Takk for respons, begge to- har sympati for den av egoistiske grunner, men prognosene er dårlige. Dette er vel radikal underpitching med mildt sagt lite vtal gjær. Hiv oppi en pose -05! (eller 04, kanskje - engelsk gjær gjør seg her).
Takk for respons, begge to
Hvorfor tenker du at akkurat denne gjæren passer i ølet, fremfor oppskriftsgjæren (Wyeast 1318)?
Sent fra min LG-D802 via Tapatalk
Høres fornuftig ut, det! Takk for hjelpen.Jeg tenker bare at det er enkelt og billig å slenge oppi en pose tørrgjær, men har du 1318 er ikke noe bedre enn det. Men det er mer gjær i en pose tørrgjær enn i ei pakke med fersk, så bruker du den ferske, vil du trenge å lage en starter hvis det er normal størrelse på satsen din - eller bruke to pakker, og da begynner det å bli dyrt. Jeg tviler sterkt på at ølet blir særlig annerledes; dette er en IPA og ikke et følsomt maltdrevet øl - sjøl om det er langt mer malt i smaken enn i de fleste IPAs. (Jeg har pleid å bruke WLP013 i Vestkyst, men en gang måtte jeg hive oppi en pose 05, og det ble godt nok, det - skjønt der kunne jeg kjenne litt forskjell. Men 04 skulle bli helt knall.)
Jeg har jo lest om magnetrørere og gjærstartere. Er det mulig å få til noe lignende i hovedgjæringen? Er det noe som blir gjort? Hvorfor / hvorfor ikke?
Et nytt spørsmål:
Jeg brygget en mindre alkoholsterk klone av Kinns Vestkyst på fredag. Tilsatte 6 mnd gammelt skyldt gjær fra forrige brygging (samme øl, samme gjær). Er klar over at den ideelt sett skulle hatt en starter da den var såpass gammel, men droppet det for eksperimentets skyld.
Resultatet: etter ett døgn var det ikke tegn til plopping eller oksygenproduksjon i karet. Etter to døgn begynte det å ploppe kanskje én gang i minuttet. Det har holdt seg på dette nivået, og nå er det på femte døgnet.
Vil stormgjæringen noen gang komme, eller fortsetter det bare slik?
Er det for lite gjenlevende gjær, slik at jeg bør kjøpe mer og pælme oppi eller vil den formere seg saktere og bygge seg opp slik at det blir nok , bare med litt mer tid?
PS: Jeg ristet karet meget godt, så det burde være nok oksygen i det alle fall.
Sent fra min LG-D802 via Tapatalk
Det hender at det blir gjort, spesielt på store øl i gamle dager. Ville stoppet der.Etter utfordring med at svært flokkulerende gjær (Mangrove Jack's M54) gikk i dvale før FG var nådd og måtte gjenopplives med både varme og bevegelse har jeg tenkt litt. Jeg har lyst til å forsøke gjæren igjen, men da sørge for å rotere på karet minst en gang i døgnet. Men hvorfor stoppe der? Jeg har jo lest om magnetrørere og gjærstartere. Er det mulig å få til noe lignende i hovedgjæringen? Er det noe som blir gjort? Hvorfor / hvorfor ikke?
Mine øl har hittil gjæret ferdig uten noe ekstra bevegelseMed en magnetrører eller ved å rotere væsken uten skvalping i karet, så introduserer man jo ikke mer oksygen. Det handler jo bare om å få bevegelse for å holde gjæren i suspensjon. Da M54 først hadde gått i dvale og flokkulert, så hjalp det heller ikke med kun bevegelse. Jeg måtte øke temperaturen ganske mye (til 25 grader) for å få det i gang igjen (forsøkte først 20 grader). Ølen var aldri under 18 grader noen gang (temperatur satt i varmeskapet). Gjæren har oppgitt "komfortområde" på 18-20 grader.
Men uansett: Er det poengløst å forsøke å holde relativt kontinuerlig bevegelse? Holder det med å rotere noen ganger i løpet av gjæringsforløpet?
Jeg gjør det samme ved flaskekarbonering (får gjæren i suspensjon ved myk bevegelse uten å skvalpe og riste).
Det du først og fremst må sørge for er å holde temperaturen når stormgjæringen gir seg, heller øke den litt enn å la den falle. Får du til dette burde du få god utgjæring, gitt at andre faktorer som pitchrate og oksygen er på stell.Etter utfordring med at svært flokkulerende gjær (Mangrove Jack's M54) gikk i dvale før FG var nådd og måtte gjenopplives med både varme og bevegelse har jeg tenkt litt. Jeg har lyst til å forsøke gjæren igjen, men da sørge for å rotere på karet minst en gang i døgnet. Men hvorfor stoppe der? Jeg har jo lest om magnetrørere og gjærstartere. Er det mulig å få til noe lignende i hovedgjæringen? Er det noe som blir gjort? Hvorfor / hvorfor ikke?
WLP029?Hvorfor er Kølsch så mye mer populært å brygge enn Cream Ale?
Fordi den er bedre?Hvorfor er Kølsch så mye mer populært å brygge enn Cream Ale?
Hmmm..? Cream ale er da ikke spesielt søtt? Ihvertfall ikke den jeg forsøker å lage, men jeg kan jo ta feil.Fordi den er bedre?
Synes Cream Ale kan bli for søtt. Har lav toleranse for sødme
Det er jo en stil som er "åpen for tolkning", etter hva jeg har lest. Man bruker gjerne sukker, maisflak eller risflak for å få en lys øl med lite restsødme, men jeg ser også at akkurat mais muligens gir en slags søt smak likevel.Mulig jeg har smakt utgaver som ikke har vært representative for stilen
Hvorfor er Kølsch så mye mer populært å brygge enn Cream Ale?