Tråden for dumme spørsmål.

Og ja, du tørrhumla for 5 dager siden
trodde du tørrhumla idag
Da ville jeg målt igjen om to dager og flasket
jeg tror nok den er ferdig
Du har en utgjæring på nesten 90%, forstår ikke hvorfor du
forventer at den skal gjære lenger ned

God plan. Jeg gjør det. Om det fortsatt er liv i den må jeg velge å ta sjansen på flasking eller tappe over på en ren dunk og la den gjære helt ut med minst mulig humlerester til jeg er tilbake fra ferie.
 
leste akkurat en artikkel der noen hadde gjennomført smakstesting og visuell testing av samme øl i to glass der den ene var brygget på vanlig infusjonsmesk mens den andre var brygget med dekoksjon. Der kom man frem til at forskjellen nesten var lik 0 på alle mulige måter, dekoksjonsølet var en liiiiiten anelse mørkere. Har dekoksjon så noe for seg da? jeg skal lage en tsjekkisk pilsner snart og ble ledet inn på dekoksjon via noe lesestoff. Nå er jeg usikker :/ er dekoksjon ikke noen løsning for å få denne smaken de skriver om? artikkelen omhandlet vel urquell om jeg ikke husker feil.
 
Takk. Det var det jeg trodde. :)
Frykter at det skal oppstå usmaker med så høy temp, men det er kanskje ubegrunnet så langt ut i gjæringsforløpet?
Takk til @msevland for hjelp og tips. Tok ny SG-måling i dag etter ganske mange dager på 25 grader. Etter oppskriften skulle det være 1007, og den har nå landet på 1005. Det er ikke tegn til aktivitet lenger (det ser ut til at gjæren har bunnfalt helt). Jeg har nå satt bøtta litt kaldere og flasker i morgen. Dessverre tror jeg så mange dager på 25 grader har gjort noe med smaken, men doven, varm, umodnet øl smaker sjelden så godt som ferdig vare, så det er lov å håpe at det retter seg.
 
Treng nok ein snill handelsmann. Vert fort styr for dei det. Kjøp kasser med flaske på ein butikk og lever flaskene på automaten etter på er nok minst styr for dei


Eller det kan faktisk hende dei har tomme kasser på lager. Folk kjøper vel ikkje kasser med øl lenger. [emoji5]

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gjæringsspørsmål:
Jeg har en bod som de siste 4-6 ukene har holdt stabilt 17grader og en leilighet som ligger på 22-23.
Hvor burde jeg helst oppbevare gjæringskarene mine? (Brygger kun ales)

(Har hatt de i boden til nå, men er redd de ligger litt lavt når karene holder 17c)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gjæringsspørsmål:
Jeg har en bod som de siste 4-6 ukene har holdt stabilt 17grader og en leilighet som ligger på 22-23.
Hvor burde jeg helst oppbevare gjæringskarene mine? (Brygger kun ales)

(Har hatt de i boden til nå, men er redd de ligger litt lavt når karene holder 17c)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Går ut fra at du skal gjære øl i dem, og ikke bare oppbevare karene?
Spørs jo hvilket øl du lager og hvilken gjær du bruker, men sånn helt generelt vill jeg ha sagt at du burde hatt dem i boden de første 3 dagene, og i leileigheten de resterende. Ikke optimalt, men om det er de alternativene du har, så hadde jeg gått for det. (Lag noe med mye smak....)
 
Gjæringsspørsmål:
Jeg har en bod som de siste 4-6 ukene har holdt stabilt 17grader og en leilighet som ligger på 22-23.
Hvor burde jeg helst oppbevare gjæringskarene mine? (Brygger kun ales)

(Har hatt de i boden til nå, men er redd de ligger litt lavt når karene holder 17c)


Sent from yours iPhone using Tapatalk
Har en kjeller som nå holder 17 grader, perfekt for ales for meg.

Mitt skjema kan være å kjøle ned og tilsette gjær på 16 grader (hvis jeg sikter på et rent resultat) og la det stige naturlig til 17 første dag.

Har en stor plastkasse som gjæringskaret står i, og fyller opp med en del vann for å øke termisk masse og varme/kuldeoverføring, gir økt stabilitet. Oppi plastkassen putter jeg en akvarievarmer som er koplet til en STC-1000, slik at jeg kan heve temperaturen over 17 for mere smak/gjærpreg.

Funker fint for meg sålenge jeg ikke brygger noe med høy OG type Imperial på rundt 1100, da produseres det så mye varme at jeg må slenge et kjøleelement i karet et par ganger de første to dagene.

Sparer kjøleskapet til gjæring av lagere, derfor litt Reodor Felgen løsning på ales, men 17 grader er flotte greier for disse. På vinteren bruker jeg varmebelte istedenfor akvarievarmer, når temperaturen i kjelleren er en del lavere.
 
Jeg har desverre ikke tilgang på varme i boden, så det er derfor det er sånn enten-eller nå.
Men planen er og sette opp et gjæringskap med stc ila høsten, men det blir da inne i leiligheten :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvordan beregner dere levedyktigheten til slurry? Har en aleslurry som ble høstet den 28.08 og nå 14 dager etter påstår McMalty at den har mistet 25 % levende celler. Er det virkelig virkelig? Eller sagt på en annen måte: Hvor mange prosent regner dere at den taper seg per måned?
 
Hvordan beregner dere levedyktigheten til slurry? Har en aleslurry som ble høstet den 28.08 og nå 14 dager etter påstår McMalty at den har mistet 25 % levende celler. Er det virkelig virkelig? Eller sagt på en annen måte: Hvor mange prosent regner dere at den taper seg per måned?
Chris White sier i Yeast at man ikke bør pitche høstet gjær som er eldre enn 2 uker. Husker ikke om boka har noen tall på levende celler etter en gitt tid. Sannsynligvis vil det variere en del mellom gjærstammer, alder/generasjon, styrken og oksygen i forrige vørter, topp/bunnhøsting osv.

Ettersom det er både større sjans for, og kjipere problemer forbundet underpitch enn overpitch ville jeg gjort en rask vask for å bli kvitt litt døde celler og så laget en starter... Eller brukt fersk gjær.
 
Chris White sier i Yeast at man ikke bør pitche høstet gjær som er eldre enn 2 uker. Husker ikke om boka har noen tall på levende celler etter en gitt tid. Sannsynligvis vil det variere en del mellom gjærstammer, alder/generasjon, styrken og oksygen i forrige vørter, topp/bunnhøsting osv.

Ettersom det er både større sjans for, og kjipere problemer forbundet underpitch enn overpitch ville jeg gjort en rask vask for å bli kvitt litt døde celler og så laget en starter... Eller brukt fersk gjær.
My bad, burde spesifisert mer:
Denne gjæren er da vasket etter alle kunstens regler, og bunnhøstet etterpå fra en funnel, så den er helt ren og kompakt. Er forøvrig 3 generasjonsgjær, wlp 410. Legger ved bonusbilder av funnelmorro.Vis vedlegget Vis vedlegget
 
Tilbake
Topp