Det er en ganske fiffig måte å beskrive en oppskrift på som gjør at man kan bruke den om man brygger 10 liter, eller 100 liter. MEN, den forutsetter at man har brygget litt og kjenner utstyret sitt. Dersom man vet (av erfaring og egne notater) at man med feks 5 kilo malt får en OG på 1.050 på sitt eget utstyr, så kan man beregne (manuelt eller i et bryggeprogram) at man trenger så og så mye for oppnå en OG på 1.070, dersom oppskriften sier at det er det man skal ha - så fordeler man malten i det prosentforholdet oppskriften sier.Har nok et spørsmål
Når jeg sitter å ser på Kommersielle oppskrifter på forumet her (Og andre oppskrifter forsåvidt) så står det kun oppgitt hvilke type malt i %
Er det en måte å regne ut hvor mye malt det skal være når du ikke vet vekten på maltet til sammen?
Et eksempel:
http://www.7fjellbryggeri.com/brewourkjuaguttamberale
Det er en ganske fiffig måte å beskrive en oppskrift på som gjør at man kan bruke den om man brygger 10 liter, eller 100 liter. MEN, den forutsetter at man har brygget litt og kjenner utstyret sitt. Dersom man vet (av erfaring og egne notater) at man med feks 5 kilo malt får en OG på 1.050 på sitt eget utstyr, så kan man beregne (manuelt eller i et bryggeprogram) at man trenger så og så mye for oppnå en OG på 1.070, dersom oppskriften sier at det er det man skal ha - så fordeler man malten i det prosentforholdet oppskriften sier.
Poenget er vel: skaff deg et bryggeprogram (Beersmith eller tilsvarende)
EDIT: Brukte aaaaltfor lang tid på å svare
Ta en titt på brewersfriend også. Jeg syns det er mye enklere enn beersmith.SkjønnerLaster ned beersmith nå
Kikka litt på oppskriftbyggeren til Brewer'sfriend, men fant ut at jeg foretrekker å holde meg til enkeltkalkulatorene. Veldig enkelt og greit.Ta en titt på brewersfriend også. Jeg syns det er mye enklere enn beersmith.
Amen! Oppskriftsbyggeren til Brewer's friend er mildt sagt "daunting", men enkeltkalkisene er helt supre.Kikka litt på oppskriftbyggeren til Brewer'sfriend, men fant ut at jeg foretrekker å holde meg til enkeltkalkulatorene. Veldig enkelt og greit.
Siden dette var et eksperiment for å se om 6mnd gammel vasket gjær er OK, så burde du vel holde deg til den opprinnelige planen og ikke feige ut nåEt nytt spørsmål:
Jeg brygget en mindre alkoholsterk klone av Kinns Vestkyst på fredag. Tilsatte 6 mnd gammelt skyldt gjær fra forrige brygging (samme øl, samme gjær). Er klar over at den ideelt sett skulle hatt en starter da den var såpass gammel, men droppet det for eksperimentets skyld.
- har sympati for den av egoistiske grunnerSiden dette var et eksperiment for å se om 6mnd gammel vasket gjær er OK, så burde du vel holde deg til den opprinnelige planen og ikke feige ut nå![]()
Helt enig, det var et lite gjennomtenkt eksperiment, da det finnes mange andre alternativer dersom man ønsker å eksperimentere med ølbryggingen- har sympati for den av egoistiske grunner, men prognosene er dårlige. Dette er vel radikal underpitching med mildt sagt lite vtal gjær. Hiv oppi en pose -05! (eller 04, kanskje - engelsk gjær gjør seg her).
Har en pale ale som har gjæret for langt ned. Skulle ned til 1011, men er nå på 1006 etter en liten uke. Har gjæret den med safbrew be 256. Synes dagens sample var noe tynn og skivete. Er det noen måte å øke sødmen/munnfølelsen på denne? Tilsette noe? Gjøre noe med gjæringstemp? Står på 19,5 nå. Skal etter planen stå en uke til til gjæring.
Sent from my iPhone using Tapatalk