Einar Michelsen
Norbrygg-medlem
Faren for oksidert øl vil jeg tro er overhengende.Hvordan er det å bruke 30 l fat til batch på 20-22 liter? Massivt CO2 forbruk? Andre negative innvirkninger?
Faren for oksidert øl vil jeg tro er overhengende.Hvordan er det å bruke 30 l fat til batch på 20-22 liter? Massivt CO2 forbruk? Andre negative innvirkninger?
Eller finne et konsept slik at fatet blir tilnærmet fullt...Damnit... Skulle nok bare gått for Corny. Trodde fatet var 20 liter og lager typisk 21-23 l batcher....
Er det ikke ok om du bruker litt co2 og presse ut oksygenet? Det gjør jeg etter at jeg har fylt 2,5 corneliusfat.Faren for oksidert øl vil jeg tro er overhengende.
Problemet her er at han må presse ut 8-10 liter oksygen. Da er det ikke nok med "litt" CO2".Er det ikke ok om du bruker litt co2 og presse ut oksygenet? Det gjør jeg etter at jeg har fylt 2,5 corneliusfat.
Enter @msevland med sitt purge-triks: https://forum.norbrygg.no/threads/tapping-pa-fat-i-flere-omganger.34075/#post-360127Problemet her er at han må presse ut 8-10 liter oksygen. Da er det ikke nok med "litt" CO2".
Eller finne er konsept slik at fatet rask blir tilnærmet tomt før oksideringen får rot. Fest?Eller finne et konsept slik at fatet blir tilnærmet fullt...
effektivitet = mash efficiency
utbytte = brewhouse efficiency
Hvor stor forskjell er det i volum mellom vørter på kokepunktet og avkjølt vørter?
Water density at 100C 958,4 kg/m3Rundt 4% skal det være. Stemmer ganske bra for meg, tror jeg.
Sent from my iPhone using Tapatalk