Tråden for dumme spørsmål.

Tusen takk for gode innspel som vanleg! Apollo Snubnose 30L og Boel iTap står nok herved på ønskelista. Men no er me såpass bryggeklare at me kjører nok på gamlemåten i laurdagens brygg. Det blir jo godt øl det også, så lenge me unngår infeksjon slik som me fekk på forrige brygg. Men det ølet smakte rart allerede etter gjæring, så der var nok ikkje flaskedagen problemet.

Eit anna spørsmål: oksygenflasker jo nesten umogleg å få tak. Er dette med oksygentilførsel noko folk framleis held på med?
Jeg har utstyr som jeg ikke bruker, og kan selges. Trodde jeg hadde brukt for det, men funker fint uten.

Vedlegg

• 2ccfd7509986c0e45ac2f49b9f35d816.jpeg
    2ccfd7509986c0e45ac2f49b9f35d816.jpeg
    117,7 KB · Sett: 20
  • 00877cb67ca004467abb49d1eba26ef8.jpeg
    00877cb67ca004467abb49d1eba26ef8.jpeg
    183,5 KB · Sett: 20
6 gr per liter gir 2,3 volumes CO2 - som vil passe de aller fleste ølstiler. Men til belgiske øl vil du nok som regel ha mer. 9 gr per liter gir 3 volumes, og det er passe i f.eks. en tripel. (Men da ville jeg ikke brukt de tynneste flaskene.)

Du kan jo bruke vanlig farin, også, hvis du har et sett måleskjeer. Ei strøken teskje veier 4,5 gram.
Jeg hadde 8 gram farin på ei 0.75 liters flaske med pærecider her for et par uker siden. Det blei bra til cider, kunne ikke ha vært noe mindre. Seks gram pr liter på vanlig øl høres bra ut. Kanskje ville jeg ha strekt meg et gram på pils.

Toppers! Då tolker eg dykk i at farin/sukkerbiter stort sett ikkje gir infeksjon - så lenge ein tilsetter der i flaskene med desinfiserte redskap?

Jeg hadde 8 gram farin på ei 0.75 liters flaske med pærecider her for et par uker siden. Det blei bra til cider, kunne ikke ha vært noe mindre. Seks gram pr liter på vanlig øl høres bra ut. Kanskje ville jeg ha strekt meg et gram på pils.
Ja, jeg har også begynt å karbonere pilsen litt hardere. 7 gram er fint.

6 gram er en sånn "one size fits all"-mengde. På de fleste engelske øl bruker jeg mindre, 4 eller 5 gram litt etter som. Weissbier er et annet øl som skal ha mer - ganske mye mer, også. I alle fall 9-10 gram.

Mener jeg har hørt Palmer si at han bruker 6 gram på alt - om han flasker. (Men det gjør han jo på den annen side ikke, trur jeg:).)

Toppers! Då tolker eg dykk i at farin/sukkerbiter stort sett ikkje gir infeksjon - så lenge ein tilsetter der i flaskene med desinfiserte redskap?
Så lenge det har vært oppbevart trygt. Jeg trur ikke det er noe som kan leve i reint sukker, men det kan jo dette ting nedi.

Om flasking: All overføring av kald vørter må skje gjennom slange, og gjerne vinylslange, som slipper gjennom lite oksygen, i motsetning til silikonslanger.
Jeg kan ikke tenke meg annet enn at mengden oksygen som eventuelt rekker å slippe igjennom slangen på den lille tiden det tar å fylle en flaske er fullstendig neglisjerbart sammenlignet med den (også relativt lille) mengden luft ølet blir utsatt for under tapping til (helt full) flaske...

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at mengden oksygen som eventuelt rekker å slippe igjennom slangen på den lille tiden det tar å fylle en flaske er fullstendig neglisjerbart sammenlignet med den (også relativt lille) mengden luft ølet blir utsatt for under tapping til (helt full) flaske...

