magne1972 skrev:
Den koblingen som er skissert her fungerer sannsynligvis også, uten at jeg har sett på oppkoblingen av pumpen til kjøleskapet. jeg tror kanskje fordelen med en slik kobling i hovedsak består av at du har fungerende lys i kjøleskapet selv om kompressoren ikke går..
så det er fortsatt best å koble stc'en slik du og jeg har gjort oddvar, så sant den har brukbar innstilling på ventetid, og den ikke belaster før etter ptc'en, vil jo den også være uinteresant, og kan kortsluttes hvis den skulle ryke
Det er forsåvidt sant, men mente jeg så noe om det i dokumentasjonen til Danfoss at det var 'lurt' for pumpen også - det var noe som kunne tolkes noe ala at lastebiler står heller på tomgang fordi det å stoppe og starte fører til mer slitasje.
Nå skal det sies at det er et gammelt kjøleskap (electrolux fra sent 80-tall ellerno) og disse Danfoss-pumpene må nesten skytes før de dør. Har da ikke helt oversikt over nyere kjøleskap. Her er i alle fall dokumentasjon på en 'pumpekoblingsboks' tilsvarende den jag har
http://www.ra.danfoss.com/TechnicalInfo/Literature/Manuals/06/TLY5FK_R134a_220V_50Hz_08-03_Cg42i402.pdf (side 2). Der operere de med noe som kalles en 'start winding' (inn fra releet) og 'main winding' (koblet i veggen) som jeg tolker dithen at det setter pumpen i en slags form for 'standby'. Om man skulle starte pumpen direkte, så synes jeg det rart at de ikke kjørte strømmen gjennom bryteren på termostaten oppe i skapet, i og med at den var mer enn stor nok til å tåle lasten.