STC 1000 vs. STC 100C

Stenumgard

Norbrygg-medlem
Hei.

Noen som greier å forklare meg forskjellen på disse to? Leser på forumet at begge to brukes til temperaturkontroll, men har ikke funnet ut hva forskjellen på disse er. Hvilken er å foretrekke?


Med vennlig hilsen
Victor
 
Utifra det eg kan sjå, så har du berre et rele på en STC 100C, dvs du kan styre berre av eller på strøm til en ting, i dette tilfelle (kj)øleskapet.

En STC 1000 har to rele, så den kan styre (kj)øleskapet og en eventuell varmekilde.

Ser du i bloggen min så ser du en STC1000, ferdig koblet, og et lite tips om kordan du ikkje skal koble den  :roedme:

http://blog.beerbringer.net/
 
Virker som om STC 1000 er det beste å gå for.

Ser du har loddet sammen ledningene. Kan man bruke krympekabelsko istedenfor for å få ledningene sammen? Har ikke akkurat mye kunnskap om elektronikk, så vil helst ikke begi meg ut ukjent farvann som lodding.
 
Jeg har brukt koblingsboks på mine. Ser ikke så fett ut, men det er i alle fall en pålitelig løsning.
 
Drar opp igjen denne tråden da jeg lurer på hva som gjør en PID bedre/dårligere enn STC? De fleste her inne bruker vel STC til gjæringsskap og PID til bryggingen, men hva er forskjellen på disse?
 
Kort. Stc er en termostat. Pid er "intelligent" den begynner feks å skru ned varmepådraget før oppnådd varme for å treffe temp. Den lærer seg altså tregheten i systemet og kompenserer for det.

--
 
Tilbake
Topp