Skal tappe min på flaske i morgen. Fikk ikke ned tempen på 2 grader. Men satser på at det går bra.Kjører også normalt 4-5 dager på 18 grader, men vil tro at resultatet også er noe avhengig av temperatur.
Brygget en Brooklyn lager klone nå, og ifølge bryggeriet skal du tørrhumle denne i 10 dager på 2 grader. Står til karbonering, så har ikke fått smakt ennå.
Har en pakke Belle Saison i kjøleskapet. Er ikke det en gjær som tåler det?Perfekt vær til å kjøpe kjøleskap.
Edit: Om du klarer å holde temperaturen stabil, kan du alltids bruke en gjær som liker høyere temperaturer.
Har en pakke Belle Saison i kjøleskapet. Er ikke det en gjær som tåler det?
Har et rom i huset som holder 19 grader stabilt -+ 1 grad. Noen som kan anbefale en gjær som trives her? Skal snart sette mist første brygg
Sent from my D6503 using Tapatalk
Du kan helt sikkert trygt ha i hele pakken. Uten rehydrering dreper du sikkert passelig mengde celler også.. Og du er sikkert heller ikke kommet til bruk av ren O2 for oksygenering. Du er nok på trygg grunn med hele pakken.Dersom Mr. Malty anbefaler å bruke 1/2 pakke tørrgjær, kan jeg strø hele pakken oppi og forvente at 50 % av gjærcellene dør og dermed få perfekt pitch? Eller bør jeg helle av ca. halvparten av tørrgjæren og rehydrere? I så fall blir det en veldig omtrentlig halvpart. Jeg tror vekta mi streiker litt, venter på ny som kommer pr post.
Ok, da gjør jeg det. Tusen takk. O2 får komme snart.Du kan helt sikkert trygt ha i hele pakken. Uten rehydrering dreper du sikkert passelig mengde celler også.. Og du er sikkert heller ikke kommet til bruk av ren O2 for oksygenering. Du er nok på trygg grunn med hele pakken.
Når er det greit å ha i defoamer i vørtereren ved oppkok?
EDIT: På vinoferm sin defoamer står det forøvrig "a few drops/liter". Er ikkje det veldig mykje?
Du rehydrerer med vann. Når du har rehydrert, så tilsetter du gjæren til den vørteren du ønsker skal bli til godt øl.Kjapt spørsmål..
Når man rehydrerer tørrgjær, kan man bruke vørteren man har kokt, kjøle ned også tilsette gjæren?
Du rehydrerer med vann. Når du har rehydrert, så tilsetter du gjæren til den vørteren du ønsker skal bli til godt øl.
Speidel.. et par teite spørsmål. Søk virker ikke så godt på forumet i dag?! Tenkte brygge første gangen på en speidel 20L i morgen. Vi pleier brygge på et 3-kjelers oppsett så er noen ting som er nytt / uvant her.
- Kverningsgrad? Kvernen er innstillt på 1.0mm nå. Mener å ha hørt det bør vare litt grovere på denne typen byggemaskiner.
- Meske-temp. Vi pleier sette PID'en på noen grader over ønsket mesketemp når jag mesker i boilermakern. Men såg at default på speidelen, og i manualen hade 38C på innmesk før eventuelle andre temp-steg. Hva gjør folket er?
- Koking, satt på 100C som default.. men mener igjen å la lest ting tidligere at man skulle sette den noe høyere 101?
Mindre viktig, men hvis jag ikke treffer pre-boil SG og må koke lenger før å nå OG, kan jag modifisere en "brew-run" on the fly eller hvordan løser man det?
/Speidel-noob