Tråden for dumme spørsmål.

Vi skal brygge en belgisk trippel til uken og ble anbefalt/beordret til å lage en gjærstarter av våre lokale bryggebutikk.
Så da må man jo det :p
Har satt 2,5L vørter med 2 rør fra White Labs på en 5L kanne akkurat nå.

Planen er og sette denne i romtemperatur og la den stå i 24-30t før vi setter den i kjøleskapet de siste 15timene (skal brygge på tirsdag ettermiddag). Underveis tenker vi og riste en del på kannen hver gang vi går forbi, sånn ca.

Er vi på rett spor her eller finnes det nødvendige tips vi bør ha med oss?
 
Vi skal brygge en belgisk trippel til uken og ble anbefalt/beordret til å lage en gjærstarter av våre lokale bryggebutikk.
Så da må man jo det :p
Har satt 2,5L vørter med 2 rør fra White Labs på en 5L kanne akkurat nå.

Planen er og sette denne i romtemperatur og la den stå i 24-30t før vi setter den i kjøleskapet de siste 15timene (skal brygge på tirsdag ettermiddag). Underveis tenker vi og riste en del på kannen hver gang vi går forbi, sånn ca.

Er vi på rett spor her eller finnes det nødvendige tips vi bør ha med oss?

Ja dette er vel en ok måte, såfremt kannen er extremt ren. Bedre er å koke vørteren i erlenmeyerkolbe, kjøle, tilsette gjær og sette på magnetrører
 
Damnit... Skulle nok bare gått for Corny. Trodde fatet var 20 liter og lager typisk 21-23 l batcher....
 
Et ganske flaut spørsmål etter 2 år med brygging (burde postet anonymt): når vi her på forumet generelt diskuterer effektivitet og utbytte, er det mash efficiency eller brewhouse efficiency?
 
Grunnen til at jeg spør er at jeg alltid bare har forholdt meg til brewhouse efficiency, og det har gått meg litt hus forbi at det i BeerSmith også er noe som heter mash efficiency. Jeg har kommet ganske ustabilt ut på BE, og har prøvd hardt å forbedre måten jeg mesket på, skylleteknikk etc. Nå slår det meg at dette er jo mash efficiency, og når jeg analyserer mitt siste brygg (det første på nytt utstyr), ligger jeg høyt der (83%), men lavt på BE. At man har en dårlig/ustabil brewhouse efficiency kan jo skyldes helt andre ting, som at jeg har lagt inn at jeg har to liter trub i utstyrsprofilen mens jeg egentlig har fire liter osv, altså ting som ikke har med teknikken min å gjøre, men mer "praktiske" ting ved bryggeprosessen. Stemmer ikke dette? Hvilket åpenbart er tilfelle denne gangen da jeg testet nytt utstyr og famlet litt i blinde med volumer etc.

Altså BE vil til en viss grad avhenge av ME, men det er også andre faktorer som kan trekke den noe opp eller noe ned i forhold til dette. Har jeg en høy ME, men lav BE, er det ikke noen vits i å prøve å forbedre skylleprosessen. Men har jeg lav BE fordi jeg har lav ME, er det nettopp det jeg bør gjøre for å få begge opp.

Og når man på forumet diskuterer effektivitet/utbytte, må man vel egentlig se på sammenhengen hvilken av de to det er snakk om? For eksempel ser jeg at Glenn her i sin kalkulator deler opp i brygghuseffektivitet og meskeeffektivitet: http://www.glennrlie.net/kalk_effektivitet , mens vi vanligvis når vi diskuterer her på forumet bare sier effektivitet/utbytte.

Har jeg forstått dette riktig? Tenker at det kanskje er andre enn meg der ute som er litt forvirret rundt dette også (eller i det minste som er det nå, etter å ha lest innlegget mitt) :)
 
Takk, folkens. Dette er nyttig info når man skal forsøke å treffe OG og volum på ferdig nedkjølt vørter til gjæring.
 
Vi laget en Belgisk Trippel (Belgian Golden Strong) igår, etter litt rot et eller annet sted så endte OG på 1.092 når vi satte til gjæring, vs 76 i oppskriften.
Det ble satt med en 2.5L starter på 2 rør" Yeast Bay Dry Belgian Ale", disse skummet litt når vi satte starteren (så redd ikke absolutt all gjæren fra de to rørene kom med) er det vanlig?

Når vi fikk en så høy OG så er vi litt nervøse.
Den gjærer fint nå første dagen på 20grader, men vi er redd vi ikke klarer og nærme oss 20-tallet(som oppskriften sier).
Er det noe vi kan gjøre nå under gjæring for å hjelpe oss mot bedre øl?
 
Tilbake
Topp