Temperaturfall

Hei bryggevenner!
Satte en pils til gjæring på tirsdagen. Den skal gjære på mellom 11-14 grader. Den sto på jenvnt på 12 grader da jeg dro på jobb på onsdagen, men pga det kalde vært har den sunket til 9 grader.
Så mitt spørsmål er, hvor krise er dette?
Har satt inn ekstra ovn osv for å stabilisere temperaturen på rommet igjen, så den vil stige sakte men sikkert tilbake.
 
Har du brukt nok og frisk gjær tror jeg ikke dette er noen krise.Det som er verre er egentlig opp og ned temperaturer, enn at det er stabilt på en litt lavere temperatur. Men 9C er kanskje en smule lavt, alt etter pitchrate, Du får jo gjæret på 8-9 grader og, hvis du har pitchet deretter, så å få den opp igjen var kanskje like greit.
 
Har du brukt nok og frisk gjær tror jeg ikke dette er noen krise.Det som er verre er egentlig opp og ned temperaturer, enn at det er stabilt på en litt lavere temperatur. Men 9C er kanskje en smule lavt, alt etter pitchrate, Du får jo gjæret på 8-9 grader og, hvis du har pitchet deretter, så å få den opp igjen var kanskje like greit.
Tusen takk for svar!
Har intet annet valg en å krysse fingra, øl blir det nok :)
 
Går nok helt fint.
Har gjæret en 25liters batch pils med OG 1.054 på bare et rør med wlp800 som var 3.5 måneder gammelt. Gjæret på 9 grader uten problem.
Dette var på oppfordring fra en som jobber på et bryggeri i Frefrikstad:)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Går nok helt fint.
Har gjæret en 25liters batch pils med OG 1.054 på bare et rør med wlp800 som var 3.5 måneder gammelt. Gjæret på 9 grader uten problem.
Dette var på oppfordring fra en som jobber på et bryggeri i Frefrikstad:)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Den gjærer fint, men kan temperaturfallet de første dagene påvirke smaken?
 
Temperaturen faller nok fortere i luften enn i ølet, og om den falt idet gjæringen kom i gang, er det ikke sikkert at gjæringstemperaturen har endret seg stort i det hele tatt. Jeg ville vært mer bekymret for et temperaturfall idet gjæringen er i ferd med å avta (ettersom den kan stoppe opp før tiden), eller temperaturstigning i de tidlige fasene.
 
Tilbake
Topp