Yes, jeg målte igjen(etter skummet hadde lagt seg i test-tuben) og da var vi på 48, så jeg er happy.
Alt er nå satt i gjæringskar og ristet, så da starter ventingen
Men siden dette er tråden for dumme spørsmål, så prøver jeg meg på og hente noen tips.
Jeg satte da mitt første brygg, fulgte oppskriften til punkt og prikke(følte jeg selv).
Men jeg endte da med 18,5L med en OG på 48.
Brygget er Lucky Jack, 25 L.
Forventet OG på 46.
Jeg brygget på en BB30v3.
Startet med 17L vann, varmet til 68 grader. Hadde i malt(i røret) og temp sank da til 63ish før jeg fyrte opp igjen litt og hevet den mot 66(som oppskriften sier).
Meskingen var på 60min og jeg slet kanskje litt med og holde temp stabilt siden innbygd måler på BB ikke var helt stabil. Men gjennomsnitt mellom bunn og topp var i landet rundt 66 grader.
Eter 60 min kjørte jeg opp mot 78 grader. Det tok vel ihvertfall 15-20min, og følte vel aldri helt at temperaturen midt inne i malte nådde 78. Men vannet jeg tappet ut i bånn og sirkulerte med holdt 78-79 grader.
Når jeg nådde denne tempen så holdt jeg den i 5-7min.
Hevet så røret og skylte med ca 16L vann(til jeg nådde 28L), brukte vel ca 20-25min på dette.
Når vørteren var klar så målte jeg SG til 41, (hadde kjølt vørter til 20 grader ved måling).
Kokte så opp vørteren og hadde litt varierende kok(men hele tiden bevegelse) på vørteren gjennom alle 90min som oppskriften sier.
Hadde oppi humle etter skjema, samt whirlfloc og gjærnæring ved gjenstående 15min.
Kjølte ned til 21grader ila ca 15min med rørspiral, lot så bunnfalle i ca 45min.
Når jeg så helte over på gjæringskar så sto jeg med ca 18,5L med en OG på 48.
Strødde på Safale US-05 tørrgjær og ristet inn oksygen i ca 5min.
Jeg er jo egentlig kjempehappy, følger oppskriften og treffer verdiene(føler jeg).
Men skulle gjerne hatt nærmere 25L, hva bør jeg evt se på da?
Jeg har to tanker:
Burde jeg skylt med mere vann så jeg startet på 30L ved kok? (Siden jeg skulle koke i 90min så vil det vel fort fordampe 4,5-5L?)
Burde jeg vært mere nøye med stabil temp på mesk/skylling så jeg fikk en mer korrekt OG?