Tråden for dumme spørsmål.

Noen her som har forsøkt Brewzor Calculator-appen? Jeg har forsøkt å finne pitch rate (7 Fjell Vinter-klone med S-04). Jeg har også sjekket med BrewersFriend-kalkulatoren, og den ender opp med behov for nesten det dobbelte. Hva er riktig her?
Når du bruker Brewersfriend kalkulatoren, legg inn at det er 20 milliarder celler pr. gram gjær. Da blir resultatet likt med de andre kalkulatorene.
 
Når man lager en starter på DME, er alt som bunnfeller gjær? Eller vil noe av det være trub fra DME?
 
Når man lager en starter på DME, er alt som bunnfeller gjær? Eller vil noe av det være trub fra DME?

Jeg vil vel tro at alt som kan bunnfelles, er bunnfelt før produsenten setter i gang den prosessen som lager ekstrakt. Så noe trub fra tørrmalten kan det vel ikke være snakk om.

Du kan jo teste. Ta en kikk på startervørteren din etter at den har kjølnet, før du tilsetter tørrmalten. Jeg kan ikke huske å ha sett noe bunnfall.
 
Jeg vil vel tro at alt som kan bunnfelles, er bunnfelt før produsenten setter i gang den prosessen som lager ekstrakt. Så noe trub fra tørrmalten kan det vel ikke være snakk om.

Du kan jo teste. Ta en kikk på startervørteren din etter at den har kjølnet, før du tilsetter tørrmalten. Jeg kan ikke huske å ha sett noe bunnfall.
Akkurat, jeg har heller ikke sett noe bunnfall i den avkjølte startervørteren basert på DME.
Men så ble jeg plutselig usikker på om alt er gjær...

Var vel mer et spørsmål i kategorien "føler seg dum når man spør" enn "dumme spørsmål" :oops:
Men nyttig å diskutere er det føler jeg.
 
Akkurat, jeg har heller ikke sett noe bunnfall i den avkjølte startervørteren basert på DME.
Men så ble jeg plutselig usikker på om alt er gjær...

Var vel mer et spørsmål i kategorien "føler seg dum når man spør" enn "dumme spørsmål" :oops:
Men nyttig å diskutere er det føler jeg.

For å være helt sikker på at et spørsmål er "lurt", må man vite svaret. Så den som bare tør spørre lure spørsmål, kommer aldri til å få vite noe han ikke vet;).
 
Jo, har sett litt bunnfall i kokt spraymalt.
Det går i bøtta sammen gjæren.
Sikkert forkjell blant produsentene.
 
Jeg bruker ikke gjærnæring, og det er litt bunnfall i den DME jeg bruker i hvert fall.

Da kan vi antakelig slå fast at det blir litt bunnfall når vi bruker tørrmalt:). Men det er vel ikke sånne mengder at vi skal se det som noe problem på noen måte?

Må innrømme at det er en stund siden jeg lagde en starter på tørrmalt. Jeg får som regel nok fra trub'et på bryggene mine til å holde meg med startervørter. Det er ellers ikke så ofte jeg setter en starter, heller. Som regel har jeg nok og fersk nok slurry stående.
 
Nei, det er så lite, at det ikke er å bry seg om, og som regel så blir det meste igjen når jeg heller ut vørteren fra kjelen i den dunken jeg setter starter i.
 
Jo, har sett litt bunnfall i kokt spraymalt.
Det går i bøtta sammen gjæren.
Sikkert forkjell blant produsentene.
Jeg er ikke redd for å tømme det som eventuelt er av bunnfall i vørteren.
Men jeg er av og til imponert over stor gjærmengde som blir produsert i en starter.
....og da lurte jeg på om jeg ble litt lurt og at en del var trub....

Men vi kan vel slå fast at det overveiende er gjær som vi ser i bunnen av starteren etter at den er ferdig gått ut.
Litt trub kan det nok være, men det er neglisjerbart(?).
 
Skal gjæren følge med i glasset på en belgisk wit, på samme måte som (annen) hveteøl?

Hva liker du best;)? Når det gjelder weissbier, så har jeg vært styrt av det der at gjæren skal med, og som regel er det godt - men så har jeg nå erkjent at noen ganger har jeg ikke lyst på det, og da klarer jeg faktisk å overstyre pliktfølelsen.

Når det gjelder wit: Personlig er jeg skeptisk til å ha ølet i glasset:p
 
Hva liker du best;)? Når det gjelder weissbier, så har jeg vært styrt av det der at gjæren skal med, og som regel er det godt - men noen ganger har jeg ikke lyst på det, og da klarer jeg å overstyre pliktfølelsen.

Personlig er jeg skeptisk til å ha ølet i glasset:p
Hæ? Har jeg skrevet noe vovet uten å vite det? Ølet (i kursiv)... betyr det noe?
 
Hæ? Har jeg skrevet noe vovet uten å vite det? Ølet (i kursiv)... betyr det noe?

Mulig jeg ikke skal poste så seint:).

Neida; det var bare et klønete forsøk på å fortelle verden at wit ikke akkurat er favorittølet mitt. At det altså for meg ikke er noe aktuelt spørsmål om jeg skal la gjæren følge med i glasset eller ikke, siden jeg ikke vil ha wit i glasset i det hele tatt.

Og forøvrig så gjør vi vel det vi synes er best. Men selvfølgelig er det legitimt å lure på hva "man" skal gjøre. Kjekt å vite om en begier skulle slenge innom, f.eks.;).
 
Jeg har et par dumme spørsmål! Hva er romtemperatur? Snakker vi 18 - 23 grader eller så? Er det noe fare ved å la karboneringsprisessen i flasker foregå på mellom 16 og 18 grader?
 
ja
nei (det bare går litt langsommere - mulig du risikerer at det går fryktelig langsomt,eller går helt i stå, med enkelte gjærtyper hvis du går under 18. Jeg prøver å unngå for høye temperaturer nå, er livredd for fusel. Men det er antakelig bare paranoia.)
 
Tilbake
Topp