Tidenes brøler?

ADale

Norbrygg-medlem
I dag har jeg jobbet meg gjennom hele prosessen med mesking, vasking, klargjøring av kar etc. Holder nå på å koke. Så kikker jeg tilfeldigvis på gjæren som fulgte med ølpakken. Det er ferskgjær. Jeg har alltid brukt tørrgjær og holdt meg til det. Kan ikek skylde på noen andre enn meg selv.

Det står den skulle vært holdt kaldt i kjøleskap. Det har den ikke siden onsdag.

Er det noen vits å fortsette? JEg har 4 pakker Whitelab til 50 liter vørter.

Vet noen evt om en ølbutikk som er åpen nå? Europris? Som har en gjær jeg kan bruke til Amber Christmas kjøpt på Bryggselv.

Det går sikkert heilt fint. Gjæren dør vel litt fortare på høg temperatur, men tvilar på at nokre få dagar har avgjerande effekt.

Ok, er på vei til Europris. Er det bedre å bruke ferskgjæren? Skulle vært lagret på 4 grader, men har ligget i rom temp.

Dette går nok helt fint. Bryggselv hadde en case med lang transporttid av en forsendelse, og gjæren hadde flere dager på over 25 grader. WL undersøkte gjæren, og mener å huske at det var rundt 96% viability.

Men dessverre sluttet den å ploppe etter under 2 dager. Dette er for tidlig selv om den skulle lekke mye, synes jeg.Har ikke lyst å risikere noe etter så mye arbeid.

Jeg bruker for øvrig en Speidel tønne som har en annerledes gjærlås.
https://www.bryggselv.no/utstyr-til...lås-stor-med-propp-Speidel-400219-p0000000527

Jeg kjøpte inn noe tørrgjær fra Europris: http://www.europris.no/24-timers-turbogjaer-saga

Står ikke en gang hva det kan brukes til på pakken, men det står at jeg må tilsette masse sukker.

Kan jeg bruke denne gjæren (og anse min vørter som masse sukker), eller bør jeg fortere enn svint få tak i mer gjær fra ølbutikken?

Hvor god tid har jeg på meg nå? (Kan jeg f.eks bestille i posten og få det før helgen)?

Gjæringen startet søndag natt og ploppet hvert annet sekund.

Ølet har neppe stoppet å gjære selv om lyden, eller ploppingen, er borte. Tørrgjær fra Europris tipper jeg vil ødelegge ølet, så det bør du ikke putte oppi. 4 rør til 50 liter går helt fint. Slapp av og vent til ølet har stått i 14 dager fra du brygget det. Mål OG, og smak, i dag. Det er godt mulig at stormgjæringen har avtatt.
Resten av gjæringsforløpet er mye roligere.

RDWHAHB.

ja, opplevde noe lignende siste jeg brygget også. Sluttet å ploppe etter 2 dager. Ble jo bra øl likevel. Ble bare ekstra nervøs siden jeg ikke hadde tatt vare på ferskgjæren. Nå er ny gjær tilsatt, men det plopper fortsatt ikke. HAr ikke målt SG ennå, men kommer til å gjøre det fremover. Takk for alle råd.

og ja, det er WLP001. Finnes det et sted jeg kan lese om gjæren stormgjærer mye i begynnelsen? Det hadde spart meg for mange bekymringer

hei, neii, hvordan gjør jeg det? Vet det er en forskjell, tenkte å bare bruke tallene om en indikasjon nå fremover mot 2 uker.

Tilbake
Topp