X    X

Kappe ledningen mellom støpsel og motor og koble på Power inn fra støpsel siden og Cooling på motor siden. Sensor er jo bare å koble rett på.
Man trenger vel ikke varme?
Sjekk ut lenken jeg la ut rett før innlegget ditt. Får det ikke beskrevet bedre.
 
HAdde STC-en kobla på fryseren i vår. Funka kjempefint. Då eg skulle prøva den i går, skrudde relea seg av og på, det lyste for "cool", men ingen strøm kunne målast mellom dei to utgangane, sjølv om relea var på når det vart målt. Eg har bestilt to til. Lagergjæring får endå venta nokre dagar. :'(
 
Det var ikke bare at timeout-perioden ikke var over (F3)? Prøv å la den stå på minst like lenge som du har satt F3 til å være, og se om releet slår inn da? Eller husker jeg feil, og "cool" eller "heat"-lampa blinker mens timeout-perioden går?
 
Her er enda en versjon av tegningene...

De som jeg har gjort på mine kjøleskap er følgende:
Jeg har koblet inn STC'en der den gamle termostaten fra kjøleskapet gikk inn i pumpen. Tolker det dit hen at det må stå strøm på pumpen hele tiden og at termostaten starter pumpen ved behov.
Om det er skadelig å slå av og på HELE skapet er jeg ikke sikker på, men å koble det slik som produsenten ser jeg på som en lur ting.

På varmesiden, så bruker jeg bare et 60W element (les lyspære), og kobler den rett på STC'en.

Det som kan gjøre at pumpen kanskje ikke starter er nettopp det at det må godgjøre seg litt før den slår inn.

Bare et forslag...

EDIT:
Der hvor det står "stikkontakt for kjøl", skal det egentlig ikke stå noe...
 

Vedlegg

  • oddvar.jpg
    oddvar.jpg
    50,5 KB · Sett: 1.133
Roffe skrev:
HAdde STC-en kobla på fryseren i vår. Funka kjempefint. Då eg skulle prøva den i går, skrudde relea seg av og på, det lyste for "cool", men ingen strøm kunne målast mellom dei to utgangane, sjølv om relea var på når det vart målt. Eg har bestilt to til. Lagergjæring får endå venta nokre dagar. :'(

Du kan ikke måle strøm på utgangen, det er en bryter, ikke strømgiver..
 
Eg er heilt talentlaus elektrikar, men det var ein kompis som monterte for meg. Er Det ikkje slik å forstå at du kan måla strøm gjennom brytaren, så lenge releet er kopla inn? Slik vart den kopla:
 

Vedlegg

  • IMG_0585.JPG
    IMG_0585.JPG
    740,6 KB · Sett: 1.070
Det ser ut som at montøren din har missforstått hele greia, ellers snakker vi ikke om å måle sttrøm på utgangen men spenning, videre forklaring krever elektrotekniske kunnskaper.
 
Følg skjemaet på denne siden slavisk så går det bra.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6530.msg55792.html#msg55792
 
Roffe skrev:
Eg er heilt talentlaus elektrikar, men det var ein kompis som monterte for meg. Er Det ikkje slik å forstå at du kan måla strøm gjennom brytaren, så lenge releet er kopla inn? Slik vart den kopla:

Du kan måle spenning...
Finn ut om det som går gjennom releet tilhører 'blått' eller 'brunt' i resten av 'opplegget' og mål mot den andre fargen...
Om du måler samme spenningen på inn- og utterminalen, så er releet slått inn.

Du kan også måle direkte på terminalene, når jeg tenker meg om. Men da er det slik at du måler ca 220 volt når releet er slått ut og ca null når det er slått inn (forskjellen mellom 220 volt og 220 volt...).

Skal du måle strømmen som går gjennom releet. så må du koble av en av terminalene og sette måleinstrumentet (som kan være så enkelt som en lyspære) inn mellom terminalen og den kabelen du løsnet fra den - hvilken som helst av de. For å måle strøm, må releet være slått inn!

Lurere? Knotet å forklare i alle fall ;-)
 
Roffe skrev:
Eg er heilt talentlaus elektrikar, men det var ein kompis som monterte for meg. Er Det ikkje slik å forstå at du kan måla strøm gjennom brytaren, så lenge releet er kopla inn? Slik vart den kopla:

Det som det kan se ut som på bildet (skulle neste ha sett hele opplegget...) er at kompisen din tror strømmen går gjennom hele boksen - inn på venstre side i bildet og ut i høyre.
Spør meg om hvorfor jeg kan tro at noe slikt har skjedd ;-)
 
Til Oddvar!

