Tråden for dumme spørsmål.

Jeg holder på med min første batch på BB30 idag, det er en Lucky Jack fra BryggSelv. Ifølge oppskriften skal jeg ha OG på 46, men etter kok og nedkjøling er jeg akkurat på 50. Den bunnfaller as we speak.

Bør jeg koke 1-2 L vann og tilsette for og senke OG til 46, eller kan jeg bare fortsette til gjæring og regne med godt øl?

Jeg holder på med min første batch på BB30 idag, det er en Lucky Jack fra BryggSelv. Ifølge oppskriften skal jeg ha OG på 46, men etter kok og nedkjøling er jeg akkurat på 50. Den bunnfaller as we speak.

Bør jeg koke 1-2 L vann og tilsette for og senke OG til 46, eller kan jeg bare fortsette til gjæring og regne med godt øl?
Jeg ville ikke brydd meg med det. Har bomma på mer enn 0.004 før, og det har alltid blitt godt øl :)

Jeg gjorde akkurat det samme. Ble god på smak (jeg fikk nok ikke rørt inn riktig nok oksygen, og 6gsukker/liter (3-6g/l i oppskrifta) ga litt lite kullsyre, men fruktig og frisk på smak (endte på ca 5,2ABV, 22 liter). Den ekstra alkoholen erstatter litt av piffen jeg mista på kullsyra. Vurder minimum 6g/l, gjerne mer. Ellers no problem. Blir bra øl :)

Yes, jeg målte igjen(etter skummet hadde lagt seg i test-tuben) og da var vi på 48, så jeg er happy.
Alt er nå satt i gjæringskar og ristet, så da starter ventingen :p

Men siden dette er tråden for dumme spørsmål, så prøver jeg meg på og hente noen tips.
Jeg satte da mitt første brygg, fulgte oppskriften til punkt og prikke(følte jeg selv).
Men jeg endte da med 18,5L med en OG på 48.

Brygget er Lucky Jack, 25 L.
Forventet OG på 46.
Jeg brygget på en BB30v3.

Startet med 17L vann, varmet til 68 grader. Hadde i malt(i røret) og temp sank da til 63ish før jeg fyrte opp igjen litt og hevet den mot 66(som oppskriften sier).
Meskingen var på 60min og jeg slet kanskje litt med og holde temp stabilt siden innbygd måler på BB ikke var helt stabil. Men gjennomsnitt mellom bunn og topp var i landet rundt 66 grader.

Eter 60 min kjørte jeg opp mot 78 grader. Det tok vel ihvertfall 15-20min, og følte vel aldri helt at temperaturen midt inne i malte nådde 78. Men vannet jeg tappet ut i bånn og sirkulerte med holdt 78-79 grader.
Når jeg nådde denne tempen så holdt jeg den i 5-7min.

Hevet så røret og skylte med ca 16L vann(til jeg nådde 28L), brukte vel ca 20-25min på dette.
Når vørteren var klar så målte jeg SG til 41, (hadde kjølt vørter til 20 grader ved måling).
Kokte så opp vørteren og hadde litt varierende kok(men hele tiden bevegelse) på vørteren gjennom alle 90min som oppskriften sier.
Hadde oppi humle etter skjema, samt whirlfloc og gjærnæring ved gjenstående 15min.

Kjølte ned til 21grader ila ca 15min med rørspiral, lot så bunnfalle i ca 45min.
Når jeg så helte over på gjæringskar så sto jeg med ca 18,5L med en OG på 48.
Strødde på Safale US-05 tørrgjær og ristet inn oksygen i ca 5min.

Jeg er jo egentlig kjempehappy, følger oppskriften og treffer verdiene(føler jeg).
Men skulle gjerne hatt nærmere 25L, hva bør jeg evt se på da?

Jeg har to tanker:
Burde jeg skylt med mere vann så jeg startet på 30L ved kok? (Siden jeg skulle koke i 90min så vil det vel fort fordampe 4,5-5L?)
Burde jeg vært mere nøye med stabil temp på mesk/skylling så jeg fikk en mer korrekt OG?

Yes, jeg målte igjen(etter skummet hadde lagt seg i test-tuben) og da var vi på 48, så jeg er happy.
Alt er nå satt i gjæringskar og ristet, så da starter ventingen :p

Men siden dette er tråden for dumme spørsmål, så prøver jeg meg på og hente noen tips.
Jeg satte da mitt første brygg, fulgte oppskriften til punkt og prikke(følte jeg selv).
Men jeg endte da med 18,5L med en OG på 48.

