Styreskap

Her er tegningene til styreskapet jeg skal bygge. Er det noen som har noen innvendinger?
Har brytere med integrert lys til pumper og varmeelement. Så har jeg ekstra varmeelementer i HLT og kokekjele som jeg setter på manuelt for og få litt fart på sakene. Sestos PID'er styrer ssr.
Kunne vel ha droppet noen av kontaktorene og hatt brudd rett på styrestrømmen til SSR, men det ser ikke ut som det er vanlig å gjøre det.
Supert med noe tilbakemeldinger på om dette vil fungere greit.
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    255,9 KB · Sett: 248
Min erfaring er 'dropp alarm' på PID. De er lite intuitive i bruk, og hele displayet blinker når de går...
 
Selve den eksterne lampa og buzzeren er i seg sel ok, det er styring og funksjonen på selve PID'en som er dårlig
 
Pid er ikke hensiktsmessig å bruke til kok.
Det finnes pid der man kan regulere utgangangseffekten (pwm).
På sestos må man inn i menyen og sette dette. Utrolig mange tommeltotter man får når det holder på å koke over.
Det er nok enklere med en effektregulator.



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Kunne ikke bruke min Sestos som pwm effektregulator, fikk støtvis koking når jeg prøvde. Mulig jeg ikke fikk stilt den inn optimalt, men mener å huske jeg prøvde. Hadde varmeelement med stor effekt og liten termisk masse, hadde det vært en kokeplate hadde det nok fungert fint.
Ref. instillinger
https://forum.norbrygg.no/threads/d...ingsdiagram-og-deler.29353/page-3#post-324933

En Kyotto effektregulator derimot er helt super til dette
http://www.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-...0A-VR-to-AC-/140553987088?hash=item20b9aba410
 
Hadde det vært lurt med en Pid før en effektregulator så kan Pid'en settes lavere enn kokepunkt og ta de siste gradene før kok med effektregulator?
 
Hvis hensikten er å komme opp i kok så raskt som mulig, og deretter regulere kok til sånn passe rullende, så ser jeg ikke noe behov for en pid i den sammenhengen. Men jeg står ved siden av og regulerer ned når kok er nådd med maks effekt. Er ikke noe stress da jeg har prioritert mye effekt i kokekjel slik at dette skjer raskt.

Hva er tanken bak å bruke pid for å styre kok? Skal en ev. automatisere kok bør det styres etter effekt, maks effekt til kok begynner deretter nok effekt for tilfredstillende kok.
 
Er ganske ny på dette. Har bare brygget med en bb60 til nå, men planlegger nye bryggekjeler nå. Jeg trodde at de fleste brukte Pid til koken også? The electric brewery er jo basert på det.
Tanken min er ikke å ha alt veldig automatisert, men det er greit å stå å slite med temperaturer når jeg holder på.
 
Det er veldig praktisk med en effektregulator når det starter å koke. Kan regulere ned kok på sekunder slik at det ikke koker over dersom du har elementer i gryta og ikke bruker kokeplate med mye termisk masse.

En pid styrer jo vanligvis etter temperatur, og vann koker på en bestemt temperatur uavhengig intensitet på koken, en slik pid vil ha liten kontroll på graden av kok.

From the Electric Brewery
While a temperature probe for the Boil Kettle is not necessarily needed (water boils at 212F so there's really no need to monitor or control it), we do find that displaying and controlling the temperature in the boil kettle has benefits: It helps us minimize the chance of 'boil-overs'. When wort first starts to boil it foams up considerably. If left unattended (brewers are easily distracted), it will result in messy boil-overs. To avoid this we typically run the boil kettle heating element in what's called 'automatic' mode and set the temperature to just below boiling. We also set an alarm to sound once that temperature is reached. The wort is then automatically heated to just below the boiling point without actually going any higher, and an alarm sounds. At that time, we switch over to 'manual' mode and continue heating while watching and stirring to avoid the initial boil-overs.

Altså ingen automatisering og i praksis en manuell effekt regulator som med noen pid'er ikke fungerer optimalt. Men det er et poeng å sikre at du er tilstede når det begynner å koke...
Jeg har også temperatur probe i kokekjelen, har mest nytte av den under nedkjøling men den styrer ingenting.

Hadde det vært lurt med en Pid før en effektregulator så kan Pid'en settes lavere enn kokepunkt og ta de siste gradene før kok med effektregulator?

Ja, forstår nå at du sikter til løsningen som Electric Brewery benytter.
Er et poeng dersom du ønsker en alarm før kok, og forsikre deg om at kok ikke starter før du er tilstede.
 
Sist redigert:
Hva med å droppe kontaktor der jeg har PID og SSR? Det blir vel litt smør på flesk. Jeg har jo en kontaktor foran som tar seg av to-polt brudd ved service? Ser at det blir litt trangt i styreskapet mitt så jeg må prøve å ta bort noen komponenter.
 
Sist redigert:
Hva med å droppe kontaktor der jeg har PID og SSR? Det blir vel litt smør på flest. Jeg har jo en kontaktor foran som tar seg av to-polt brudd ved service? Ser at det blir litt trangt i styreskapet mitt så jeg må prøve å ta bort noen komponenter.
Burde gå fint. Det viktigste er du har et allpolig brudd foran. Ved evt feil på ssr så vil de lede fullt som regel. Da blir det stående spenning på elementet. Derfor bør man ha en kontaktor foran.
 
Tilbake
Topp