erikraude
Norbrygg-medlem
Svovelhølet, da. Burde vært -pølen, men da ville ikke bokstavene passa.Haha! Ikke tenkt på engang
Svovelhølet, da. Burde vært -pølen, men da ville ikke bokstavene passa.Haha! Ikke tenkt på engang
Jeg har ofte lurt på, er det mange av de som drikker ølet ditt som ikke leser norsk?Når ølet er flasket kan man lage etikett med riktig tekst. Jeg er spent på hvordan denne blir på smak.
Vis vedlegget 36952
Når ølet er flasket kan man lage etikett med riktig tekst.
Aldri!Man lager vel etikett og fester på flaska før flasking?
Enig med Ekornskurken: Aldri!Man lager vel etikett og fester på flaska før flasking?
For det første fordi man først etter flasking vet hvor mange etiketter man trenger. Dessuten vet jeg ikke ABV (som skal på etiketten) sikkert før flaskingsdagen, samt det om søl ved tapping.Hvorfor?
Det skal også sies at jeg kun flasker et fåtall øl og det stort sett med mottrykksfylling, så og si alt går på fat.Det er mange måter å gjøre det på. Jeg gjør ferdig etikettene når jeg vet abv. Skriver ut 60 etiketter (10 ark), stifter sammen 5 og 5 ark og skjærer opp med en papirskjærer. Da har jeg til 2 1/2 kasse og får som regel noen få flasker uten etikett.
Vasker flaskene og setter på etiketter, synes det er enklere å håndtere flaskene når de er tomme. Så en dusj Star-san og klar for fylling. Setter ut 12 flasker og fyller dem med tappestav med en silikonslange. Svært sjelden det blir noe søl når jeg gjør det på den måten.
Flaskene uten etikett fyller jeg først og sist, når det er størst sjanse for å få oksygen evt. annet grums i ølet. Da vet jeg hvilke jeg må drikke først.
@Ekornskurken
Det virker kanskje unødvendig å bruke tid på etiketter når jeg bare ser den når jeg tar flasken ut fra kjøleskapet og tar den av når glasset er fyllt. Men for meg er det viktig, det skal være litt stas å ta seg en øl. En flaske uten etikett er trist og gir ikke samme opplevelsen.
Laserskriver. De tåler litt fuktighet i motsetning til blekkskriver. Bruker vanlig printerpapir. Størrelsen er hos meg tilpasset i høyden slik at den passer på en klassisk 0,33 "bjørnunge". Hvor langt rundt flasken man vil nå er et individuelt designvalg. Jeg bruker samme etikettstørrelse på alle flaskene. Limer på med melk.Noen som har tips til hvordan man skriver ut etiketter?
Dem må jo passes inn på størrelse og alt mulig, og hva slags papir brukes?
Vanlig printerpapir på laserskriver.Noen som har tips til hvordan man skriver ut etiketter?
Dem må jo passes inn på størrelse og alt mulig, og hva slags papir brukes?
Vanlig printerpapir på laserskriver.
Har lagt meg på ca. 7,5 x 5,5 cm. Passer på "bjørnungene. Limer på med melk jeg også. Funker fint.
Jeg har også en bakside som er litt mindre (6 x 5,5 cm).
En av grunnene til at jeg gidder å lage etiketter (har ikke fat, men det kommer etter hvert med en blanding av fat og flasker), er at jeg synes det pynter mer med etiketter. Og det er for meg en del av hele brygger-pakka.