Brygget er Lucky Jack, 25 L.
Forventet OG på 46.
Jeg brygget på en BB30v3.

Startet med 17L vann, varmet til 68 grader. Hadde i malt(i røret) og temp sank da til 63ish før jeg fyrte opp igjen litt og hevet den mot 66(som oppskriften sier).
Meskingen var på 60min og jeg slet kanskje litt med og holde temp stabilt siden innbygd måler på BB ikke var helt stabil. Men gjennomsnitt mellom bunn og topp var i landet rundt 66 grader.

Eter 60 min kjørte jeg opp mot 78 grader. Det tok vel ihvertfall 15-20min, og følte vel aldri helt at temperaturen midt inne i malte nådde 78. Men vannet jeg tappet ut i bånn og sirkulerte med holdt 78-79 grader.
Når jeg nådde denne tempen så holdt jeg den i 5-7min.

Hevet så røret og skylte med ca 16L vann(til jeg nådde 28L), brukte vel ca 20-25min på dette.
Når vørteren var klar så målte jeg SG til 41, (hadde kjølt vørter til 20 grader ved måling).
Kokte så opp vørteren og hadde litt varierende kok(men hele tiden bevegelse) på vørteren gjennom alle 90min som oppskriften sier.
Hadde oppi humle etter skjema, samt whirlfloc og gjærnæring ved gjenstående 15min.

Kjølte ned til 21grader ila ca 15min med rørspiral, lot så bunnfalle i ca 45min.
Når jeg så helte over på gjæringskar så sto jeg med ca 18,5L med en OG på 48.
Strødde på Safale US-05 tørrgjær og ristet inn oksygen i ca 5min.

Jeg er jo egentlig kjempehappy, følger oppskriften og treffer verdiene(føler jeg).
Men skulle gjerne hatt nærmere 25L, hva bør jeg evt se på da?

Jeg har to tanker:
Burde jeg skylt med mere vann så jeg startet på 30L ved kok? (Siden jeg skulle koke i 90min så vil det vel fort fordampe 4,5-5L?)
Burde jeg vært mere nøye med stabil temp på mesk/skylling så jeg fikk en mer korrekt OG?
Hvor mange liter var det igjen med trub, som du ikke tok med deg over i gjæringskaret? Du kan sikkert øke effektivitet noe. Hvis det var 3 liter igjen, og OG er litt over, høres dette helt greit ut. Noen mesker ut lenger, og bedrer effektivitet der.

Hvor mange liter var det igjen med trub, som du ikke tok med deg over i gjæringskaret? Du kan sikkert øke effektivitet noe. Hvis det var 3 liter igjen, og OG er litt over, høres dette helt greit ut. Noen mesker ut lenger, og bedrer effektivitet der.

Det var vel rundt 2,5L igjen som ikke kom med.

Snakket med en annen som også nevnte at meskingen kunne vært gjort bedre/lenger, så skal huske det til neste brygg.
Takk for innspill :)

Da har du virkelig hatt god fordamping hvis du har kokt bort 7 liter. Et annet tips for å ta vare på mer av ølet er å dumpe alt i gjæringskaret, det gir ikke mer uklart ferdig øl. Humlerester og protein vil uansett bunnfalle og bli kompakt med et gjærlag oppå. Du vil få mer øl ved å gjøre slik.

Hvis du ikke har målemerker i kokekjelen, så lag deg en målestav for kjelen der du merker av liter for din kjele. Hvis du underveis i kokingen går under ønsket volum, så tilsetter du kokende vann fra en vannkoker eller noe slikt.

Ellers handler dette om å bli kjent med utstyret. Du bør finne ut hvor mye du fordamper på ditt utstyr og justere mengden skyllevann. Det er likevel bedre å starte med litt for lite enn med litt for mye, siden timingen er viktig for humlerilsetningene. Det er bedre å tilsette litt kokende vann mot slutten enn å bruke lenger tid på å koke bort mer.

Hvis det står i oppskrift at det skal meskes i 90 min, og jeg måler stort sett ingen økning i SG fra 30 til 45 og 60 min, er det da noe vits i å meske de siste 30 min? (F.eks. bockøl)

Hvis det står i oppskrift at det skal meskes i 90 min, og jeg måler stort sett ingen økning i SG fra 30 til 45 og 60 min, er det da noe vits i å meske de siste 30 min? (F.eks. bockøl)

Hvis SG ikke øker, må jo det bety at det ikke fordamper noe væske i det hele tatt. Lar du brygget stå og småputre under lokk?

