Tråden for dumme spørsmål.

Anser dette for et dumt spørsmål så legger det her selv om det kanskje burde vært annet sted. Smakte på øl'et avbildet i går kveld. Skal være en Brett Farmhouse. Den var fullstendig død, ikke antydning til hverken skum eller kullsyre. Det kan vel ikke være riktig? Eller har jeg misforstått noe? Har ingen erfaring med Brett gjæret øl.

Vis vedlegget

Nytt spørsmål:

Når jeg lager gjærstarter pleier gjæren vanligvis å fordele seg godt i starteren. Etter et døgn er det hele en jevn, grumsete masse (sett at den ikke får stå i ro).

Sist jeg lagde starter (med WLP 002 English Ale), fordelte innholdet seg aldri helt. Det ble kun mindre klumper med gjær som ikke blandet seg godt i vørteren. Når magnetrøreren ble skrudd av, skilte gjær og vørter seg på null tid også. Det skummet og luktet gjær av starteren, slik det skal. Kanskje litt svakere gjærlukt en vanligvis, bare.

Jeg brukte 100 g medium spraymalt i 1 liter vann. Gjæren var produsert bare 18 dager før den ble brukt.

Da jeg tilsatte gjæren i brygget, begynte det å ploppe en del neste dag, men nå, etter to dager, kommer det kanskje bare ett plopp i minuttet...

Er det noen som har erfart lignende? Har det evt noe med gjærtypen å gjøre?

WLP002 er betegnet som en høyt flokkulerende gjærtype. Så det stemmer med det du observerer.
Se dette dokumentet fra White Labs.

Enda et nytt spørsmål:

Jeg flasket en IPA nylig, og glemte å røre sukkerlaken (til karbonering) godt inn i brygget. Laken ble tilsatt i et nytt kar, før jeg stakk om det ferdige (men ukarbonerte) ølet over denne med hevert. Derfra fylte jeg direkte på flasker med hevert igjen.

Tror dere dette er ille i forhold til sukkerlakens fordeling? Vil det bli noen flaskebomber og noen helt daue øl, eller tror dere det har fordelt seg godt nok?

Det var godt å høre! Takk for svar :)
Vet ikke om du slo opp i dokumentet jeg linket til, men en annen ting å merke seg er at denne gjæren gjerne har litt lavere utgjæring enn f.eks. WLP001 og WLP007.
Så du kan forvente en litt høyere FG enn for f.eks. WLP001 (US-05).
Så at det plopper mindre kan ha noe med å gjøre at gjæren er ferdig med hovedgjæringen, ELLER alle de andre tingene som ute-blivende plopping kan skyldes ;)

Enda et nytt spørsmål:

Jeg flasket en IPA nylig, og glemte å røre sukkerlaken (til karbonering) godt inn i brygget. Laken ble tilsatt i et nytt kar, før jeg stakk om det ferdige (men ukarbonerte) ølet over denne med hevert. Derfra fylte jeg direkte på flasker med hevert igjen.

Tror dere dette er ille i forhold til sukkerlakens fordeling? Vil det bli noen flaskebomber og noen helt daue øl, eller tror dere det har fordelt seg godt nok?
Jeg pleier aldri å røre inn sukkerlaken, kall det gjerne oksiderings-angst.
Jeg gjør som du forklarer over, stikker om til nytt kar før flasking, men jeg tapper først et par liter vørter over i det nye karet, tilsetter så sukkerlaken for så å tappe over den resterende vørteren.
Jeg passer på å legge tappeslangen i en bue langs kanten av karet, slik at det hele tiden blir en svak whirlpool i omstikkingskaret, og på denne måten har jeg ennå ikke opplevd ujevn karbonering.

@Bratt sin fremgangsmåte er den samme som min. Jeg har sukkerlaken klar, og så starter jeg tappingen i en bue langs sidene/bunnen av karet slik at vørteren roterer i den nye bøtta (whirlpool). Når tappingen er i gang, så tilsetter jeg sukkerlaken nesten med en gang (uten å plaske).
Jeg har heller ikke opplevd ujevn karbonering.

Enda et nytt spørsmål:

Hakk i plata muligens, men jeg gjør også nøyaktig som @Bratt og @Sarge og det funker som en drøm.

