Tråden for dumme spørsmål.

Du kan fort få deg en overraskelse på verdi om du sjekker på discogs. De "verdiløse" platene til svigermor hadde en samlet omsetning på $5000 der.
Kjente et lite drag der jeg noen tideler var redd jeg havnet i svigermorklassen :D Ristet det av meg

discogs var en interessant side jeg må kikke nærmere på. Har ingen salgsplaner, (ender vel med å kjøpe i stedet) og en kompis har oppgradert sitt anlegg så det er en spillerdonasjon på vei derfra, men jeg har litt utfordringer mtp areal. Mancaven er på størrelse med en telefonkiosk og der har jeg allerede plassert en keezer, og ikke ønsker jeg å plassere en platespiller der den havner i konkurranse med andres tv-vaner.
Jobber med saken.
Sakene

For å stille et spørsmål som sikkert har blitt stilt hundre ganger: Hva gjør en om gjæren ikke vil falle? Jeg har et brygg gjæret med verdant ipa som har stått i 14 dager, men det er fortsatt en god mengde gjær og humle som dekker hele overflaten.. Leste et sted at man bør stikke i gjæren for å få den til å falle, men vil ikke det øke faren for oksidering?

For å stille et spørsmål som sikkert har blitt stilt hundre ganger: Hva gjør en om gjæren ikke vil falle? Jeg har et brygg gjæret med verdant ipa som har stått i 14 dager, men det er fortsatt en god mengde gjær og humle som dekker hele overflaten.. Leste et sted at man bør stikke i gjæren for å få den til å falle, men vil ikke det øke faren for oksidering?

Cold crash hvis du har mulighet. Bare sørg for å ikke dra inn oksygen

Evt. kan du prøve å sette på litt trykk eller blåse igjennom litt CO2
Har du prøvd å agitere karet litt..?

Hvilken gjær er det snakk om?

Kalsium er viktig for gjærens evne til å flokkulere. Hvis du ikke tilsetter salter, og har normalt norsk vann, har du for lite kalsium i bryggevannet ditt.

Hvilken gjær er det snakk om?

Kalsium er viktig for gjærens evne til å flokkulere. Hvis du ikke tilsetter salter, og har normalt norsk vann, har du for lite kalsium i bryggevannet ditt.
Gjæren er Verdant Ipa. Såvidt jeg skjønner er det noe av det samme som London Fog. Skal jo egentlig være en lite flokkulerende gjær, så det gir nå noe mening kanskje. Har tilsatt salter etter råd fra bryggeapp :)

Har prøvd å riste litt rolig i karet for å bevege overflaten, og da løsnes det og ting faller ned. Men så bygger det seg opp ser det ut som. Hvordan gjør man best cold crash uten å dra inn luft da?

Gjæren er Verdant Ipa. Såvidt jeg skjønner er det noe av det samme som London Fog. Skal jo egentlig være en lite flokkulerende gjær, så det gir nå noe mening kanskje. Har tilsatt salter etter råd fra bryggeapp :)

Har prøvd å riste litt rolig i karet for å bevege overflaten, og da løsnes det og ting faller ned. Men så bygger det seg opp ser det ut som. Hvordan gjør man best cold crash uten å dra inn luft da?
Oppfører seg på akkurat samme måten hos meg. Ikke noe å bekymre seg om.

Du skreiv jo Verdant, ser jeg:(. Sorry, noen ganger kan skumlesing drives for langt. Holdt på med brygging, så det gikk litt fort innimellom her:).

Du skreiv jo Verdant, ser jeg:(. Sorry, noen ganger kan skumlesing drives for langt. Holdt på med brygging, så det gikk litt fort innimellom her:).
Men nå står 28 liter pils og hygger seg i 10 gode pilsgrader i kjelleren, og alt er vel. (Jeg venter ikke Trump på besøk:).)

@Torgeirsen Har en dunk med NEIPA stående til gjæring, også. Bruker New England, og den danner også et sånt tjukt lag som ser ut som marengs. Tørrhumla for et par dager sida, og må stadig riste humla nedi igjen. Den klistrer seg til gjæren og blir med den opp.

Jeg hadde til slutt best erfaring med å tilsette sukkerlaka halvveis i omstikkinga så blanda det seg mye bedre, og man slapp å røre i ølet.
Har også hatt bra hell med dette. Eigentleg opplevd at sukkerlaken fordeler seg overraskande bra. Men er det ein god grunn til at du ikkje flasker direkte frå gjæringskar? Eg antar kanskje det er litt større fare for grums?

Han eg brygger med leikar med tanken om å dosere inn sukkerlake i flasker også.

Har også hatt bra hell med dette. Eigentleg opplevd at sukkerlaken fordeler seg overraskande bra. Men er det ein god grunn til at du ikkje flasker direkte frå gjæringskar? Eg antar kanskje det er litt større fare for grums?
Har ikke brukt naturlig karbonering på mange år. Skulle jeg ha begynt med det igjen så hadde jeg nok flaska rett fra gjæringskar ja.

Han eg brygger med leikar med tanken om å dosere inn sukkerlake i flasker også.
Sukkerlake i flaske er en måte, også. Du trenger ei sprøyte å dosere med.

Skulle jeg flaska fra karet, hadde jeg fått problemer med de siste literne. Det ville variert litt med typen gjær - og det ville funka dårlig med tørrhumling, trur jeg. Jeg får jo med litt over i blandingskaret, men det bunnfeller seg. Jeg får med alt fra blandingskaret - og akkurat den siste flaska kan få noe grums. Men den får bare et kryss på korken - og så blir det den første jeg drikker:). (Man må jo teste karboneringa;).)

Jeg har også Verdant ipa-gjær som ligger som et tett lokk på toppen.
Hvordan blir det med tanke på tørrhumling?

Jeg har også Verdant ipa-gjær som ligger som et tett lokk på toppen.
Hvordan blir det med tanke på tørrhumling?
Det går fint, men du må "riste ned" humla med javne mellomrom. Den blander seg med gjæren i topplokket, og flyter ganske raskt opp til den igjen etter at du har rista.

Tilbake
Topp