To nye etiketter... :)

Det er et godt spørsmål. Svaret er vel nei. Men du vet aldri. Jeg HAR hatt besøk av en engelskmann som ikke skjønte et kvekk norsk. Han likte for øvrig ølet godt.
 
Når man først ga opp alle ambisjoner om å gå designavdelinga i næringa gikk det fort, ihvertfall. Litt trist med Anus Mirabilis, som i tråd med iso-kravene til blåhvit måtte omdøpes til "Brunt øl". Den hadde fortjent bedre.
Solobryggeriet BALTISK PORTER.jpg
Solobryggeriet APA.jpg
Solobryggeriet BRUNT ØL.jpg
 
For min del, siden jeg er lat, så etiketterer (er det et ord?) jeg kun de flaskene jeg gir bort, om de er vurdert gode nok til å gis bort av undertegnende!
Det ville for meg være meningsløst arbeid å gitt etiketter til alle flasker på forhånd
 
For det første fordi man først etter flasking vet hvor mange etiketter man trenger. Dessuten vet jeg ikke ABV (som skal på etiketten) sikkert før flaskingsdagen, samt det om søl ved tapping.

Jeg pleier å sette på etiketter noen dager inn i karboneringen. Det gir også litt bevegelse på flaskene. Jeg har opplevd stuck/treg karbonering før, og litt bevegelse pleier å gjøre susen.
 
Det er mange måter å gjøre det på. Jeg gjør ferdig etikettene når jeg vet abv. Skriver ut 60 etiketter (10 ark), stifter sammen 5 og 5 ark og skjærer opp med en papirskjærer. Da har jeg til 2 1/2 kasse og får som regel noen få flasker uten etikett.

Vasker flaskene og setter på etiketter, synes det er enklere å håndtere flaskene når de er tomme. Så en dusj Star-san og klar for fylling. Setter ut 12 flasker og fyller dem med tappestav med en silikonslange. Svært sjelden det blir noe søl når jeg gjør det på den måten.

Flaskene uten etikett fyller jeg først og sist, når det er størst sjanse for å få oksygen evt. annet grums i ølet. Da vet jeg hvilke jeg må drikke først.

@Ekornskurken
Det virker kanskje unødvendig å bruke tid på etiketter når jeg bare ser den når jeg tar flasken ut fra kjøleskapet og tar den av når glasset er fyllt. Men for meg er det viktig, det skal være litt stas å ta seg en øl. En flaske uten etikett er trist og gir ikke samme opplevelsen.
 
Jeg setter på etterpå. Når jeg fyller med staven, fyller jeg til det såvidt renner over. Da får jeg helt likt nivå i alle flasker, og får minimal headspace (kun volumet av fyllestaven). Setter de tilbake i kassen etter korking og skyller alle med/i dusjen. Så etter en dag eller 2 er det tid for etiketter, hvis jeg orker :)
 
Noen som har tips til hvordan man skriver ut etiketter?
Dem må jo passes inn på størrelse og alt mulig, og hva slags papir brukes?
 
Det er mange måter å gjøre det på. Jeg gjør ferdig etikettene når jeg vet abv. Skriver ut 60 etiketter (10 ark), stifter sammen 5 og 5 ark og skjærer opp med en papirskjærer. Da har jeg til 2 1/2 kasse og får som regel noen få flasker uten etikett.

Vasker flaskene og setter på etiketter, synes det er enklere å håndtere flaskene når de er tomme. Så en dusj Star-san og klar for fylling. Setter ut 12 flasker og fyller dem med tappestav med en silikonslange. Svært sjelden det blir noe søl når jeg gjør det på den måten.

Flaskene uten etikett fyller jeg først og sist, når det er størst sjanse for å få oksygen evt. annet grums i ølet. Da vet jeg hvilke jeg må drikke først.

@Ekornskurken
Det virker kanskje unødvendig å bruke tid på etiketter når jeg bare ser den når jeg tar flasken ut fra kjøleskapet og tar den av når glasset er fyllt. Men for meg er det viktig, det skal være litt stas å ta seg en øl. En flaske uten etikett er trist og gir ikke samme opplevelsen.
Det skal også sies at jeg kun flasker et fåtall øl og det stort sett med mottrykksfylling, så og si alt går på fat.
 
Noen som har tips til hvordan man skriver ut etiketter?
Dem må jo passes inn på størrelse og alt mulig, og hva slags papir brukes?
Laserskriver. De tåler litt fuktighet i motsetning til blekkskriver. Bruker vanlig printerpapir. Størrelsen er hos meg tilpasset i høyden slik at den passer på en klassisk 0,33 "bjørnunge". Hvor langt rundt flasken man vil nå er et individuelt designvalg. Jeg bruker samme etikettstørrelse på alle flaskene. Limer på med melk.

Edit: Mine er 8 cm høye og 6 cm brede. De kan sees i bruk her: https://forum.norbrygg.no/threads/to-nye-etiketter.3468/page-89#post-456907
 
Sist redigert:
Noen som har tips til hvordan man skriver ut etiketter?
Dem må jo passes inn på størrelse og alt mulig, og hva slags papir brukes?
Vanlig printerpapir på laserskriver.
Har lagt meg på ca. 7,5 x 5,5 cm. Passer på "bjørnungene. Limer på med melk jeg også. Funker fint.
Jeg har også en bakside som er litt mindre (6 x 5,5 cm).

En av grunnene til at jeg gidder å lage etiketter (har ikke fat, men det kommer etter hvert med en blanding av fat og flasker), er at jeg synes det pynter mer med etiketter. Og det er for meg en del av hele brygger-pakka.
 
Ble så lei av klippe og lime, (beggynte med melk, gikk over til limstift, melk løsner om flaska slår seg.. fra kaldt til varmt)
Har kjøpt ark med 6 ettiketter pr ark.
Denne, lett å lime på og lett å fjerne
Edit: Det er ingen billigløsning dette, ca 160 kr for hundre ark
 
Vanlig printerpapir på laserskriver.
Har lagt meg på ca. 7,5 x 5,5 cm. Passer på "bjørnungene. Limer på med melk jeg også. Funker fint.
Jeg har også en bakside som er litt mindre (6 x 5,5 cm).

En av grunnene til at jeg gidder å lage etiketter (har ikke fat, men det kommer etter hvert med en blanding av fat og flasker), er at jeg synes det pynter mer med etiketter. Og det er for meg en del av hele brygger-pakka.


Sikkert idiot spørsmål, men hvor legger du inn størrelsen? Når du printer ut, eller i et annet program på forhånd?
 
Tilbake
Topp