Jeg har også prøvd bruke det argumentet, men uten hell.. ;-)

Jeg skal ikke påstå at du tar feil der. Jeg tenker vel bare at det er greit å begrense all oksygentilgang der du kan gjøre det uten uforholdsmessig store antsrengelser. Jeg har bytta ut alle silikonslanger nå, bortsett fra den jeg tapper vørteren over i gjæringskaret med. Da skal jeg jo uansett tilsette oksygen:).

Når jeg tapper over fra gjæringskar til det karet der jeg blander sukkerlake og øl, så tar det ei stund. Slangens overflate, om du bretter den ut, er ikke veldig stor, men den er ikke helt neglisjerbar, heller. Og hele tida mens du tapper, lekker det oksygen inn i ølet gjennom denne flaten. Jeg har lest utregninger av hvor mye som da tilføres, og om de er riktige - Gustav mente de var tvilsomme, men jeg er ikke overbevist - så er det "bryet" verdt å erstate silikonslangen med vinyl. Særlig sida det ikke er noe bry. (OK, silikonslanger er mjukere og lettere å håndtere, men det vender du deg fort til.)

Zainasheff var i alle fall veldig klar på at dette var viktig. Han er jo profesjonell brygger (eller var, han har solgt seg ut og pensjonert seg). Og sjøl om vi vanskelig kan sammenligne forholda i et bryggeri med forholda vi brygger under, og sjøl om bryggeriene opererer med mye snevrere toleransegrenser for oksygeningress enn det det gir mening for oss å gjøre, så sier det da noe?

Sjøl om det å bytte ut slanger er et lite tiltak, så er nok gevinsten såpass liten at det bare gir mening om du ikke slipper inn mye oksygen på andre måter - slik vi fort kan gjøre. Så rådet om å bruke vinylslanger når du forøvrig ikke overfører ølet i lukka systemer og sørger for å fordrive oksygen fra kar du fyller over i, er nok litt meningsløst.

Men jeg er ørlite grann lykkeligere nå som jeg har bytta ut silkonslangene med vinyl. Sjøl om jeg er klar over at det muligens bare er et resultat av vellykka utøvelse av sjølbedragets edle kunst;).

Jeg skal ikke påstå at du tar feil der. Jeg tenker vel bare at det er greit å begrense all oksygentilgang der du kan gjøre det uten uforholdsmessig store antsrengelser. Jeg har bytta ut alle silikonslanger nå, bortsett fra den jeg tapper vørteren over i gjæringskaret med. Da skal jeg jo uansett tilsette oksygen:).

Når jeg tapper over fra gjæringskar til det karet der jeg blander sukkerlake og øl, så tar det ei stund. Slangens overflate, om du bretter den ut, er ikke veldig stor, men den er ikke helt neglisjerbar, heller. Og hele tida mens du tapper, lekker det oksygen inn i ølet gjennom denne flaten. Jeg har lest utregninger av hvor mye som da tilføres, og om de er riktige - Gustav mente de var tvilsomme, men jeg er ikke overbevist - så er det "bryet" verdt å erstate silikonslangen med vinyl. Særlig sida det ikke er noe bry. (OK, silikonslanger er mjukere og lettere å håndtere, men det vender du deg fort til.)

Zainasheff var i alle fall veldig klar på at dette var viktig. Han er jo profesjonell brygger (eller var, han har solgt seg ut og pensjonert seg). Og sjøl om vi vanskelig kan sammenligne forholda i et bryggeri med forholda vi brygger under, og sjøl om bryggeriene opererer med mye snevrere toleransegrenser for oksygeningress enn det det gir mening for oss å gjøre, så sier det da noe?

Sjøl om det å bytte ut slanger er et lite tiltak, så er nok gevinsten såpass liten at det bare gir mening om du ikke slipper inn mye oksygen på andre måter - slik vi fort kan gjøre. Så rådet om å bruke vinylslanger når du forøvrig ikke overfører ølet i lukka systemer og sørger for å fordrive oksygen fra kar du fyller over i, er nok litt meningsløst.

