Det så jo godt ut da!![]()
Smakte godt også, til å være så ferskt
Det så jo godt ut da!![]()
https://forum.norbrygg.no/threads/klor-til-desinfisering.18246/page-2#post-355209Hvordan rengjøre gjæringsdunker? Har speidel plastdunker. Uansett hvor godt jeg vasker så henger det igjenn lukten av humle. Er dette vanlig? Leser på forumet at det skal holde med en halv topp klorin pr. liter vann for å desinfiserende. Er ikke dette litt lite. Det står 1 dl pr 10 liter på flasken.
Ja jeg lærte på dette brygget at kokeren er litt for liten, så jeg må fylle i mer vann etter hvert som det fordamper.
Trodde egentlig at så lenge du hadde en OG på la oss si 1.047, så ville du uansett havne rundt 1.010 i FG (som oppskriften sier) Men jeg hadde over det jeg skulle ha i OG og plutselig var FG under det den skulle være.
Kan om man ser at FG er der den skal være, er det en måte å stoppe dette på? Kan man kjøle ned gjæringskaret eller noe sånt?
I slike tilfeller (hvor jeg ser at det koker vekk vesentlig mer enn beregnet i oppskriften), så tilsetter jeg ofte kokende vann fra en vannkoker (for å få sterilt vann og ikke ødelegge koketiden og dermed humletilsetningene).Hydrometeret er kalibrert.
Skulle ha 25 lier, men fikk kun 21
Mesketemp var 65 grader i en time, og 77 grader i 10 min