Tråden for dumme spørsmål.

Ah, men vil det gi bedre effektivitet? Fordi vi filtrerer vørteren igjennom en sil når det tappes i gjæringbøttene, så det blir på en måte filtrert der.
Følte at vannet gravde seg ganger igjennom malten, så all malten ble ikke berørt under skylling om vi ikke gjorde det. Men det kan være psykisk.. :)

Det KAN gi bedre effektivitet, men potensielt på bekostning av smak.
"Drit" i effektiviteten....vet det er lett å være veldig opptatt av det, men ... heller 19 liter godt øl enn 22 liter øl med en liten bismak.

Når dere roter opp hele maltsengen, får dere med proteiner, fett, maltrester, osv som KAN gi usmak på det ferdige ølet dersom det kommer med når vørteren kokes. Får dere for eksempel med masse korn-skall når dere koker så kan dere få en snerpete bitterhet som ikke er noe godt. Da er det for sent å filtrere gjennom en sil til gjæringsbøtten, bitterheten er allerede kokt ut i vørteren.

På BB30 er det litt vanskelig å styre hastigheten dere skyller med.
Helle på litt og litt, legg et ark med aluminiumsfolie på toppen av maltsengen og stikk mange hull i slik at skyllevannet fordeles bedre, osv osv.
Dere finner flere diskusjoner på forumet som tar opp dette.

Men RDWHAHB, godt øl blir det nok helt sikkert. Ikke meningen å skremme dere.
 
Takk mange gode tips folkens! :) Da dropper vi det fra nå og, og får heller fordele vannet bedre under skylling med enten dusj, aluminiumfolie eller lignende! ;)
 
Åpnet lokket i dag etter 8 dager å ha oppi litt whisky marinert eikechips og måle SG. Så at det var endel småpartikler fra malten som lå å fløt oppi der ja, så det får bli en lærepenge til neste gang. Men regner med at dette synker til bunns ved CC i noen dager :) SG var forresten et poeng under forventet FG :)
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 81
Åpnet lokket i dag etter 8 dager å ha oppi litt whisky marinert eikechips og måle SG. Så at det var endel småpartikler fra malten som lå å fløt oppi der ja, så det får bli en lærepenge til neste gang. Men regner med at dette synker til bunns ved CC i noen dager :) SG var forresten et poeng under forventet FG :)
Det så jo godt ut da! :)
 
Hei
Jeg har hatt en ale på gjæring i 14 dager nå. Først på 17 grader i 5 dager, så 19 grader resten. Når jeg tok karet ut av kjøleskapet nå for karbonering tar det helt av i vannlåsen. Er klar over at det ikke nødvendigvis har noe med gjæringen å gjøre, men er grunnen at jeg har ristet litt i det og at det bare er litt co2 som gjør det?
 
Hvordan rengjøre gjæringsdunker? Har speidel plastdunker. Uansett hvor godt jeg vasker så henger det igjenn lukten av humle. Er dette vanlig? Leser på forumet at det skal holde med en halv topp klorin pr. liter vann for å desinfiserende. Er ikke dette litt lite. Det står 1 dl pr 10 liter på flasken.
 
det er fint, humle lukter godt. ville ikke bekymret meg

Edit: Hadde jeg hatt mistanke om infeksjon, ville jeg økt drapsdosen
 
Sist redigert:
Hvordan rengjøre gjæringsdunker? Har speidel plastdunker. Uansett hvor godt jeg vasker så henger det igjenn lukten av humle. Er dette vanlig? Leser på forumet at det skal holde med en halv topp klorin pr. liter vann for å desinfiserende. Er ikke dette litt lite. Det står 1 dl pr 10 liter på flasken.
https://forum.norbrygg.no/threads/klor-til-desinfisering.18246/page-2#post-355209

Go for the kill hvis du har uønsket besøk

Rengjøring er kaustisk soda isåfall, klorin for https://no.wikipedia.org/wiki/Desinfeksjon
 
Sist redigert:
Kan noen være snill og gi meg en kjapp innføring i hvordan ølet kan bli sterkere enn det egentlig skal bli?

Dette gjelder en Ale som skulle ha en OG på 1.047 men den ble 1.054. FG skulle være 1.010 men ble 1.006
Ølen skal være 4.8% men når jeg regnet ut kom jeg til 6.2% (mener jeg å huske)

I mott hode ville FG gjerne vært 1.014 eller noe sånt siden OG var høyere enn den skulle være. Hvordan kan den være høyere enn den skulle, og så bli lavere enn den skulle?
 
Ja jeg lærte på dette brygget at kokeren er litt for liten, så jeg må fylle i mer vann etter hvert som det fordamper.
Trodde egentlig at så lenge du hadde en OG på la oss si 1.047, så ville du uansett havne rundt 1.010 i FG (som oppskriften sier) Men jeg hadde over det jeg skulle ha i OG og plutselig var FG under det den skulle være.
Kan om man ser at FG er der den skal være, er det en måte å stoppe dette på? Kan man kjøle ned gjæringskaret eller noe sånt?
 
Ja jeg lærte på dette brygget at kokeren er litt for liten, så jeg må fylle i mer vann etter hvert som det fordamper.
Trodde egentlig at så lenge du hadde en OG på la oss si 1.047, så ville du uansett havne rundt 1.010 i FG (som oppskriften sier) Men jeg hadde over det jeg skulle ha i OG og plutselig var FG under det den skulle være.
Kan om man ser at FG er der den skal være, er det en måte å stoppe dette på? Kan man kjøle ned gjæringskaret eller noe sånt?

Gjærbarheten på vørteren kan variere. To vørtere med samme OG kan ha helt ulik gjærbarhet, fordi sammensetningen av sukkerartene vil variere, både pga ulikheter i oppskrift og i mesketemperatur og -tid og ph. Desuten er gjærtypene mer eller mindre hissige på å ete sukker av ulike slag, og det har også mye å si. Gjæringstemperaturen spiller også inn. (Neida, det skal ikke være lett:).)

Du kan stoppe gjæringen med gjærstopp. Da må du tilføre kullsyre, for gjæren er satt ut av spill og kan ikke gjøre jobben. Stopper du gjæringen ved å kjøle ned vørteren så gjæren går i dvale, vil du få bomber når du fyller på flaske.

Med kunnskap om hva som påvirker gjærbarheten, får du etter hvert styring på dette. Å stoppe gjæringen er ingen farbar vei, egentlig.
 
Hydrometeret er kalibrert.
Skulle ha 25 lier, men fikk kun 21
Mesketemp var 65 grader i en time, og 77 grader i 10 min
I slike tilfeller (hvor jeg ser at det koker vekk vesentlig mer enn beregnet i oppskriften), så tilsetter jeg ofte kokende vann fra en vannkoker (for å få sterilt vann og ikke ødelegge koketiden og dermed humletilsetningene).

Edit: Jeg er også i ferd med å kjøpe et refraktometer for bedre kontroll med OG.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp