Tørrgjær til påskebrygg og julebrygg

Har vært en uke i Danmark på ferie, og fant en flott Spar butikk der nede som hadde en egen liten avd med bryggeutstyr og diverse. Kjøpte med oss en gjærtank på 60 liter, et julebrygg og et påskebrygg!

I hvert av disse bryggene var det med en 11,5g pakke med tørrgjær, men i følge mrmalty skal Julebrygget ha ca 1,9 pakker og påskebrygget ha ca 2,8 pakker.

1 pakke 11,5g Saflager S-23 til påskebrygget med OG:1063 FG:1016
1 pakke 11,5g Safbrew T-58 til julebrygget med OG:1084 FG:1021

Bør jeg helst bare kjøre det som mrmalty beregner og kjøpe inn mer tørrgjær eller vil dette gå greit? Eller bør jeg helst droppe hele tørrgjæren og satse på flytende og lage starter?
Hadde egentlig litt lyst å prøve tørrgjær siden det følgte med bryggene...

Hvis du har tenkt å fylle mesteparten av den 60 liters gjærdunken, skjønner jeg godt at mrmalty mener du bør ha mer tørrgjær.
Jeg følger slavisk mrmalty. Det tror jeg de fleste gjør.
Noen ekstra tørrgjærposer har du i postkassa på noen få dager.

Bare én pakke tørrgjær på et 25 litersbrygg med OG 1084 virker fryktelig lite. På store brygg trenger du mye gjær. Moderne tørrgjær fra Fermentis holder god kvalitet, så det er ikke noe krav at du bruker våtgjær. Våtgjær er kanskje (merk: kanskje) bedre, men til gjengjeld trenger du en veldig stor starter til 25 liter med OG 1084, og det introduserer en ekstra feilkilde. Om du ikke føler deg komfortabel med å lage en stor starter, så trenger du ikke være flau over å bruke tørrgjær. Gjærstammen utgjør større forskjell enn tørr/våt.

Takker for svar!
Jeg syntes også at det virket veldig lite med en pakke, så jeg tror jeg følger anbefalt mengde og bestiller litt mer tørrgjær!
Jeg har ingen problem med starter, men som du sier så blir det en veldig stor starter så da er det greit å bruke tørrgjær!

Da blir det en ny Bryggselv bestilling om ikke for lenge!  :)

Tilbake
Topp