Tråden for dumme spørsmål.

Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter tålmodighet. ;)

Seriøst: Det høres ut som du bør skille mellom prosess og smak. Jeg tviler ikke på at du har mye mer erfaring med brygging enn det jeg har. Når det gjelder hva som er godt øl, så tror jeg du med den ovenstående kommentaren forfekter et dogmatisk syn på hvordan godt øl skal smake og at det er en slags opphøyet prosess for å oppnå det.

La meg si det slik: Med mangeogførti år på baken så har jeg smakt mye øl. Jeg har funnet ut hva jeg liker og også at folk liker forskjellige ting. Det finnes ikke noen fasit på hva som er godt øl og hvordan det skal lages (men massevis av erfaring som man kan bygge videre på, selvsagt).

Neida. Mente ikke at det ikke blir godt hvis man ikke venter. Men du sa at kanskje toukers ølet er innenfor rekkevidde med litt godvilje. Forstod det slik at hvis du legger viljen til så er det drikkbart etter to uker.
 
Jeg er i utgangspunktet ikke ute etter tålmodighet. ;)

Seriøst: Det høres ut som du bør skille mellom prosess og smak. Jeg tviler ikke på at du har mye mer erfaring med brygging enn det jeg har. Når det gjelder hva som er godt øl, så tror jeg du med den ovenstående kommentaren forfekter et dogmatisk syn på hvordan godt øl skal smake og at det er en slags opphøyet prosess for å oppnå det.

La meg si det slik: Med mangeogførti år på baken så har jeg smakt mye øl. Jeg har funnet ut hva jeg liker og også at folk liker forskjellige ting. Det finnes ikke noen fasit på hva som er godt øl og hvordan det skal lages (men massevis av erfaring som man kan bygge videre på, selvsagt).
Det jeg har lært etter mangeogførti år, er at jeg ikke biter hånden som mater meg ...
 
Neida. Mente ikke at det ikke blir godt hvis man ikke venter. Men du sa at kanskje toukers ølet er innenfor rekkevidde med litt godvilje. Forstod det slik at hvis du legger viljen til så er det drikkbart etter to uker.
Takk for svaret. Jeg tenkte en stund på hvordan jeg skulle svare på innlegget ditt, og det er mulig jeg misforsto hva du mente.

Når det gjeldet ølet var det overraskende bra allerede. Det manglet vel smaksmessig kun på karbonering, slik jeg kunne bedømme det. Det var heller ikke helt klart ennå. Ja, jeg mener at det er en mulighet hvis man var i tidsnød å servere dette etter to uker fra bryggedato, men at tre uker nok er bedre, siden det da får karbonert helt ut og klaret seg enda mer.

Grunnen til at jeg kicket på innlegget ditt er at det hørtes ut som du mente at jeg ikke er opptatt av kvalitet. Det er jeg faktisk.

Det overrasket meg rett og slett hvor bra dette ølet var allerede etter 12 dager, spesielt sammenlignet med noe av det jeg har opplevd på kran fra ymse mikrobryggerier. For meg hørtes det ut som du mente at godt øl raskt nærmest er en umulighet.

Vi snakker ikke et stort øl med masse komplekse smaker, høy ABV osv. her. Det er et lyst, lettdrukket og letthumlet øl. Friskt og godt allerede.
 
Takk for svaret. Jeg tenkte en stund på hvordan jeg skulle svare på innlegget ditt, og det er mulig jeg misforsto hva du mente.

Når det gjeldet ølet var det overraskende bra allerede. Det manglet vel smaksmessig kun på karbonering, slik jeg kunne bedømme det. Det var heller ikke helt klart ennå. Ja, jeg mener at det er en mulighet hvis man var i tidsnød å servere dette etter to uker fra bryggedato, men at tre uker nok er bedre, siden det da får karbonert helt ut og klaret seg enda mer.

Grunnen til at jeg kicket på innlegget ditt er at det hørtes ut som du mente at jeg ikke er opptatt av kvalitet. Det er jeg faktisk.

Det overrasket meg rett og slett hvor bra dette ølet var allerede etter 12 dager, spesielt sammenlignet med noe av det jeg har opplevd på kran fra ymse mikrobryggerier. For meg hørtes det ut som du mente at godt øl raskt nærmest er en umulighet.

Vi snakker ikke et stort øl med masse komplekse smaker, høy ABV osv. her. Det er et lyst, lettdrukket og letthumlet øl. Friskt og godt allerede.

Kanskje det er en slags ølets beaujolais nouveau du sitter med:)?

Jeg slår sjelden ut hydrometerprøvene mine; jeg liker dem - eller de fleste av dem, og helst de lyse - og jeg tror til og med at jeg tar noen flere enn jeg strengt tatt hadde behøvd:p. De har noe som blir borte seinere, kanskje særlig et veldig tydelig maltpreg. Jeg skulle ønske det ble med fram til det ferdige ølet.

En mulighet er jo å flaske ølet i akkurat passe tid før det når fg. Det er vel ingen ukjent teknikk, heller - men jeg kjenner ikke til noe øl som er å få her som produseres på den måten nå.
 
Takk for svaret. Jeg tenkte en stund på hvordan jeg skulle svare på innlegget ditt, og det er mulig jeg misforsto hva du mente.

Når det gjeldet ølet var det overraskende bra allerede. Det manglet vel smaksmessig kun på karbonering, slik jeg kunne bedømme det. Det var heller ikke helt klart ennå. Ja, jeg mener at det er en mulighet hvis man var i tidsnød å servere dette etter to uker fra bryggedato, men at tre uker nok er bedre, siden det da får karbonert helt ut og klaret seg enda mer.