Poenget med den lange koketiden er å få ut stoffer som skaper usmaker i ølet. Det er vel særlig snakk om DSM, som gir smak og aroma av kokt mais/svovel. God artikkel her: http://beersmith.com/blog/2012/04/10/dimethyl-sulfides-dms-in-home-brewed-beer/

Det Finn skriver er gjeldende for koking. Når det kommer til mesking kan du bruke jod for å sjekke om du har fullstendig konvertering av stivelse. Når du har fått det, har det ikke for seg noe å meske lengre/(lenger?lengere?). Noen mener å ha fått veldig høyt meskeutbytte ved å meske over natta, men der kan jeg ikke skryte på meg noe erfaring.

Det Finn skriver er gjeldende for koking. Når det kommer til mesking kan du bruke jod for å sjekke om du har fullstendig konvertering av stivelse. Når du har fått det, har det ikke for seg noe å meske lengre/(lenger?lengere?). Noen mener å ha fått veldig høyt meskeutbytte ved å meske over natta, men der kan jeg ikke skryte på meg noe erfaring.

Nå har seniliteten satt inn for alvor. Riktignok er dette tråden for dumme spørsmål, men det får være grenser for hva jeg kan klare å tro at folk spør om:(. Sorry! Men artikkelen er god;).

Men til saken: Jeg mener bestemt at du får høyere utbytte med lengre mesketider. Finner i farten ikke stoffet jeg bygger på, men det er forsket godt på det, og sjøl om egne erfaringer knapt kan sies å ha forskningsstatus, så bygger de opp under trua på at det hjelper å meske lenge. Om det gir bedre øl, er jeg derimot ikke så sikker på, så jeg har sluttet med det. Det er knapt verdt bryet, uansett.

Høyere utbytte er normalt og i tillegg har mesketid noe med hvilke sukkerarter du vil mate gjæren med. Ved F. Eks 65C vil du få en vørter som er lettere gjærbar hvis du mesker i 90 Vs 60 min.

Iodintest vil vise at det ikke er mer å hente etter ca 15 min. Den sier bare hvis det er stivelse i prøven din.

Jeg følger opp mitt tidligere dumme spm med et til.

I Lucky Jack kitet fra BryggSelv så fikk jeg med 2 pakker tørrgjær, Safale US-05.
Men siden det på pakken står a gjæren holder til 20-30L, så tok jeg bare oppi en pakke.
Igår boblet det masse i gjærlåsen, mens idag er det helt dødt(selv om jeg har skjønt det ikke nødvendigvis betyr alt).

Er dette feil av meg?
Er det evt noen hensikt og strø over den siste pakken med tørrgjær i dunken nå?
(Den ble satt til gjæring ca lørdag kl.18)

Jeg følger opp mitt tidligere dumme spm med et til.

I Lucky Jack kitet fra BryggSelv så fikk jeg med 2 pakker tørrgjær, Safale US-05.
Men siden det på pakken står a gjæren holder til 20-30L, så tok jeg bare oppi en pakke.
Igår boblet det masse i gjærlåsen, mens idag er det helt dødt(selv om jeg har skjønt det ikke nødvendigvis betyr alt).

Er dette feil av meg?
Er det evt noen hensikt og strø over den siste pakken med tørrgjær i dunken nå?
(Den ble satt til gjæring ca lørdag kl.18)

Relax. Alt går sin gang.

Ja, men han burde kanskje brukt begge
rehydrerte du?

Nei det gjorde jeg ikke.
Leste et sted her at det var nok og tenke på ved første all-grain brygg, så bare strødde gjæren godt utover, ventet 2min og så ristet i 5-10min.

Var litt usikker siden BryggSelv sendte med meg to, men siden det står det det står på pakken så tok jeg bare en(husket ikke hva de sa på BS).

Nei det gjorde jeg ikke.
Leste et sted her at det var nok og tenke på ved første all-grain brygg, så bare strødde gjæren godt utover, ventet 2min og så ristet i 5-10min.

Var litt usikker siden BryggSelv sendte med meg to, men siden det står det det står på pakken så tok jeg bare en(husket ikke hva de sa på BS).
La det gå sin gang. Vær obs på temperaturen og det blir sikkert en av din beste ølopplevelser. Noter hva du gjorde og gjør forbedringer neste gang.

La det gå sin gang. Vær obs på temperaturen og det blir sikkert en av din beste ølopplevelser. Noter hva du gjorde og gjør forbedringer neste gang.

Takk for betryggende mld :)
Står på 18 grader nå, beste jeg får til p.t.
Men ser frem til spennende øl :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp