Temp. på gjæringsrommet/boden

Hey, hadde egentlig tenkt å lage en CCCPale Ale fra Bryggselv med US-05 som gjær men siden jeg ikke har noen tempkontroll der ble jeg anbefalt og heller gå for en annen type da jeg ligger i sjiktet 21-24 pluss-ish, valget falt da på Petite Saison med WLP590. Hva er slingringsmonnet på gjær? Vil tro det må være litt tilgivende med +/- 2-3 grader? Ble fortalt i butikken at hvis jeg brygget med US-05 ville jeg få noe uønsket fruktsmak ved så høy temp, den skulle stå på 18-21. Vil denne bismaken fra gjæren smake verre enn om jeg hadde introdusert frukt selv? Synes WLP590 oppførte seg ganske rolig gjennom gjæringen i starten og roet seg ytterligere etter det igjen, ikke brukt flytende før så jeg vet ikke hva jeg kan forvente. Ser at det er trykk der men ikke opplevd noe i nærheten av det som kokte med US-05 da jeg lagde Sorachi Ale...og ja jeg vet at ploppingen i låsen ikke er noe som helst en fasit for forløpet..:)

Puh, sliten av all skrivingen jeg :beermug:

Du kommer til å få et spennende øl, vil jeg tro. Å bytte ut US-05 med en saisongjær er et radikalt skifte - du vil få et helt annet øl, typ i grenselandet belgisk pale ale / white IPA.

Hvis det du ikke kan styre tempen, er det heller ikke noe poeng å bekymre deg. Jeg tror det blir et godt øl, men ikke det du muligens hadde tenkt deg.

Jeg ser på hjemmesiden til Whitelabs at optimal gjæringstemperatur for 590 er 20-24 grader. Ølet holder jo en høyere temperatur enn omgivelsene, men jeg ville ikke vært bekymret. Jeg gjæret nylig med WLP500 i et rom på 23-24 grader, og den ølen ble meget god.

Oi, Belgisk PA/white IPA høres unektelig spennende ut da. Skal stå 2 uker på flaske i romtemp mens jeg er på ferie så litt etter det igjen burde det smake godt. Er dette noe lagringstype utover de 5 ukene på modning eller drikkes med en gang? Kommer jo selvfølgelig uansett til å drikke med en gang men saison var jo lagd tidlig på året for å holde sesongarbeiderne lesket.

Men litt tilbake til hva jeg spurte om først, vil fruktsmak fra gjær gi en annen smak enn om jeg hadde tilsatt fruktskall o.l selv? Tenker på gjæring ved høyere temperaturer og hva dette måtte tilføre.

Ja. Frukttonene fra gjær er estere og fenoler (hvis du drar på skikkelig). Frukt er frukt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har ingen temperaturkontroll selv, så har gjæret US-05 på opp i 25-26 grader på det meste. Får en interessant smak og lukt som minner om persimon. Absolutt ikke vondt, men kan mikse dårlig med andre ting og havne for mye i forgrunnen

Tilbake
Topp