Du er heldig du Finn som har tid til å brygge så ofte, og som har plass til å ha så masse stående til gjæring, lagring, oppbevaring.Brygger en til 18 IBU nå.
(egen og samboer's)
Var det ikke du som var filolog?
Den diskusjonen der er så utvanna og ingen parter er enige. Selv har jeg både rehydrert og ikke. Hvis tanken er å legge den i vørter for å rehydrere, er det vel samme effekten som å dumpe det rett i karet. Eller? Personlig driter jeg i det og sørger heller for god næring, nok o2 og fin temperatur.Jeg leser i databladet til Safale S-04:
"Rehydration instructions Sprinkle the yeast in minimum 10 times its weight of sterile water or wort at 27°C ± 3°C (80°F ± 6°F)."
Jeg mener å ha lest at rehydrering og starter er to veldig ulike ting, og likevel står det her at man kan bruke vørter. Blir ikke det nesten som en starter siden man tilsetter fermenterbart sukker og dermed gir gjæren mulighet til å komme i gang? For meg blir dette to ulike ting. Er det noen fordeler/ulemper med den ene eller andre metoden (vann vs vørter) her? Kan man kombinere, f.eks. ved å tilsette sterilt, kaldt vann til varm vørter for å få 27°C?
Den diskusjonen der er så utvanna og ingen parter er enige. Selv har jeg både rehydrert og ikke. Hvis tanken er å legge den i vørter for å rehydrere, er det vel samme effekten som å dumpe det rett i karet. Eller? Personlig driter jeg i det og sørger heller for god næring, nok o2 og fin temperatur.
Mener du at det ikke er behov for O2 ved rehydrering eller i gjæringskaret ved bruk av tørrgjær?Oksygen er vel ikke nødvendig når du bruker tørrgjær - strengt tatt?
Mener du at det ikke er behov for O2 ved rehydrering eller i gjæringskaret ved bruk av tørrgjær?
Noen her som har forsøkt Brewzor Calculator-appen? Jeg har forsøkt å finne pitch rate (7 Fjell Vinter-klone med S-04). Jeg har også sjekket med BrewersFriend-kalkulatoren, og den ender opp med behov for nesten det dobbelte. Hva er riktig her?
Jeg skal gjære ca 13-14 liter på OG 1.074 med S-04, om noen lurer. Altså en liten batch.
Når du bruker Brewersfriend kalkulatoren, legg inn at det er 20 milliarder celler pr. gram gjær. Da blir resultatet likt med de andre kalkulatorene.Noen her som har forsøkt Brewzor Calculator-appen? Jeg har forsøkt å finne pitch rate (7 Fjell Vinter-klone med S-04). Jeg har også sjekket med BrewersFriend-kalkulatoren, og den ender opp med behov for nesten det dobbelte. Hva er riktig her?
Når man lager en starter på DME, er alt som bunnfeller gjær? Eller vil noe av det være trub fra DME?
Akkurat, jeg har heller ikke sett noe bunnfall i den avkjølte startervørteren basert på DME.Jeg vil vel tro at alt som kan bunnfelles, er bunnfelt før produsenten setter i gang den prosessen som lager ekstrakt. Så noe trub fra tørrmalten kan det vel ikke være snakk om.
Du kan jo teste. Ta en kikk på startervørteren din etter at den har kjølnet, før du tilsetter tørrmalten. Jeg kan ikke huske å ha sett noe bunnfall.