Hva mener du om denne påstanden/opplegget/skissen (noe lengre opp)?

JonP skrev:
Her er enda en versjon av tegningene...

De som jeg har gjort på mine kjøleskap er følgende:
Jeg har koblet inn STC'en der den gamle termostaten fra kjøleskapet gikk inn i pumpen. Tolker det dit hen at det må stå strøm på pumpen hele tiden og at termostaten starter pumpen ved behov.
Om det er skadelig å slå av og på HELE skapet er jeg ikke sikker på, men å koble det slik som produsenten ser jeg på som en lur ting.

På varmesiden, så bruker jeg bare et 60W element (les lyspære), og kobler den rett på STC'en.

Det som kan gjøre at pumpen kanskje ikke starter er nettopp det at det må godgjøre seg litt før den slår inn.

Bare et forslag...

EDIT:
Der hvor det står "stikkontakt for kjøl", skal det egentlig ikke stå noe...
 
Oddvar har rett, slik den er koblet vill releutgangen ikke ha noen spenning.
Spenning måles i volt (230 +/-)
Strøm måles i ampere, og krever last.
Følges tegningen som det er linket til, vil den nok fungere.
Den koblingen som er skissert her fungerer sannsynligvis også, uten at jeg har sett på oppkoblingen av pumpen til kjøleskapet. jeg tror kanskje fordelen med en slik kobling i hovedsak består av at du har fungerende lys i kjøleskapet selv om kompressoren ikke går..:)
 
magne1972 skrev:
Den koblingen som er skissert her fungerer sannsynligvis også, uten at jeg har sett på oppkoblingen av pumpen til kjøleskapet. jeg tror kanskje fordelen med en slik kobling i hovedsak består av at du har fungerende lys i kjøleskapet selv om kompressoren ikke går..:)

Det er forsåvidt sant, men mente jeg så noe om det i dokumentasjonen til Danfoss at det var 'lurt' for pumpen også - det var noe som kunne tolkes noe ala at lastebiler står heller på tomgang fordi det å stoppe og starte fører til mer slitasje.

Nå skal det sies at det er et gammelt kjøleskap (electrolux fra sent 80-tall ellerno) og disse Danfoss-pumpene må nesten skytes før de dør. Har da ikke helt oversikt over nyere kjøleskap. Her er i alle fall dokumentasjon på en 'pumpekoblingsboks' tilsvarende den jag har http://www.ra.danfoss.com/TechnicalInfo/Literature/Manuals/06/TLY5FK_R134a_220V_50Hz_08-03_Cg42i402.pdf (side 2). Der operere de med noe som kalles en 'start winding' (inn fra releet) og 'main winding' (koblet i veggen) som jeg tolker dithen at det setter pumpen i en slags form for 'standby'. Om man skulle starte pumpen direkte, så synes jeg det rart at de ikke kjørte strømmen gjennom bryteren på termostaten oppe i skapet, i og med at den var mer enn stor nok til å tåle lasten.
 
det står garantert ikke spenning på pumpen når den ikke går.
Hadde det gjort det hadde viklingene i motoren tatt kvelden rimelig raskt.
husk at pumpa tross alt bare er en motor med pumpehus/kompressor tilkoblet,
og en elmotor som har spenning tilkoblet uten å gå rundt er tilnærmet en kortsluttning og spolen vil brenne av.
årsaken til koblingen som er skissert er jeg som sagt ikke kjent med, men motoren er garantert spenningsløs når den ikke går.
 
JonP skrev:
magne1972 skrev:
Den koblingen som er skissert her fungerer sannsynligvis også, uten at jeg har sett på oppkoblingen av pumpen til kjøleskapet. jeg tror kanskje fordelen med en slik kobling i hovedsak består av at du har fungerende lys i kjøleskapet selv om kompressoren ikke går..:)

Det er forsåvidt sant, men mente jeg så noe om det i dokumentasjonen til Danfoss at det var 'lurt' for pumpen også - det var noe som kunne tolkes noe ala at lastebiler står heller på tomgang fordi det å stoppe og starte fører til mer slitasje.

