Tråden for dumme spørsmål.

Tørrgjær er designet for rehydrering med vann. Dersom du bruker vørter, får du trolig et dårligere resultat.
 
Speidel.. et par teite spørsmål. Søk virker ikke så godt på forumet i dag?! Tenkte brygge første gangen på en speidel 20L i morgen. Vi pleier brygge på et 3-kjelers oppsett så er noen ting som er nytt / uvant her.

- Kverningsgrad? Kvernen er innstillt på 1.0mm nå. Mener å ha hørt det bør vare litt grovere på denne typen byggemaskiner.
- Meske-temp. Vi pleier sette PID'en på noen grader over ønsket mesketemp når jag mesker i boilermakern. Men såg at default på speidelen, og i manualen hade 38C på innmesk før eventuelle andre temp-steg. Hva gjør folket er?
- Koking, satt på 100C som default.. men mener igjen å la lest ting tidligere at man skulle sette den noe høyere 101?

Mindre viktig, men hvis jag ikke treffer pre-boil SG og må koke lenger før å nå OG, kan jag modifisere en "brew-run" on the fly eller hvordan løser man det?

/Speidel-noob

* Jeg bruker litt over 1mm, men har ikke bladsøker til å måle med. 1,2mm, kanskje?
* Mesk inn et par grader under mesketemperatur. Speidelen vil gjerne lese for høy temperatur før den har fått sirkulasjonen skikkelig i gang, så det er greit å ta den gradvis opp til riktig temperatur.
* Min koker for fullt på 100, men så er det som regel lavtrykk i Bergen.

Du kan sette Speidelen over på manuelt om du trenger å koke lenger.
 
* Jeg bruker litt over 1mm, men har ikke bladsøker til å måle med. 1,2mm, kanskje?
* Mesk inn et par grader under mesketemperatur. Speidelen vil gjerne lese for høy temperatur før den har fått sirkulasjonen skikkelig i gang, så det er greit å ta den gradvis opp til riktig temperatur.
* Min koker for fullt på 100, men så er det som regel lavtrykk i Bergen.

Du kan sette Speidelen over på manuelt om du trenger å koke lenger.

Takk for svar. Jag brygget i fredags og kan følge opp her.

* Kvernet på 1.2mm
* Takk, skall gjøre det neste gang. Satte innmesk på 55 i stedet for 38 som var standard denne gangen.
* Brygget i samme lavtrykk så 100C funket supert ;) Fant ut at man kunde endre temp under brygging uten at stoppe programmet men det trengtes ikke denne gangen.

Cheers!
 
Hva skjer hvis man rehydrerer med vørter?

For å følge opp msevland sitt svar. Hvis du rehydrerer i vørter er det akkurat det samme som å pitche rett i hovedvørteren din..

Tørrgjær er ja.. tørket. Den må rehydreres for å styrke opp igjen celleveggen sin før den er i kontakt med sukker. Dette er for uten funksjonelle cellevegger så klarer den ikke styre hva som går inn/ut av celleveggen. Får den sukker med en gang så kan det enkelt fortalt bli for mye for den og gjærcellen kan dø.

Med vann så får den bygget opp celleveggen sin og kan styre inn/ut selv.

Se for deg en svamp som er tørr og "flatpakket". Det første du gir denne det den blir fylt med. Vannet blir en slags buffer mot å bli helt hamret med sukker.
 
For å følge opp msevland sitt svar. Hvis du rehydrerer i vørter er det akkurat det samme som å pitche rett i hovedvørteren din..

Tørrgjær er ja.. tørket. Den må rehydreres for å styrke opp igjen celleveggen sin før den er i kontakt med sukker. Dette er for uten funksjonelle cellevegger så klarer den ikke styre hva som går inn/ut av celleveggen. Får den sukker med en gang så kan det enkelt fortalt bli for mye for den og gjærcellen kan dø.

Med vann så får den bygget opp celleveggen sin og kan styre inn/ut selv.

Se for deg en svamp som er tørr og "flatpakket". Det første du gir denne det den blir fylt med. Vannet blir en slags buffer mot å bli helt hamret med sukker.
Usj da.. Får krysse fingrene for at det gikk greit denne gangen, Hehe!
 
