Tråden for dumme spørsmål.

RDWHAHB. Dette er ingenting å bekymre seg for første dagen. Jeg mener å ha lest at høyere temperatur gir høyere utgjæring, men her har jeg ikke referanser for hånden, og man skal uansett passe seg så det ikke blir så varmt at det blir usmaker.

La det stormgjære. Når stormgjæringen er over setter du gjæringsbøtta et litt varmere sted. Siden dette er belgisk lar du gjæren få skru opp temperaturen under stormgjæring. Kjøling er ikke noe poemg her.
 
Yes, men da venter vi og ser :)

Har tenkt litt på temp, så tar den fra boden inn i gangen ila en dag eller to. Når stormgjæringen er over, har ca 22-23 i gangen så håper det hjelper på!

Takk for innspill


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er i så fall et litt trist eksempel. Ikke er den tradisjonell (humlet med Amarillo), ikke er den irsk og tilbakemeldingene på nettet spriker i alle retninger, men mest mot det kjedelige.

Tror jeg står over, altså.
 
Vi har 50l Red Ale og 50l India Saison som har stått akuratt 2 uker til gjæring i dag, vanligvis ville vi satt dem til CC i dag og flasket om 2 dager.
Men går det fint om dette blir utsatt 1 uke? Altså at det står til gjæring i totalt 3 uker?
 
Finnes det en kalkulator for beregning av SG på sukkerlaken det karboneres med? x gram sukker i y desiliter vann gir SG på z-ish.
Ser bort fra fordamping.
 
2,7 gram sukker i 1 liter væske gir en økning i SG på 1.001.

Dersom du tilsetter 6,5 gram sukker pr liter øl, så blir økning på 0.00241
Med OG på 1.050 blir ny OG med 6,5g/l karboneringsukker 1.05241 (så kan du velge selv hvor mange desimaler det er fornuftig å bruke..)
 
2,7 gram sukker i 1 liter væske gir en økning i SG på 1.001.

Dersom du tilsetter 6,5 gram sukker pr liter øl, så blir økning på 0.00241
Med OG på 1.050 blir ny OG med 6,5g/l karboneringsukker 1.05241 (så kan du velge selv hvor mange desimaler det er fornuftig å bruke..)

Ok, så 34 gram sukker i 1 liter vann gir SG 1.014. Jeg brukte kun halvparten av denne vannmengden, så det gir en SG på 1.028. Så hadde jeg 7.5 liter øl med OG på 1.038 og 0.5 liter sukkerlake på 1.028, samlet gir dette ferdig øl på 1.037375 eller 1.037? Om dette stemmer har jeg øl på 4.07 ( eller 4.1) %, ikke 4.2?
Jeg vet det er små størrelser og ikke betydelig i den mellomstore sammenhengen en gang, vil bare vite :)
 
Ja, med såpass mye stort volum på sukkerlaken på såpass lite volum øl har du "tynnet ut" ølet ditt.
Det eneste det betyr, er at du har endt opp med en ekstra halvliter av det gode hjemmebrygget ditt.
Og ABV er 4,1% istedenfor 4,2%.

:)
 
Tilbake
Topp