Tørking av slanger

espie

Norbrygg-medlem
Bruker slanger midlertidig i en del sammenhenger som f.eks. overføring fra gjæringskar til fat. I utgangspunktet er rengjøringsfilosofien min at jeg demonterer alt der det er hensiktsmessig / mulig og legger det til lufttørking slik at det er helt tørt før det settes sammen og pakkes bort. Det jeg sliter med er innvendig i slanger. Litt av grunnen er vel at det ikke fordamper like lett pga formfaktor.

Har foreløpig ikke brukt luft / CO2 til dett enda. Testet noen halvhjertede forsøk på å henge de opp men har ikke funnet noe praktisk løsning jeg er fornøyd med.

Hva gjør dere for å tørke slanger skikkelig?
 
Det kommer an på diameteren, de store slangene tørker jo av seg selv, de mindre prøver jeg å plassere slik at den ene enden er høyeste punkt. Vannet vil som regel fordampe ut da.

Ellers gjør jeg cowboy-manøveren først, akkurat som @loebrygg
 
De tynneste slangene tørker seint, pleier å fylle de med starsan før tørk så tørket de raskere. Aner ikke hvorfor...
 
Bare fordi det er billig er ikke no grunn til å sløse, men delvis enig
Bytter innimellom
 
Godt poeng å bytte innimellom. Desinfiserer ikke etter vask men rett før ny bruk. Men ser at det kan ligge igjen små dråper som har vært de fra sist bruk for fler uker siden.
 
Det er sjeldent jeg opplever det hvis jeg skyller gjennom med kun lunka vann mellom hver gang jeg bytter f.eks fat
 
Alt som kan taes fra hverandre tar jeg fra hverandre -innimellom, men langt i fra alltid
Og det er sjeldent jeg finner noe jeg ikke liker så lenge jeg skyller igjennom med varmt vann
 
Ikke fyll de med star-san uten å skylle det ut før de blir lagt bort. Star-san gjør ting sprøtt. Altså det tørker ut slangen så mye at hvis man ikke skyller før de blir lagt bort, så må man klippe (korte de ned) oftere eller også skifte slangen oftere.
 
Ikke fyll de med star-san uten å skylle det ut før de blir lagt bort. Star-san gjør ting sprøtt. Altså det tørker ut slangen så mye at hvis man ikke skyller før de blir lagt bort, så må man klippe (korte de ned) oftere eller også skifte slangen oftere.
Gjelder det pet kar å?
 
Tilbake
Topp