Nå skal det sies at det er et gammelt kjøleskap (electrolux fra sent 80-tall ellerno) og disse Danfoss-pumpene må nesten skytes før de dør. Har da ikke helt oversikt over nyere kjøleskap. Her er i alle fall dokumentasjon på en 'pumpekoblingsboks' tilsvarende den jag har http://www.ra.danfoss.com/TechnicalInfo/Literature/Manuals/06/TLY5FK_R134a_220V_50Hz_08-03_Cg42i402.pdf (side 2). Der operere de med noe som kalles en 'start winding' (inn fra releet) og 'main winding' (koblet i veggen) som jeg tolker dithen at det setter pumpen i en slags form for 'standby'. Om man skulle starte pumpen direkte, så synes jeg det rart at de ikke kjørte strømmen gjennom bryteren på termostaten oppe i skapet, i og med at den var mer enn stor nok til å tåle lasten.

Det er strømløst frem til at termostaten slår inn, da får i tillegg til main winding også start waiding strøm gjennom PTC mostanden, denne blir fort varm og slipper deretter ikke strøm igjennom seg og bare mainwinding er i drift.
Det er denn motstanden (PTC) som det var oppslag i nyhetene om at brukte ta fyr, det skjedde også på mitt skap og er skiftet, fikk den tilsendt vederlagsfritt fra en hyggelig Danfoss mann, selv om at det hadde gått noen år over tiden forr gratis rep.

Edit:
Kan legge til at prøver du å starte med en gang etter at kompressoren er stoppet vil termosikringen slå ut, fordi det står trykk på stempeltoppen og kompressoren ikke greier å starte
 
Oddvar Demmo skrev:
JonP skrev:
magne1972 skrev:
Den koblingen som er skissert her fungerer sannsynligvis også, uten at jeg har sett på oppkoblingen av pumpen til kjøleskapet. jeg tror kanskje fordelen med en slik kobling i hovedsak består av at du har fungerende lys i kjøleskapet selv om kompressoren ikke går..:)
så det er fortsatt best å koble stc'en slik du og jeg har gjort oddvar, så sant den har brukbar innstilling på ventetid, og den ikke belaster før etter ptc'en, vil jo den også være uinteresant, og kan kortsluttes hvis den skulle ryke :)

Det er forsåvidt sant, men mente jeg så noe om det i dokumentasjonen til Danfoss at det var 'lurt' for pumpen også - det var noe som kunne tolkes noe ala at lastebiler står heller på tomgang fordi det å stoppe og starte fører til mer slitasje.

Nå skal det sies at det er et gammelt kjøleskap (electrolux fra sent 80-tall ellerno) og disse Danfoss-pumpene må nesten skytes før de dør. Har da ikke helt oversikt over nyere kjøleskap. Her er i alle fall dokumentasjon på en 'pumpekoblingsboks' tilsvarende den jag har http://www.ra.danfoss.com/TechnicalInfo/Literature/Manuals/06/TLY5FK_R134a_220V_50Hz_08-03_Cg42i402.pdf (side 2). Der operere de med noe som kalles en 'start winding' (inn fra releet) og 'main winding' (koblet i veggen) som jeg tolker dithen at det setter pumpen i en slags form for 'standby'. Om man skulle starte pumpen direkte, så synes jeg det rart at de ikke kjørte strømmen gjennom bryteren på termostaten oppe i skapet, i og med at den var mer enn stor nok til å tåle lasten.

Det er strømløst frem til at termostaten slår inn, da får i tillegg til main winding også start waiding strøm gjennom PTC mostanden, denne blir fort varm og slipper deretter ikke strøm igjennom seg og bare mainwinding er i drift.
Det er denn motstanden (PTC) som det var oppslag i nyhetene om at brukte ta fyr, det skjedde også på mitt skap og er skiftet, fikk den tilsendt vederlagsfritt fra en hyggelig Danfoss mann, selv om at det hadde gått noen år over tiden forr gratis rep.

Edit:
Kan legge til at prøver du å starte med en gang etter at kompressoren er stoppet vil termosikringen slå ut, fordi det står trykk på stempeltoppen og kompressoren ikke greier å starte



så det er fortsatt best å koble stc'en slik du og jeg har gjort oddvar, så sant den har brukbar innstilling på ventetid, og den ikke belaster før etter ptc'en, vil jo den også være uinteresant, og kan kortsluttes hvis den skulle ryke:) der skulle det være ja...:)
 
Oddvar Demmo skrev:
JonP skrev:
Til Oddvar!
Hva mener du om denne påstanden/opplegget/skissen (noe lengre opp)?

Jeg var ikke OBS. på den,
mener seff at min er bedre :)

Du har bygd ditt inn i skapet med mulighet for varme mens jeg har universalmodell som kan taes med overalt, så det er vel mer snakk om hva du vil ha.
 
Tilbake
Topp