Tørking av slanger

WEB_Image_PET_Ball_Lock_Line_Cleaning_Kit_kl20220_-_pet_bottle_-_party_tapping_hea1656243730_p...jpg
Vet en skal være litt forsiktig med å anbefale Kegland produkter, men jeg er fornøyd med denne enkle pumpa.
Skrur på en flaske med skyllevann, samt desinf.middel før bruk.
Det er vel ikke godt for slangene at de oppbevares med desinf.?
 
Har lagt merke til at vinylslanger er mye tregere å tørke enn silikonslanger.

Gjør som loebrygg for å kaste ut det meste.
 
Jeg bruker bare silikonslanger - de varer nærmest evig - og tørker dem gjennom å henge dem over ei stang eller tilsvarende. De jeg bruker på den kalde sida, koker jeg alltid før bruk.

De jeg bruker på den varme sida, gjør jeg ikke noe annet med enn å skylle dem rett etter bruk. Men den ene jeg tapper nedkjølt vørter og øl gjennom, vasker jeg fra tid til annen. Jeg plasserer den i en stabil U og fyller den med vann med maskinoppvaskmiddel i. Så desinfiserer og skyller jeg den.

Jeg skyller alltid etter desinfisering, sjøl om jeg er usikker på hvor skadelig Starsan er for silikon. Jeg er temmelig sikker på at PET og de andre plastikktypene vi bruker til gjæringskar ikke tar skade av langvarig kontakt med utblanda Starsan, siden jeg har rikelig erfaring med det. Vinylslanger tåler det visst derimot dårlig, men jeg bruker ikke sånne, så jeg har ingen erfaring med det.
 
Dom drikk itte espresso på Hadeland.

(For ordens skyld, jeg har ingen idé om hvorvidt de prater totning på Hadeland, det virka vare passende.)
Om du kommer til Hadeland og prater totning, risikerer du bank - eller du gjorde det i alle fall i gamle dager om du dukka opp på lokalet en lørdagskveld. Det er med andre ord forskjeller mellom dialektene:).

Vi har espressomaskin, og det er ikke bare øl jeg drikker (for) mye av. Og disse innlegga blei jo sletta.

Dette er off topic, men har den funksjonen at det illustrerer hvorfor det er en dårlig ide å kommentere spam:)!
 
Sist redigert:
Tørker ikke slanger. Etter bruk skylles de og legges i et kar med godt såpevann.
Der blir de liggende til neste gang de skal brukes.
-Såpevannet er et industrivaskemiddel som kanskje kan sammenlignes med kaustik soda.
 
Tørker ikke slanger. Etter bruk skylles de og legges i et kar med godt såpevann.
Der blir de liggende til neste gang de skal brukes.
-Såpevannet er et industrivaskemiddel som kanskje kan sammenlignes med kaustik soda.
- og du tar bare øyemål når du beregner strikk til strikkhoppinga di, sjølsagt;).
 
Jeg opplever at silikonslangene blir missfarga/ bleka når jeg koker de, så de har jeg slutta med
Skyller godt og tørker, og de på kald side får selvfølgelig star san før bruk
 
Nå vet jeg ikke nøyaktig hvilken såpe du bruker, men såpe og sterk lut blir ikke det samme
 
Jeg opplever at silikonslangene blir missfarga/ bleka når jeg koker de, så de har jeg slutta med
Skyller godt og tørker, og de på kald side får selvfølgelig star san før bruk
Mine blir ikke misfarga, så vidt jeg kan se. Men uansett; om det skulle bli små fargeforandringer, må de være ufarlige, siden det står overalt at silikonslanger trygt kan kokes. Silikon tåler høyere temperaturer enn 100 grader. Sånn sett skulle en kanskje kunne tørke og sterilisere dem ved høyere temperatur i steikeovnen, også - uten at jeg ser noe behov for det:).

Men det skjer noe når en koker dem, for kjelen får et slags belegg, sånn at jeg må skrubbe den etterpå. Ikke noe problem, men jeg lurer jo på hva som skjer. (Belegget er jevnt fordelt, altså ikke bare der slangen har vært i kontakt med kjelen.)
 
Mine blir ikke misfarga, så vidt jeg kan se. Men uansett; om det skulle bli små fargeforandringer, må de være ufarlige, siden det står overalt at silikonslanger trygt kan kokes. Silikon tåler høyere temperaturer enn 100 grader. Sånn sett skulle en kanskje kunne tørke og sterilisere dem ved høyere temperatur i steikeovnen, også - uten at jeg ser noe behov for det:).

Men det skjer noe når en koker dem, for kjelen får et slags belegg, sånn at jeg må skrubbe den etterpå. Ikke noe problem, men jeg lurer jo på hva som skjer.

Ja, det er mest estetiske grunner
 
Tilbake
Topp