Tråden for dumme spørsmål.

Vel, siden jeg fant ut at rommet mitt hadde litt lav romtemperatur, slengte jeg inn en liten ovn i gårkveld. Ca midt på natten våknet jeg, og kom på at Finn skrev at han var livredd for at det skulle bli til fusel, det ble jeg også sånn plutselig. Så gjett hvem som listet seg ned og flyttet ovnen så langt jeg klarte fra flaskene...
 
Vel, siden jeg fant ut at rommet mitt hadde litt lav romtemperatur, slengte jeg inn en liten ovn i gårkveld. Ca midt på natten våknet jeg, og kom på at Finn skrev at han var livredd for at det skulle bli til fusel, det ble jeg også sånn plutselig. Så gjett hvem som listet seg ned og flyttet ovnen så langt jeg klarte fra flaskene...

Det er nok sterkt overdrevet, men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skulle kunne produseres fusel under karboneringsgjæringen. Sukker er jo også en risikofaktor, og vi bekymrer oss lite om temperaturkontroll. Men det er vel ikke snakk om merkbare mengder, siden det er såpass lite sukker.

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg har kunnet kjenne fusel i øl etter karbonering i tilfeller hvor jeg ikke har kunnet kjenne det før flaskingen.
 
Skal flaske en IPA i dag, men glemte å sette den til coldcrash i går. Ble tørrhumlet for 6 dager siden. Bør jeg coldcrashe nå og flaske i morgen? :)
 
Kan man forresten meske med lokket på? Eller vil man få DMS da og?
Har slitt med lav FG da mesketemp tydeligvis har vært litt for lav, så jeg tenkte å slippe minst mulig varme ut.
Isolerer kokeren under meskingen
 
Kan man forresten meske med lokket på? Eller vil man få DMS da og?
Har slitt med lav FG da mesketemp tydeligvis har vært litt for lav, så jeg tenkte å slippe minst mulig varme ut.
Isolerer kokeren under meskingen

Det er bare under kok du ikke skal ha lokket på. Jeg pakker inn mesken med både liggeunderlag og sovepose:).

Hvor lav har temperaturen vært? Maks gjærbarhet får du ved å meske på 64-65 grader.
 
Det er bare under kok du ikke skal ha lokket på. Jeg pakker inn mesken med både liggeunderlag og sovepose:).

Hvor lav har temperaturen vært? Maks gjærbarhet får du ved å meske på 64-65 grader.

Jeg har et liggeunderlag rundt. Tok i lillegg et teppe fra stuen sist gang, men når min bedre halvdel så det... :oops:
Har digital termometer fra Vestbrygg som jeg stikker ned i meskerøret, men sliter litt med å holde den på 65 grader ser jeg. Når jeg sirkulerer blir bare meskerøret helt fullt. Vurderer å borre litt større hull i bunnen på røret, men er da litt redd malten går gjennom og ligger seg på bunnen og svir seg.
Sist jeg mesket var tempen nede på 62 grader. Men da hadde jeg ikke lokk på. Tok på 500w elementet en liten stund så var tempen fin igjen, men den var en stund på 62 grader.
(Har forresten bare netthandelen koker. Dette skulle liksom være en billig hobby haha)
 
Det skal vel godt gjøres å ha helt jevn temp i hele mesken, til enhver tid. Var det ikke Gahr som sa at man skulle måle på ett punkt, og holde seg der? :p Da jeg brygget nå på søndag hadde jeg tre termometre i mesken; et analogt, et (billig) digitalt og en Thermapen 3. Ingen av dem viste samme temp, og da jeg flyttet litt rundt på Therma’en, så viste den kjapt forskjellige temperaturer. Målet var 66 grader, og jeg målte alt mellom 62–68.
 
Helt stabil blir den nok ikke, og en eller to grader er nok ikke krise.
Når jeg ser i loggen min nå ser jeg at den skulle ligge på 64 grader i 60min, og jeg målte 60 grader midt i. Muligens litt vel lavt. Skulle ha FG på 1.016 men endte på 1.010. OG var da spot on
 
Jeg har et liggeunderlag rundt. Tok i lillegg et teppe fra stuen sist gang, men når min bedre halvdel så det... :oops:
Har digital termometer fra Vestbrygg som jeg stikker ned i meskerøret, men sliter litt med å holde den på 65 grader ser jeg. Når jeg sirkulerer blir bare meskerøret helt fullt. Vurderer å borre litt større hull i bunnen på røret, men er da litt redd malten går gjennom og ligger seg på bunnen og svir seg.
Sist jeg mesket var tempen nede på 62 grader. Men da hadde jeg ikke lokk på. Tok på 500w elementet en liten stund så var tempen fin igjen, men den var en stund på 62 grader.
(Har forresten bare netthandelen koker. Dette skulle liksom være en billig hobby haha)

Tror avgjort ikke du skal gå løs på maltrøret ditt med et bor, nei:) - du tenker nok riktig der.
Om du har ligget en stund på 62 grader, spiller ikke det noen rolle. Om du aldri kommer over, er det nok ikke optimalt, fordi du får dårligere gelatinisering/oppløsning av stivelsen, som er en forutsetning for at enzymene skal få gjort jobben sin med å omdanne den til sukker. At temperaturen kan variere litt i mesken, er ikke noe problem. Det du virkelig skal passe på, er å ikke bli liggende for høyt i mesken som helhet, for da brytes beta-amylasen, som produserer de gjærbare sukkerartene mest effektivt, ned.
 
Skjønner :)

Nå har jeg mesket i 30 min, og med et tjukt liggeunderlag rundt og lokk på har den bare falt fra 65.2 til 64.9 grader. Det blir med andre ord brukt lokk fremover :)
 
Det avhenger som alltid av hvorvidt man er forsiktig med den, men den jeg har til 36L gryta mi har jeg sikkert brukt i 40-50 allgrain / 25L brygg.
 
Tilbake
Topp