Grunnen til at jeg kicket på innlegget ditt er at det hørtes ut som du mente at jeg ikke er opptatt av kvalitet. Det er jeg faktisk.

Det overrasket meg rett og slett hvor bra dette ølet var allerede etter 12 dager, spesielt sammenlignet med noe av det jeg har opplevd på kran fra ymse mikrobryggerier. For meg hørtes det ut som du mente at godt øl raskt nærmest er en umulighet.

Vi snakker ikke et stort øl med masse komplekse smaker, høy ABV osv. her. Det er et lyst, lettdrukket og letthumlet øl. Friskt og godt allerede.

Det var vel kanskje jeg som misforstod deg. Trodde du bare ville ha noe å drikke på fortest mulig.

Men ja. Man finner mye godt øl på gjæringsdunk, særlig de lette blir fortere "ferdig", og hvis man bruker en rask gjær som også flokkulerer fint så hjelper jo det. 007 f.eks.
 
Jeg har brygget all grain pilsnermalt for første gang (maltblandingen hadde også Vienna og Cara Amber).

Jeg smaker alltid på OG-målingen, og denne gangen fornemmet jeg en smak av gress eller tørt høy. Er dette normalt?

Jeg har tidligere brygget med flytende pilsmaltekstrakt, og kan ikke huske samme smaken der.
 
Vanskelig å si - men tygger du på pilsnermalt, vil du vel kunne kjenne noe sånt. Så med mindre du kunne kjenne astringens, ville jeg ta det helt rolig. Det er den eneste feilen jeg kan tenke meg her; at du altså har hatt for høy ph, slik at du har fått trukket ut tanniner.
 
Jeg har mye erfaring både fra vinsmaking og kaffebrygging og er sikker på at dette ikke er tanniner. Tørt høy er nok det nærmeste jeg kommer, muligens litt som en grov kjeks med mye korn, men på en måte mer ubalansert og uferdig.
 
En kølsch med bare pilsnermalt står på lista mi for hva som snart skal brygges, så jeg skal huske på å smake på vørteren med høysmak i bakhodet: "Ville jeg likt dette hvis jeg var ei ku?":)
 
I tenårene hadde jeg i flere år sommerjobb for onkelen min med hesjing av høy og innkjøring av tørt høy på låven. Den lukta og smaken man fikk etter en økt på låven glemmer jeg nok aldri.
 
hehe - jeg har også vært med på høying og hesjing i en etter hvert ganske fjern barndom - og så hørte det med til potetplukkinga hver høst at vi fikk hoppe i høyet. Så jeg har også referansene i orden:).
 
Jeg har brygget all grain pilsnermalt for første gang (maltblandingen hadde også Vienna og Cara Amber).

Jeg smaker alltid på OG-målingen, og denne gangen fornemmet jeg en smak av gress eller tørt høy. Er dette normalt?

Jeg har tidligere brygget med flytende pilsmaltekstrakt, og kan ikke huske samme smaken der.
Hvilke humler brukte du? Noen tyske humler kan ha et visst høypreg.
 
Smak av høy har jeg vel ikke opplevd, mer gress. Tørrhumla noe for lenge en gang pga ikke planlagt jobbtur. Stout som smakte gress, ikke godt.
 
Jeg var klar for og tappe mitt første brygg(ekstrakt) på flasker idag.
Har målt 1.010 to dager på rad etter at den har stått ca16-17 dager i boden på ca 18 grader.
Tok den inn på kjøkkenet igår(ca 20 grader) og idag har den plutselig falt litt ned mot 1.009.

Kan jeg flaske med god samvittighet ikveld, eller bør den stå i 20 grader en dag til(så jeg ikke får flaskebomber elns)?
 
Jeg var klar for og tappe mitt første brygg(ekstrakt) på flasker idag.
Har målt 1.010 to dager på rad etter at den har stått ca16-17 dager i boden på ca 18 grader.
Tok den inn på kjøkkenet igår(ca 20 grader) og idag har den plutselig falt litt ned mot 1.009.
Kan jeg flaske med god samvittighet ikveld, eller bør den stå i 20 grader en dag til(så jeg ikke får flaskebomber elns)?

Kjør på! Jeg ville ikke vært bekymret.
 
Jeg var klar for og tappe mitt første brygg(ekstrakt) på flasker idag.
Har målt 1.010 to dager på rad etter at den har stått ca16-17 dager i boden på ca 18 grader.
Tok den inn på kjøkkenet igår(ca 20 grader) og idag har den plutselig falt litt ned mot 1.009.

Kan jeg flaske med god samvittighet ikveld, eller bør den stå i 20 grader en dag til(så jeg ikke får flaskebomber elns)?
Hva var anslått FG i oppskriften (gitt at den er fulgt godt og du har brukt riktig og nok gjær)?
Tiden den har stått til gjæring burde tilsi at FG er nådd, såfremt dette er gjæret innen anbefalt temperatur for gjæren og OG ikke er veldig høy.

Hvis 1010 og 1009 er nær beregnet FG for oppskriften ville jeg satset på å tappe på flasker.

(For ordens skyld: Jeg er relativt ny som hjemmebrygger og disse rådene er basert vel så mye på det jeg har lest og hørt som på egen erfaring.)
 
Sist redigert:
Kan jeg flaske med god samvittighet ikveld, eller bør den stå i 20 grader en dag til(så jeg ikke får flaskebomber elns)?
Om du kan flaske med god samvittighet kommer litt an på hva annet fanteri du har bedrevet i det siste, men ølet er uten tvil klart for flasking i kveld.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp