Tråden for dumme spørsmål.

BJCP Styles
1C: Cream Ale
Aroma
Medium-low to low malt notes, with a sweet, corn-like aroma.

Men det er aromaen. Maisen gir ikke søt smak. den gir vel tvert i mot et tørt og lett øl. Og du kan bruke mye av den; opptil 30%.

Jeg tror jeg prøver. Det blir visst egentlig ikke helt riktig uten amerikansk torader (bygg altså, jeg snakker ikke om musikk til arbeidet:).) Det skal være spesielt smakløst! Jeg vet ikke om det er å få tak i, og ikke har jeg tenkt å stresse for å finne det , heller, så det får stå sin prøve om det blir litt typeuriktig maltsmak. Jeg har en temmelig lys pilsnermalt, så jeg tar 3,5 kg av den, og 1 kg valset mais. Magnum til 18 IBU ved 60, og 15 gr Mittelfrüh ved 1. No sparge, og sikter mot å sitte med 18 liter ferdig øl. Sakkarifikasjon i 90 minutter ved 65 grader + at jeg kjører innmesk på 42 og et proteinsteg for sikkerhets skyld, for å få maks FAN til gjæren, siden det er såpass mye mais, og pilsnermalten min så vidt jeg vet ikke er maks modifisert. Gjæring med -05 på 16-17 grader.

Dette blir spennende å høre hva du får ut av det, Finn. Jeg gjør jo stadig feil som jeg lærer av.

Jeg hadde nok litt mer aromahumle som ga et sitruspreg enn det som er typeriktig, men min ekstraktbaserte "Cream Ale Express" er et av mine beste øl så langt. Typeriktig eller ikke, det var ihvertfall inspirert av ideen bak Cream Ale.

Det blir lyst og sommerlig. Kanskje ikke et typisk høstøl, men det kan etter min mening brukes når som helst istedenfor en lys pils.

Sist redigert:
Men det er aromaen. Maisen gir ikke søt smak. den gir vel tvert i mot et tørt og lett øl. Og du kan bruke mye av den; opptil 30%.

Jeg tror jeg prøver. Det blir visst egentlig ikke helt riktig uten amerikansk torader (bygg altså, jeg snakker ikke om musikk til arbeidet:).) Det skal være spesielt smakløst! Jeg vet ikke om det er å få tak i, og ikke har jeg tenkt å stresse for å finne det , heller, så det får stå sin prøve om det blir litt typeuriktig maltsmak. Jeg har en temmelig lys pilsnermalt, så jeg tar 3,5 kg av den, og 1 kg valset mais. Magnum til 18 IBU ved 60, og 15 gr Mittelfrüh ved 1. No sparge, og sikter mot å sitte med 18 liter ferdig øl. Sakkarifikasjon i 90 minutter ved 65 grader + at jeg kjører innmesk på 42 og et proteinsteg for sikkerhets skyld, for å få maks FAN til gjæren, siden det er såpass mye mais, og pilsnermalten min så vidt jeg vet ikke er maks modifisert. Gjæring med -05 på 16-17 grader.
Crowbar Scream Ale. Smakt den? Det er 1.ølet til Crowbar som alltid er tilgjengelig på tapp. Selv synes jeg den er for nøytral, som en litt mer fargerik pils. Oppskriften skal være nedskrevet i Ølbrygging - Fra hånd til mund.

Crowbar Scream Ale. Smakt den? Det er 1.ølet til Crowbar som alltid er tilgjengelig på tapp. Selv synes jeg den er for nøytral, som en litt mer fargerik pils. Oppskriften skal være nedskrevet i Ølbrygging - Fra hånd til mund.

Ser ut som en apa med alt for lite humle (Cascade til 13 IBU):).

Den triste sannhet er at det er ganske utplukka der nå, dels fordi mye har vært infisert (gusher), og dels fordi jeg har en del slekt (egen og samboer's) som plukker med seg en del hver gang de er innom. Så jeg må henge i og brygge:). Signaturen min er oppdatert; den forteller hva som er til gjæring nå (ok, cream ale'n står og roer seg i kjelen etter kok ennå.)

Jeg går av neste år, og har trappet ned til 60% nå, så jeg har to fridager. Og så er det ikke noen unger i heimen lenger, og sjøl om det alltids er noe som skal gjøres, så kan jeg stort sett brygge så mye jeg orker. Men for 30 år siden hadde jeg ikke hatt sjanse.

Kjeller'n min er ikke helt av den standarden Miguel antyder:D.

filolog? aner ikke hva det er, men flink er han... jeg... er er bare kranglete og glad i øl jeg. men skal faen meg bygge meg øl kjeller om det så koster meg samboerskapet.... nei skulle du sett, kattat er med på notene. katt er en enkel sambo.... det skal sies

Jeg leser i databladet til Safale S-04:

"Rehydration instructions Sprinkle the yeast in minimum 10 times its weight of sterile water or wort at 27°C ± 3°C (80°F ± 6°F)."

