Tråden for dumme spørsmål.

.. Men ser at brewdog anbefaler
[Edit] Originalpost slettet [/edit]
Jeg tror det kan ha noe for seg, men det vil komplisere gjæringsforløpet mitt unødig mye.
Glemte en gang tørrhumling, og tilsatte den først på ColdCrash. Tørrhumlet da i over en uke kaldt. Ble meget god smak, men lavt utbytte. Kjørte dobbel dose humle :)
 
Sist redigert:
Har fått meg min første BB30 og skal sette mitt første brygg så snart jeg får tid. Og da lurer jeg, er det tilstrekkelig og regne 5-6timer eller tar det fort 7timer og brygge en batch?
(Vi er to stykker, men begge er helt grønne)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Første gang jeg satte i gang med BB30'n min (også sammen med en kompis) mener jeg det tok oss 7 timer. Du er ikke kjent med utstyr, første gang osv. Tar gjerne litt ekstra tid da.
 
Jeg tror det kan ha noe for seg, men det vil komplisere gjæringsforløpet mitt unødig mye.
Glemte en gang tørrhumling, og tilsatte den først på ColdCrash. Tørrhumlet da i over en uke kaldt. Ble meget god smak, men lavt utbytte. Kjørte dobbel dose humle :)
Samme erfaring ?
 
Miguel har kjørt tester på dette og mener 7 er for mye, og 5 er perfekt. Jeg brygger etter hans anbefaling, og er fornøyd med det...

Jeg er også miguelist. Har sett en del stoff på nettet som støtter testene hans. Så nå tapper jeg opp 5-dagers apa'er både i dag og i morgen:). (Miguel ville vel innvende at jeg ikke har noen sjanse til å få drukket opp 50 liter mens det ennå er godt:p.)
 
Det er varslet meget varmt vær og jeg har ikke kjøleskap for gjæring. Er det da man spontant brygger en saison?
 
Perfekt vær til å kjøpe kjøleskap.

Edit: Om du klarer å holde temperaturen stabil, kan du alltids bruke en gjær som liker høyere temperaturer.
 
Kjører også normalt 4-5 dager på 18 grader, men vil tro at resultatet også er noe avhengig av temperatur.
Brygget en Brooklyn lager klone nå, og ifølge bryggeriet skal du tørrhumle denne i 10 dager på 2 grader. Står til karbonering, så har ikke fått smakt ennå.
Skal tappe min på flaske i morgen. Fikk ikke ned tempen på 2 grader. Men satser på at det går bra.
 
Har et rom i huset som holder 19 grader stabilt -+ 1 grad. Noen som kan anbefale en gjær som trives her? Skal snart sette mist første brygg

Sent from my D6503 using Tapatalk
 
Har et rom i huset som holder 19 grader stabilt -+ 1 grad. Noen som kan anbefale en gjær som trives her? Skal snart sette mist første brygg

Sent from my D6503 using Tapatalk

Gjæren vil sørge for at temperaturen ikke blir stabil. Den produserer varme når den jobber, og når den jobber som hardest, kan temperaturen i dunken ligge flere grader over temperaturen i rommet. I mangel av termostatstyrt temperaturkontroll må en prøve å styre gjennom å følge godt med på temperaturutviklingen i dunken, og flytte den til et kaldere/varmere sted, eller regulere gjennom kjølingstiltak som våte håndklær rundt dunken, eller å la dunken stå i et kar med isvann.
 
Bifaller @Finn Berger sine kommentarer til @Bob Møller . Når det er sagt: Mine første øl gjæret jeg uten temperaturstyring, dunken sto i kjellerstua på 19 grader og det ble (selvsagt) beste ølet jeg hadde smakt. Om det er ditt første øl: kjør på! Bruk streit US-05 og lag noe med en god del humle. Blir snadder.

Temperaturstyring kan du begynne med etterhvert. Ingen fare.
 
Dersom Mr. Malty anbefaler å bruke 1/2 pakke tørrgjær, kan jeg strø hele pakken oppi og forvente at 50 % av gjærcellene dør og dermed få perfekt pitch? Eller bør jeg helle av ca. halvparten av tørrgjæren og rehydrere? I så fall blir det en veldig omtrentlig halvpart. Jeg tror vekta mi streiker litt, venter på ny som kommer pr post.
 
Dersom Mr. Malty anbefaler å bruke 1/2 pakke tørrgjær, kan jeg strø hele pakken oppi og forvente at 50 % av gjærcellene dør og dermed få perfekt pitch? Eller bør jeg helle av ca. halvparten av tørrgjæren og rehydrere? I så fall blir det en veldig omtrentlig halvpart. Jeg tror vekta mi streiker litt, venter på ny som kommer pr post.
Du kan helt sikkert trygt ha i hele pakken. Uten rehydrering dreper du sikkert passelig mengde celler også.. Og du er sikkert heller ikke kommet til bruk av ren O2 for oksygenering. Du er nok på trygg grunn med hele pakken.
 
Speidel.. et par teite spørsmål. Søk virker ikke så godt på forumet i dag?! Tenkte brygge første gangen på en speidel 20L i morgen. Vi pleier brygge på et 3-kjelers oppsett så er noen ting som er nytt / uvant her.

- Kverningsgrad? Kvernen er innstillt på 1.0mm nå. Mener å ha hørt det bør vare litt grovere på denne typen byggemaskiner.
- Meske-temp. Vi pleier sette PID'en på noen grader over ønsket mesketemp når jag mesker i boilermakern. Men såg at default på speidelen, og i manualen hade 38C på innmesk før eventuelle andre temp-steg. Hva gjør folket er?
- Koking, satt på 100C som default.. men mener igjen å la lest ting tidligere at man skulle sette den noe høyere 101?

Mindre viktig, men hvis jag ikke treffer pre-boil SG og må koke lenger før å nå OG, kan jag modifisere en "brew-run" on the fly eller hvordan løser man det?

/Speidel-noob
 
Når er det greit å ha i defoamer i vørtereren ved oppkok?

EDIT: På vinoferm sin defoamer står det forøvrig "a few drops/liter". Er ikkje det veldig mykje?
 
Når er det greit å ha i defoamer i vørtereren ved oppkok?

EDIT: På vinoferm sin defoamer står det forøvrig "a few drops/liter". Er ikkje det veldig mykje?

Bruker 5-6 dråper på 33-34 l vørter før oppkok i en 36 l kjele. Har ikke problem med at det koker over, og hindrer aggressiv belgisk gjærtyper å sprenge seg ut ved gjæring.
 
Kjapt spørsmål..
Når man rehydrerer tørrgjær, kan man bruke vørteren man har kokt, kjøle ned også tilsette gjæren?
 
Tilbake
Topp