Det var godt å høre! Takk for svarWLP002 er betegnet som en høyt flokkulerende gjærtype. Så det stemmer med det du observerer.
Se dette dokumentet fra White Labs.
Vet ikke om du slo opp i dokumentet jeg linket til, men en annen ting å merke seg er at denne gjæren gjerne har litt lavere utgjæring enn f.eks. WLP001 og WLP007.Det var godt å høre! Takk for svar
Jeg pleier aldri å røre inn sukkerlaken, kall det gjerne oksiderings-angst.Enda et nytt spørsmål:
Jeg flasket en IPA nylig, og glemte å røre sukkerlaken (til karbonering) godt inn i brygget. Laken ble tilsatt i et nytt kar, før jeg stakk om det ferdige (men ukarbonerte) ølet over denne med hevert. Derfra fylte jeg direkte på flasker med hevert igjen.
Tror dere dette er ille i forhold til sukkerlakens fordeling? Vil det bli noen flaskebomber og noen helt daue øl, eller tror dere det har fordelt seg godt nok?
Enda et nytt spørsmål:
Jeg flasket en IPA nylig, og glemte å røre sukkerlaken (til karbonering) godt inn i brygget. Laken ble tilsatt i et nytt kar, før jeg stakk om det ferdige (men ukarbonerte) ølet over denne med hevert. Derfra fylte jeg direkte på flasker med hevert igjen.
Tror dere dette er ille i forhold til sukkerlakens fordeling? Vil det bli noen flaskebomber og noen helt daue øl, eller tror dere det har fordelt seg godt nok?
Jeg brukte denne metoden selv på mine 40-50 første batcher. Slet veldig med å kontrollere karboneringsnivå. På grunn av tørrhumling og gjærkaker ble mengden som ble overført uforutsigbar. Har du smakt på det ølet som ligger igjen etter tapping i siste kar? Det smaker så søtt at jeg konkluderte med at jeg trengte nye metoder. Nå er det sukkerlake med sprøyte rett i flaskene. Mye mindre jobb enn jeg trodde det skulle bli.@Bratt sin fremgangsmåte er den samme som min. Jeg har sukkerlaken klar, og så starter jeg tappingen i en bue langs sidene/bunnen av karet slik at vørteren roterer i den nye bøtta (whirlpool). Når tappingen er i gang, så tilsetter jeg sukkerlaken nesten med en gang (uten å plaske).
Jeg har heller ikke opplevd ujevn karbonering.
Ja.De 50 er fra flaska