Tråden for dumme spørsmål.

Flaska vil stå på 50 til den plutselig stuper mot 0. Den går ikke gradvis nedover. Den varierer litt om du flytter den inn i kjøleskapet, men altså ingenting og engste seg over :)
 
Er det viktig at sukkerlaken er ca rom temperert? Hva kan skje om f,eks sukkerlaken er 50grader og den blandes med ølet før flasking?
 
Om den tilsettes som tynn stråle vil den vel kjøles ned fort og ingen skade skjedd. Om det har noe negativ effekt i det hele tatt avhenger vel av volumforskjellene. Skulle tro dette ikke ville være noe problem, men er ikke sikker.
 
Noen som har erfart at US-05 lukter svovel under stormgjæring? Aldri opplevd det før. Kan det være fordi jeg har brukt CaSO4? Det er 3. generasjon av gjæren.
 
Spørsmål til ang sukkerlake, hvordan lager dere den? Kan man f,eks koke opp vann i vannkokeren, og røre ut sukkeret i ferdig oppkokte vannet.
Eller bør man koke vannet i en kjele, tilsete sukkeret mens det koker og koke 5-10min?
 
Er det viktig at sukkerlaken er ca rom temperert? Hva kan skje om f,eks sukkerlaken er 50grader og den blandes med ølet før flasking?
Jeg vil tro at dersom sukkerlaken er veldig varm og du har store mengder, KAN det kanskje drepe noen av gjærcellene. Men som sagt av andre her, vil det tempere seg meget raskt, så det har nok minimalt å si.

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk
 
Jeg også. Etterpå koker jeg laken i 10-15 min. (mulig det var underforstått)
Nei, jeg koker ikke på nytt etterpå. Kjører gjerne vannkokeren et par ganger før jeg heller i ren beholder og blander med sukkeret. Rent sukker uten fuktighet er sterilt i seg selv, så dette bekymrer meg ikke.
 
Nei, jeg koker ikke på nytt etterpå. Kjører gjerne vannkokeren et par ganger før jeg heller i ren beholder og blander med sukkeret. Rent sukker uten fuktighet er sterilt i seg selv, så dette bekymrer meg ikke.

Det eneste som teller er at sukkeret blander seg godt med vannet, og at beholderen man har det i er desinfisert på en eller annen måte.

Det er mange veier til målet.

Synes selv det er greit å koke hele greia en ti minutters tid. Da vet jeg at sukkerlaken er godt blandet og at kjelen er steril. Deretter slenger jeg over litt alufolie med starsan og lar det stå til jeg tilsetter det i karet.

Er ikke noe riktig og feil her, så lenge man oppnår jevn karbonering uten infeksjoner :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjapt spørsmål: Er denne komfyren nok til 36L biab.oppsett?
Jeg koker med en 36 l kjele på vanlig komfyr. Tidligere hadde jeg en med støpejernsplater, nå induksjon og det går helt fint. Den største platen var på 2000 w, så jeg måtte bruke grilltenner for å få bra kok. Det står ikke hvor mange watt den største koke sonen er på, men jeg ligger/lå på 3000 w med 34 l til kok.
Siden du bruker BIAB, så er det kanskje problematisk med høyde til avtrekk og eventuelt nok effekt.
 
Brygget med publikum i dag. Det gjorde at jeg i min iver med å forklare helt glemte å ta hydrometerprøve før gjæren var pitchet. Holder det å ta prøve innenfor 5-10 min etterpå? Spørsmålet gjelder både hydrometer og refraktometer.

Jeg tok en rask refraktometerprøve, og den virket fornuftig, men jeg bare lurer.
 
Tilbake
Topp