For å fortsette litt spm. rundt rehydrering av tørrgjær. Bør da vannet være samme temp som pitch temp ?

Har til nå ikke rehydrert tørrgjæren jeg har brukt. Men det har fremdeles gått fint.
Bør enn alltid rehydrere tørrgjær ?

På forhånd takk :)
 
For å fortsette litt spm. rundt rehydrering av tørrgjær. Bør da vannet være samme temp som pitch temp ?

Har til nå ikke rehydrert tørrgjæren jeg har brukt. Men det har fremdeles gått fint.
Bør enn alltid rehydrere tørrgjær ?

På forhånd takk :)

Temperaturen ved rehydrering er viktig. Forskjellige leverandører av tørrgjær oppgir optimal temperatur for sin gjær.
Temperaturen er høyere en vanlig pitche temperatur

F.eks. hva Fermentis oppgir
Fermentis recommends that top fermenting (ale) yeasts are rehydrated at a temperature between 25-29°C (77-84°F) and that bottom fermenting yeasts (lager) are rehydrated at a temperature range of 21-25°C (69-77°F).

Pleier selv alltid å konsultere dataarket for den aktuelle tørrgjæren før rehydrering.
Når du ikke rehydrerer reduserer du antallet levende gjærceller ved tilsetning, og det blir øl allikevel men en annen pitch rate enn du ev. hadde beregnet med de (ofte minimale) konsekvensene det gir.
 
Sist redigert:
Temperaturen ved rehydrering er viktig. Forskjellige leverandører av tørrgjær oppgir optimal temperatur for sin gjær.
Temperaturen er høyere en vanlig pitche temperatur

F.eks. hva Fermentis oppgir
Fermentis recommends that top fermenting (ale) yeasts are rehydrated at a temperature between 25-29°C (77-84°F) and that bottom fermenting yeasts (lager) are rehydrated at a temperature range of 21-25°C (69-77°F).

Pleier selv alltid å konsultere dataarket for den aktuelle tørrgjæren ved før rehydrering

Takker :) Da var det hvertfall dumt spørsmål
 
For høy FG, flaske eller ikke?!

Jeg har nå målt FG på 1016 over 4 dager på en oppskrift som burde endt på maks 1009, selv med lav utgjæring. Jeg har beveget daglig på bøtta de siste 4 dagene, hatt temp på 20 grader og totalt hatt denne stående til gjæring i 2,5 uker.

Flaske?
 
Oppskrift (selvkomponert i beercalc.org):

BeerCalc: Golden Light Anniversary Beer

Vital Statistics
Volume 14 litres
OG 1043
Boil Volume 15 litres
Boil gravity 1040
Alcohol (ABV) 4.6 %
Colour 12 EBC (Amber)
Bitterness 26 IBU
BU:GU 0.6
FG 1008

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 2000 g
Vienna 7 EBC 200 g
Cara Amber 60 EBC 300 g
2500 g
Mash schedule
63-65 C for 80-90 min. 75 C (mashout) 10-20 min. Sparge 77 C - 2 times with about 2 liter

Total grain weight for mash: 2500 g

Hops
Simcoe 13.0 % 5 g 60 min
East Kent Golding 4.4 % 10 g 30 min
Cascade 6.5 % 10 g 15 min
Cascade 6.5 % 15 g 5 min
Misc Ingredients
Irish moss 3.00 g Unspecified 1 teaspoon at 15 minutes left of boil
Fermentation
Fermentation MJ M54 Californian Lager 18 °C 14 days
 
25?C i fem dager for å være sikker. Beveger den seg ikke da, hadde ihvertfall jeg flasket...
Hmm... kjipt å måtte vente lenger nå, men jeg har vel ikke noe valg...

Noen mulige naturlige grunner for at FG faktisk ender såpass mye høyere enn beregnet?
 
Bør holde å snurre litt på karet (som du har gjort tidligere) for å få opp litt gjær. Ingen grunn til at den er død
 
Tilbake
Topp