Jeg mener å ha lest at rehydrering og starter er to veldig ulike ting, og likevel står det her at man kan bruke vørter. Blir ikke det nesten som en starter siden man tilsetter fermenterbart sukker og dermed gir gjæren mulighet til å komme i gang? For meg blir dette to ulike ting. Er det noen fordeler/ulemper med den ene eller andre metoden (vann vs vørter) her? Kan man kombinere, f.eks. ved å tilsette sterilt, kaldt vann til varm vørter for å få 27°C?

Forlemper/ulemper vet jeg ikke - siden produsenten likestiller alternativene. Teorien tilsier vann, av hensyn til gjærens cellevegger (men NB: ikke destillert vann).

Noen starter blir det ikke, for gjæren blir jo ikke værende lenge i denne vørterskvetten - ei heller ville den rukket særlig langt; det sukkeret som er i en desiliter hadde nok fort blitt spist opp. Se på det som en praktisk løsning; det er lettere å tappe ut en desiliter vørter underveis i kjølingen enn å koke opp vann og gå og passe temperaturen mens det kjøler seg ned.

Jeg leser i databladet til Safale S-04:

"Rehydration instructions Sprinkle the yeast in minimum 10 times its weight of sterile water or wort at 27°C ± 3°C (80°F ± 6°F)."

Jeg mener å ha lest at rehydrering og starter er to veldig ulike ting, og likevel står det her at man kan bruke vørter. Blir ikke det nesten som en starter siden man tilsetter fermenterbart sukker og dermed gir gjæren mulighet til å komme i gang? For meg blir dette to ulike ting. Er det noen fordeler/ulemper med den ene eller andre metoden (vann vs vørter) her? Kan man kombinere, f.eks. ved å tilsette sterilt, kaldt vann til varm vørter for å få 27°C?
Den diskusjonen der er så utvanna og ingen parter er enige. Selv har jeg både rehydrert og ikke. Hvis tanken er å legge den i vørter for å rehydrere, er det vel samme effekten som å dumpe det rett i karet. Eller? Personlig driter jeg i det og sørger heller for god næring, nok o2 og fin temperatur.

Den diskusjonen der er så utvanna og ingen parter er enige. Selv har jeg både rehydrert og ikke. Hvis tanken er å legge den i vørter for å rehydrere, er det vel samme effekten som å dumpe det rett i karet. Eller? Personlig driter jeg i det og sørger heller for god næring, nok o2 og fin temperatur.

Forskjellen fra å dumpe den rett i karet er temperaturen. Det virker jo noenlunde rimelig.

Oksygen er vel ikke nødvendig når du bruker tørrgjær - strengt tatt?

Mener du at det ikke er behov for O2 ved rehydrering eller i gjæringskaret ved bruk av tørrgjær?

Ja, tørrgjæren har matpakke med seg, og skal visstnok klare å formere seg opp 3 ganger uten tilførsel av oksygen - selvfølgelig gitt at du rehydrerer, og dermed sørger for optimal ovelevelse. Brygger du øl over "normalstyrke" (ca.5%), må du bruke mer gjær - eller oksygenere.

Jeg bruker ikke oksygen når jeg bruker tørrgjær - men det koster jo lite å riste litt, sånn for sikkerhets skyld;). Men hvis du bare bruker tørrgjær, har du antakelig lite behov for oksygenseringsutstyr. (Kanskje for brygging av skikkelig sterkt øl?)

En kamerat av meg (som er kjekk og grei) brygger kun sterke IPAer. Hans standardprosedyre er å hive ei pakke 05 oppi vørteren, la det stå ei stund, og riste som søren. Og han får godt øl, skikkelig godt øl. Hver gang.

Sist redigert:
Noen her som har forsøkt Brewzor Calculator-appen? Jeg har forsøkt å finne pitch rate (7 Fjell Vinter-klone med S-04). Jeg har også sjekket med BrewersFriend-kalkulatoren, og den ender opp med behov for nesten det dobbelte. Hva er riktig her?

Jeg skal gjære ca 13-14 liter på OG 1.074 med S-04, om noen lurer. Altså en liten batch.

Noen her som har forsøkt Brewzor Calculator-appen? Jeg har forsøkt å finne pitch rate (7 Fjell Vinter-klone med S-04). Jeg har også sjekket med BrewersFriend-kalkulatoren, og den ender opp med behov for nesten det dobbelte. Hva er riktig her?

Jeg skal gjære ca 13-14 liter på OG 1.074 med S-04, om noen lurer. Altså en liten batch.

En pakke holder.

Tilbake
Topp