Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Var den veien jeg tenkte at du kunne prøve.Men om jeg finner SG på alle de ulike tilsettingene mine, kan jeg muligens legge dette inn i Brewfather. Hmm.. skal prøve![]()
Var den veien jeg tenkte at du kunne prøve.Men om jeg finner SG på alle de ulike tilsettingene mine, kan jeg muligens legge dette inn i Brewfather. Hmm.. skal prøve![]()
Jeg er ikke helt sikker, men tror at utbytte er Brix.Målte SG på de ulike produktene:
Ferskenpuré kjøpt på Brewshop står 21,2 Brix = 1.085 SG?
Appelsin juice: 1.051 SG
Tranebær juice: 1.043 SG
Blir ikke klok på Brewfather appen.
Der ser det ut til at tilsetting skal oppgis i PPG. Hvordan jeg konverterer SG til PPG er jeg usikker på..
Finnes det en formel som kan regne ut dette?
XX PPG skal være 1.0XX SG i en gallon slik jeg forstår det. Måtte gjøre noe liknende regning på LME en gang.Målte SG på de ulike produktene:
Ferskenpuré kjøpt på Brewshop står 21,2 Brix = 1.085 SG?
Appelsin juice: 1.051 SG
Tranebær juice: 1.043 SG
Blir ikke klok på Brewfather appen.
Der ser det ut til at tilsetting skal oppgis i PPG. Hvordan jeg konverterer SG til PPG er jeg usikker på..
Finnes det en formel som kan regne ut dette?
Maks PPG er 1,046 (100% sannsynligvis). Synes ikke Brewfather er veldig intuitiv på tilsetninger av frukt/juiceXX PPG skal være 1.0XX SG i en gallon slik jeg forstår det. Måtte gjøre noe liknende regning på LME en gang.
Send en e-post til hello@brewfather.app der du spør om best fremgangsmåte på dette.Maks PPG er 1,046 (100% sannsynligvis). Synes ikke Brewfather er veldig intuitiv på tilsetninger av frukt/juice
Tror dette blir korrekt - i tillegg kan man ekskludere fra total slik at grist og opprinnelig vannutregning blir korrekt.Jeg legger tilsetning inn i ingredienser, endrer fra kok til primær.
Så øker jeg volum her. 1 kg er vanligvis 1 liter.
Legger du inn bær/ juice som bruk: Sekundær, oppdateres total OG. Da slipper man å skrive inn ny OG.Men man må fortsatt skrive inn ny OG og evt beregne denne på nytt dersom man har lagt inn måling i det feltet. Brewfather vil da anta at denne er målt inkludert alt gjærbart. Er mer tricky når det er underveis - her er jeg enig i at Brewfather har litt forbedringspotensiale.
Ja, det stemmer jo. 46 potensialt PPG gir 1,046 SG om man tilsetter 1 pund maltekstrakt/sukker til 1 gallon vann.Maks PPG er 1,046 (100% sannsynligvis). Synes ikke Brewfather er veldig intuitiv på tilsetninger av frukt/juice
Men jeg trenger fremdeles et tall å putte inn på utbytte/PPG. Dette tallet er vesentlig for at utregningen skal bli rett.Legger du inn bær/ juice som bruk: Sekundær, oppdateres total OG. Da slipper man å skrive inn ny OG.
Vis vedlegget 71672
Vis vedlegget 71673
Det viser ikke riktig i dette tilfellet fordi jeg justerte ikke den totale mengden væske.
Kan en måte ordne dette på være at tilsetning er væske. Hvor 1 kg automatisk øker volumet med 1 liter, slik at man slipper å øke volumet med gjæringskar påfyll manuelt.
Prøv å legge inn Brix i utbytte. Legg inn bruk i sekundær.Men jeg trenger fremdeles et tall å putte inn på utbytte/PPG. Dette tallet er vesentlig for at utregningen skal bli rett.
Siden med "default verdi" på 1.036 PPG, gir meg Total Gravity på 1.128 (ABV på 11%)
Egentlig ikke, stilen american light lager skulle jo være godt innenfor målprofilen american lager, men den skal ha fire ganger mer kalsium og klorid, det gir ikke mening for meg.Target (mål) er vel det som er mer historisk/ geografisk korrekt, mens stilart er mer det som er stilmessig riktig
hvis det gir mening
Det der skjønte jeg lite av. Men så har jeg aldri heller skjønt poenget med en kalkulator for noe såpass enkelt som vannjustering. (Kjekt for å beregne pH hvis du ikke har pH-meter; men mineralbalansen ... ?)Jeg synes Brewfather er forvirrende når man skal lage en vannprofil ut fra målprofil og stilart.
Jeg skal brygge en mexican lager og legger inn American lager som målprofil og American light lager som stilart.
Man skulle tro disse to skulle ha omtrent identiske vannprofiler, men nei.
Spesielt på kalsium og klorid er forskjellen stor, målprofilen sier 13, stilarten sier minst 50.
Vis vedlegget 71758
Jeg synes egentlig ikke de tar opp vannprofil:Her er en artikkel om meksikansk lager der de også tar opp vannprofil
OK, litt ordrikJeg synes egentlig ikke de tar opp vannprofil:
Det var bare masse ord og lite konkret i den artikkelen.
- Adjust your water profile to mimic the soft water typically found in Mexican regions. If you’re unsure about your water, consider using a water treatment or distilled water and adding minerals as needed.