Tørrhumle kontra kort tilsetning av humle

skal brygge øl på søndag, og til min store fortvilelse kom ikke pakken med nelson sauvin frem i postkassa i tide. Humla skal i utgangspunktet tilsettes ett minutt før kokeslutt. Spørsmålet mitt er om det går an å eventuelt tilsette som tørrhumle og eventuelt hvor lenge?
 
Det bør jo gå bra. Litt mindre bitterhet, men hva du får fra ett minutt er jo begrenset. 4-5 dager før flasking er vel ganske vanlig for tørrhumlen. Har dog og sett 7 dager og. Kanskje de med mer erfaring på tørrhumling en meg kan gi bedre svar på når.
 
Det går bra. Blir friskere. Men ville tilsatt ca 7 dager før flasking for å trekke ut mer smak, siden den egentlig skulle i koken.
 
Det går bra. Som Miguel skriver, blir det friskere. Det som skjer, er nok at de flyktigste oljene, som ville kokt bort om humlen ble tilsatt varmt, fremdeles vil være til stede etter såkalt tørrhumling, men at mindre vannløselige oljer, som kan kreve temperatur for å løse seg opp i ølet, ikke kommer ut av humlen i det hele tatt. Det er iallfall min pseudovitenskapelige forklaring.

Smaken vil altså ikke bli den samme, men jeg tror du i nesten ethvert tilfelle vil kunne få et godt øl. Særlig med Nelson Sauvin.
 
Siste (I)PA jeg laget ble kun humlet på 60 og 20/30 minutt.
Delte vørteren på fire og tørrhumlet med en sort humle pr bøtte.
Nelson S fungerte greit på den måten.
Har tenkt å gjøre dette en gang til. Da blir det fire nye "tørrhumler".
 
Tilbake
Topp