Tråden for dumme spørsmål.

så jeg får bare se ann hvor slitt den er
syntes min er sånn "passe" slitt

Jeg driver og herjer en del med meskespaden, og har greid å lage meg noen småhull. Ser at den nok ikke varer evig om jeg ikke er litt mer forsiktig.

edit: Den varer vel neppe evig om jeg er veldig forsiktig, heller:confused:!
 
Jeg har bare "brukt opp" én på 120-ish brygg. Husker ikke akkurat når den gikk i søpla. Den jeg bruker nå begynner å få litt hull osv og er nok også snart moden for søpla. Så kanskje 65-ish brygg? Pass bare på å kjøpe stor nok pose. Jeg bruker pose beregnet for 54l på 36l kjele da jeg mener de er altfor optimistiske i størrelsene sine. 36l posen er ikke stor nok til å fylle hele kjelen helt ut i "krokene", det blir en slags kone i midten.
 
Forøvrig: jeg er en ivrig "klemmer", strammer faenskapen hardt og klemmer hver siste dråpe ut av den rett som det er. Dropper du det så tipper jeg den varer enda litt lengre.
 
Forøvrig: jeg er en ivrig "klemmer", strammer faenskapen hardt og klemmer hver siste dråpe ut av den rett som det er. Dropper du det så tipper jeg den varer enda litt lengre.

Jeg har latt være å gjøre det der fordi teorien sier at du risikerer å få ut en del tanniner når du gjør det. Jeg går ut fra at du ikke har kjent noe til det, siden du gjør det rutinemessig?
 
@Kim-Ove : oj - ser at jeg misforsto innlegget ditt. Problemet var at du fikk for høy utgjæring:). Men forklaringen kan vel ikke være at du har ligget for lavt, så dette skjønner jeg ikke egentlig.

okkesom; du fikk meg til å rote litt rundt etter gode artikler, så jeg fant denne, som jeg ikke hadde lest før: http://byo.com/color/item/1604-what-mash-temperatures-create-a-sweet-or-dry-beer


Mente jeg hadde lest at lav FG kan skyldes lav mesketemp.
Gahr skrev for eksempel: Hvor langt den gjærer ut vil avhenge av vørterens sammensetning (som er et resultat bl.a. av mesketemperatur)
Har jeg misforstått kanskje?
 
Mente jeg hadde lest at lav FG kan skyldes lav mesketemp.
Gahr skrev for eksempel: Hvor langt den gjærer ut vil avhenge av vørterens sammensetning (som er et resultat bl.a. av mesketemperatur)
Har jeg misforstått kanskje?

Nei - jeg roter det til. Meskeeffektiviteten, som er et mål på hvor stor del av stivelsen som blir omdannet til sukker, vil lide om du ligger lavt i mesketemperatur. Du vil altså få en lavere OG enn det som ville vært mulig om du hadde mesket på en høyere temperatur i tillegg. Men prosentdelen forgjærbart sukker av det du får ut, vil være høyere, og dermed vil FG ende opp lavere. Dessuten kan du til en viss grad kompensere for den lavere effektiviteten gjennom å forlenge mesketiden, gjerne opp mot to timer.
 
@Kim-Ove
Dette eksperimentet med mesking av det samme ølet på 64 og 71 grader er ganske interessant: http://brulosophy.com/2015/10/12/the-mash-high-vs-low-temperature-exbeeriment-results/ Resultatet i smakstestene til slutt er mildt sagt ikke hva jeg ville vente. Men det passer egentlig med erfaringer jeg har gjort sjøl: Effekten av å meske høyt blir ikke så god som jeg ønsker.

En konsekvens av dette burde vel være at oppskriftens sammensetning er vesentlig viktigere enn mesketemperatur?
 
Vi har en stout som har stått til karbonering i over to uker nå, 14 dager på 20 grader og de siste 3 dager 24 grader.
Skal sette flaskene til videre modning på rundt 10 grader denne uka.

Spørsmålet er, kan de stå for lenge til karbonering. F,eks om de hadde stått 4 uker, ville dette påvirket ølet negativt?
 
Vi har en stout som har stått til karbonering i over to uker nå, 14 dager på 20 grader og de siste 3 dager 24 grader.
Skal sette flaskene til videre modning på rundt 10 grader denne uka.

Spørsmålet er, kan de stå for lenge til karbonering. F,eks om de hadde stått 4 uker, ville dette påvirket ølet negativt?

Det har ikke skjedd noe merkbart galt nå. Men jeg ville unngått de fire ukene, ja. Ølet bør settes kjølig/kaldt så snart karboneringen er ferdig.
 
Hva skjer egentlig med ølet om det blir stående i romtemeratur etter de to ukene?
Jeg kjøpte nettopp kjøleskap nr2 for å lagre alt ølet, men det er jo snart fullt allerede :p
 
...sånn er det bare, tenker jeg. Jeg lagrer det meste av drikke i kjelleren. Gjennom året varierer temperaturen mellom 10 og 18 grader. Øl er vitenskap, men det er også noe man har drevet med lenge før kjøleskapets tidsalder.

Man gjør det beste man kan innenfor egne muligheter. Og ellers? RDWHAHB. ;)
 
Kjapt spørsmål:
Vi har bare plass til tre gjæringskar i huset vårt. Brygger i to ulike mesker/kjeler. Noe problem at en blander sammen vørter fra de to kjelene og mikser i gjæringskar når en brygger samme oppskrift på begge?
 
Kjapt spørsmål:
Vi har bare plass til tre gjæringskar i huset vårt. Brygger i to ulike mesker/kjeler. Noe problem at en blander sammen vørter fra de to kjelene og mikser i gjæringskar når en brygger samme oppskrift på begge?

Ingen problemer. Stå på å brygg. [emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjapt spørsmål:
Vi har bare plass til tre gjæringskar i huset vårt. Brygger i to ulike mesker/kjeler. Noe problem at en blander sammen vørter fra de to kjelene og mikser i gjæringskar når en brygger samme oppskrift på begge?
Burde ikke vert noe problem det.
 
Tilbake
Topp