Du rehydrerer med vann. Når du har rehydrert, så tilsetter du gjæren til den vørteren du ønsker skal bli til godt øl.Kjapt spørsmål..
Når man rehydrerer tørrgjær, kan man bruke vørteren man har kokt, kjøle ned også tilsette gjæren?
Du rehydrerer med vann. Når du har rehydrert, så tilsetter du gjæren til den vørteren du ønsker skal bli til godt øl.Kjapt spørsmål..
Når man rehydrerer tørrgjær, kan man bruke vørteren man har kokt, kjøle ned også tilsette gjæren?
Du rehydrerer med vann. Når du har rehydrert, så tilsetter du gjæren til den vørteren du ønsker skal bli til godt øl.
Speidel.. et par teite spørsmål. Søk virker ikke så godt på forumet i dag?! Tenkte brygge første gangen på en speidel 20L i morgen. Vi pleier brygge på et 3-kjelers oppsett så er noen ting som er nytt / uvant her.
- Kverningsgrad? Kvernen er innstillt på 1.0mm nå. Mener å ha hørt det bør vare litt grovere på denne typen byggemaskiner.
- Meske-temp. Vi pleier sette PID'en på noen grader over ønsket mesketemp når jag mesker i boilermakern. Men såg at default på speidelen, og i manualen hade 38C på innmesk før eventuelle andre temp-steg. Hva gjør folket er?
- Koking, satt på 100C som default.. men mener igjen å la lest ting tidligere at man skulle sette den noe høyere 101?
Mindre viktig, men hvis jag ikke treffer pre-boil SG og må koke lenger før å nå OG, kan jag modifisere en "brew-run" on the fly eller hvordan løser man det?
/Speidel-noob
* Jeg bruker litt over 1mm, men har ikke bladsøker til å måle med. 1,2mm, kanskje?
* Mesk inn et par grader under mesketemperatur. Speidelen vil gjerne lese for høy temperatur før den har fått sirkulasjonen skikkelig i gang, så det er greit å ta den gradvis opp til riktig temperatur.
* Min koker for fullt på 100, men så er det som regel lavtrykk i Bergen.
Du kan sette Speidelen over på manuelt om du trenger å koke lenger.
Hva skjer hvis man rehydrerer med vørter?
Usj da.. Får krysse fingrene for at det gikk greit denne gangen, Hehe!For å følge opp msevland sitt svar. Hvis du rehydrerer i vørter er det akkurat det samme som å pitche rett i hovedvørteren din..
Tørrgjær er ja.. tørket. Den må rehydreres for å styrke opp igjen celleveggen sin før den er i kontakt med sukker. Dette er for uten funksjonelle cellevegger så klarer den ikke styre hva som går inn/ut av celleveggen. Får den sukker med en gang så kan det enkelt fortalt bli for mye for den og gjærcellen kan dø.
Med vann så får den bygget opp celleveggen sin og kan styre inn/ut selv.
Se for deg en svamp som er tørr og "flatpakket". Det første du gir denne det den blir fylt med. Vannet blir en slags buffer mot å bli helt hamret med sukker.
For å fortsette litt spm. rundt rehydrering av tørrgjær. Bør da vannet være samme temp som pitch temp ?
Har til nå ikke rehydrert tørrgjæren jeg har brukt. Men det har fremdeles gått fint.
Bør enn alltid rehydrere tørrgjær ?
På forhånd takk
Temperaturen ved rehydrering er viktig. Forskjellige leverandører av tørrgjær oppgir optimal temperatur for sin gjær.
Temperaturen er høyere en vanlig pitche temperatur
F.eks. hva Fermentis oppgir
Fermentis recommends that top fermenting (ale) yeasts are rehydrated at a temperature between 25-29°C (77-84°F) and that bottom fermenting yeasts (lager) are rehydrated at a temperature range of 21-25°C (69-77°F).
Pleier selv alltid å konsultere dataarket for den aktuelle tørrgjæren ved før rehydrering
Hmm... kjipt å måtte vente lenger nå, men jeg har vel ikke noe valg...25?C i fem dager for å være sikker. Beveger den seg ikke da, hadde ihvertfall jeg flasket...
Lys ale med hovedsaklig pilsnermalt. OG var 1044. Se også oppskriften som jeg akkurat postet.Hva var OG og hva slags øl er det snakk om?
Ja, men jeg har også lest andre steder at høy temp kan være et triks. Jeg prøver.Men det har han jo allerede gjort