Men jeg er ørlite grann lykkeligere nå som jeg har bytta ut silkonslangene med vinyl. Sjøl om jeg er klar over at det muligens bare er et resultat av vellykka utøvelse av sjølbedragets edle kunst;).
Jeg er absolutt for å kjøre "beste praksis" over hele linja. Jeg kan bare ikke klare å forestille meg at en slange er så "lekk" at de få sekundene ølet er i kontakt med slangen er signifikant sammenlignet med at du tapper til/i et system med tilgang til åpen luft. :)

Men heldigvis, når du ettergjærer på flaske tar forhåpentligvis aktiv gjær seg av oksygenet uansett hvor det kommer fra.

Jeg er absolutt for å kjøre "beste praksis" over hele linja. Jeg kan bare ikke klare å forestille meg at en slange er så "lekk" at de få sekundene ølet er i kontakt med slangen er signifikant sammenlignet med at du tapper til/i et system med tilgang til åpen luft. :)

Men heldigvis, når du ettergjærer på flaske tar forhåpentligvis aktiv gjær seg av oksygenet uansett hvor det kommer fra.
Det med sekunder er nok en liten underdrivelse. Forestill deg at du felte inn en utbretta silikonslange på en meter i veggen på gjæringskaret ditt og lot den sitte der i 20 minutter. Det er den effekten du får når du tapper gjennom en silikonslange.

Og silikon er altså et veldig porøst materiale.

Gjæren er en veldig effektiv oksygenjeger, og oksygenreaksjonene skjer heller ikke særlig fort ved romtemperatur, i følge George Fix (Principles of Brewing Science, s.130). Men det er ikke sånn at du ikke kan få oksidert øl så lenge du flaskekarbonerer. Erfaringa mi er at du kan begrense oksideringa kraftig om du bare er forsiktig med plasking - men om du gir F, skal du drikke ølet fort om du ikke vil måtte helle ut det meste. Det er noen grenser her, og jeg skulle gjerne visst noe om dem. Men det er vel ikke noe det er noen særlig interesse for å forske på - forståelig nok.

Erfaringa mi er også at jo mer jeg har gjort for å holde oksygenet unna, jo bedre øl har jeg fått. Men noen helt enorm forskjell mellom overføring i lukka system med CO2 og "vanlig" tapping med stor forsiktighet er det nok ikke. Og da sier det seg sjøl at jeg ikke kommer til å oppleve noen revolusjon pga skiftet til vinyl;).

Sist redigert:
Det med sekunder er nok en liten underdrivelse. Forestill deg at du felte inn en utbretta silikonslange på en meter i veggen på gjæringskaret ditt og lot den sitte der i 20 minutter. Det er den effekten du får når du tapper gjennom en silikonslange.

Jeg tror ikke den er så stor, men hva så. Var ikke oksygengjennomtrengninga ca. 30 x pp plast? 20 min x 30, 6 timer i en gjæringduk gjør da ikke no fra elle til

Jeg har skifta til vinyl. CD er ut. :cool:
Vinyl, ja. Har noen esker langspillplater i skapet, men ingen platespiller.
"Alle" CD-ene gikk i bosset i 2018. Med unntak av to. Klarte ikke kaste The Aller Værste. Har ikke noe å spille dem av fra der heller, men det betyr mindre

Vinyl, ja. Har noen esker langspillplater i skapet, men ingen platespiller.
"Alle" CD-ene gikk i bosset i 2018. Med unntak av to. Klarte ikke kaste The Aller Værste. Har ikke noe å spille dem av fra der heller, men det betyr mindre
Du kan fort få deg en overraskelse på verdi om du sjekker på discogs. De "verdiløse" platene til svigermor hadde en samlet omsetning på $5000 der.

Tilbake
Topp