På en tidlig batch helte jeg laken i bøtta først og stakk deretter om. Jeg opplevde da ujevn karbonering og fikk svar på forum at ved den fremgangsmåten KAN sukkeret "klistre" seg i bånn, og sørge for ujevn fordeling av sukker i flaskene.

Slik jeg forstår det har du også brukt denne fremgangsmåten, så det er en liten mulighet for dette. Det finner du ut etterhvert!

Neste gang la det renne noen liter først.

PS: jeg fikk ingen flaskebomber, men noen som bruset over ved åpning og noen som var litt flate.

Sent from my iPhone using Tapatalk

@Bratt sin fremgangsmåte er den samme som min. Jeg har sukkerlaken klar, og så starter jeg tappingen i en bue langs sidene/bunnen av karet slik at vørteren roterer i den nye bøtta (whirlpool). Når tappingen er i gang, så tilsetter jeg sukkerlaken nesten med en gang (uten å plaske).
Jeg har heller ikke opplevd ujevn karbonering.
Jeg brukte denne metoden selv på mine 40-50 første batcher. Slet veldig med å kontrollere karboneringsnivå. På grunn av tørrhumling og gjærkaker ble mengden som ble overført uforutsigbar. Har du smakt på det ølet som ligger igjen etter tapping i siste kar? Det smaker så søtt at jeg konkluderte med at jeg trengte nye metoder. Nå er det sukkerlake med sprøyte rett i flaskene. Mye mindre jobb enn jeg trodde det skulle bli.

Her må vi nok bare være enige om å være uenige. Er du sikkert på at det ølet som går i de første flaskene ikke smaker omtrent like søtt? Jeg markerer alltid siste flaske (fordi den gjerne får med seg litt ekstra grums), og jeg har aldri opplevd den som mer karbonert enn resten. Sprøyte høres greit ut om alle flaskene er like og dersom man er flink til å dosere med sprøyta. Jeg for min del har ihvertfall 0.5l, 0.355l, 0.33l og det har sikkert lurt seg med andre flaskestørrelser også i gjenbruksregimet mitt. Jeg har ikke alltid kontroll på hva som er hva, og vil helst slippe å tenke på det når jeg forsøker å få tappet flaskene så raskt og enkelt som mulig.

Det er klart at det er noen fallgruber her, uansett hva man velger. Sukkerlaken i seg selv skal ikke være for tynn eller for tykk, sukkeret skal være godt oppløst, og selve sukkerlaken skal også være uniformt blandet. I begge tilfeller må man ha kontroll på konsentrasjonen: Flasker man, så er det konsentrasjonen på laken som gjelder, slik at doseringen per flaske er riktig. Blandes det i ølet før flasking, så er det mengden sukker i forhold til totalvolumet som gjelder. For sprøyte må man være nøye med dosen i sprøyta, som også kan være litt vanskelig å avlese korrekt hver gang når man skal være kjapp. Flasker man laken fra kar, må man passe på at laken er godt blandet.

Uansett får man velge det som passer best for en selv.

RDWHAHB gjelder vel her også. :)

Hvordan måler man enklest SG på karbonert øl?

Jeg regner egentlig at man må "avkarbonisere" det for bruk med hydrometer.
Hva med refraktometermåling? Vil karboniseringen skape like store avvik der?

Jeg har en batch som begynner å vise tegn til overkarbonering og smaker veldig tørt. Ikke gusher, da, bare veldig mye skum i glasset. Mistenker at FG ikke var så final likevel.

Kan dette ha noe å gjøre med den varme sommeren og høsten og dermed for varm oppbevaring av flasket øl? Kan manglende nedkjøling føre til at gjæren (US-05) sakte fortsetter å spise litt mer komplekse sukkerarter? Kjelleren min varierer normalt mellom 10 og 18 grader gjennom året, men med den varmen vi har hatt, så har ikke ølet vært under 19-20 grader siden det ble tappet på flaske for 3 uker siden.

Sist redigert:
Hallo!

Har et spørsmål angående CO2-regulator.

Jeg brukte fat for første gang i går. Cornelius 19l, med 2kg CO2 fra bryggselv og regulator fra bryggselv. Akkurat nå har jeg skrudd ventilen midt på regulatoren slik at jeg har trykk på 1 bar i fatet, og så viser det andre manometeret trykk på litt over 50. Hva er normalt? Tror jeg har rett når jeg sier at det manometeret viser flasketrykket.

Tilbake
Topp