Tråden for dumme spørsmål.

Tror dette er rette plassen og spørre om dette... vannet i springen holder 75-78 grader, kan jeg da skylle med dette?o_O
Det er en del som gjør det.
Det var vel helst med eldre rørinstallasjoner (eldre enn 60/70 tallet) at en ikke skulle drikke varmvann pga. metaller fra rørene men det er ikke problem i dag.

Her er tråder hvor dette diskuteres mere inngående.
https://forum.norbrygg.no/threads/starte-bygging-med-varmt-vann.21440/
https://forum.norbrygg.no/threads/varmt-vann-fra-springen.8933/
https://forum.norbrygg.no/threads/norges-dummeste-om-oppvarming-av-vann.5604/
 
Det er en del som gjør det.
Det var vel helst med eldre rørinstallasjoner (eldre enn 60/70 tallet) at en ikke skulle drikke varmvann pga. metaller fra rørene men det er ikke problem i dag.

Her er tråder hvor dette diskuteres mere inngående.
https://forum.norbrygg.no/threads/starte-bygging-med-varmt-vann.21440/
https://forum.norbrygg.no/threads/varmt-vann-fra-springen.8933/
https://forum.norbrygg.no/threads/norges-dummeste-om-oppvarming-av-vann.5604/

Og temperaturen er innafor?
Og takk for den synsvinkelen foresten, det med varmtvann og innhold i vannet var noe jeg ikke tenkte på i farten:rolleyes:
 
Og temperaturen er innafor?
Og takk for den synsvinkelen foresten, det med varmtvann og innhold i vannet var noe jeg ikke tenkte på i farten:rolleyes:
Temperatur opp mot maks 78 grader er innenfor, 75-78 er helt fint.

Over 78 og du risikerer å skylle ut bitterstoffer (tanniner) fra kornet som gir uønsket smak.
 
Du kan også skylle med kaldt vann, men da synker effektiviteten siden sukkeret mister viskositet og klistrer seg mer til korn i mesken.
Anbefales kun dersom du mesker med tynn mesk (med mye vann) og når skyllevannet utgjør rundt 10% av den totale vannmengden. Dette er teknikken til Michael Tonsmeier
 
Allikevel driver disse tyskerne og KOKER sin mesk (decoction) ;)
Tenkte jeg skulle gjøre dette enkelt, jeg skrev risikerer

her kommer noe utdypende om temaet, sikkert kjent stoff for mange but here goes
  • uttrekk av uønskede bitterstoffer/tanniner fra mesken er beroende av 3 faktorer : pH,temperatur og tid
  • Det er ikke noe problem å koke mesken sålenge pH er under 5.8 eller deromkring da bitterstoffene (tanninene) ekstraheres vesentlig mindre ved lav pH.
  • Ved skylling tynner du ut vørteren og risikerer å få pH høyere enn 5.8, da ekstraheres tanniner mye mer.
Dekoksjon er normalt å koke en tykk del av mesken der pH er lav og derfor blir uttrekk av tanniner ikke problematisk ved dekoksjon.
 
Takk for det! Men slik jeg har forstått det, så er man avhengig av skylling, eller etterfylling av vann som et minimum, for og få 25L ferdig vørter? Alt avhengig av hvor mye effektivitet man ønsker av brygget sitt?
 
Jeg går ut fra at du ikke gjennomførte hele meskeprosessen på 94 grader;)? Og hva ble OG og FG?
Den gikk freerise fra 68 til 94, og ned til 75 igjen. Så regner med den var på over 90min i 10minutter ca. OG ble 1060, og FG 1000 :) Gjæret med Belle Saison.
Sendte du den inn til bedømming, som vi snakket om?
Har stående noen bjørneunger klar. Har bare ikke fått fingen ut å sendt dem avgårde/tatt dem med.
 
OK, da rakk vel enzymene å gjøre jobben før de ble satt ut. Det meste skjer jo nokså fort. Og Belle Saison har jeg mistenkt for å ete alt av sukker.
 
OK, da rakk vel enzymene å gjøre jobben før de ble satt ut. Det meste skjer jo nokså fort. Og Belle Saison har jeg mistenkt for å ete alt av sukker.
Det underbygger jo litt teorien om hvor kjapt enzymaktiviteten egentlig er ja :) Men jeg er overrasket over at det ikke ble skilt ut flere bitterstoffer/usmaker.
 
Dette var vel Før skylling så pH var nok innenfor. Men Belle spiser tydeligvis det meste. Inkludert stivelse ser det ut til.
 
Dette var vel Før skylling så pH var nok innenfor. Men Belle spiser tydeligvis det meste. Inkludert stivelse ser det ut til.

Det ble i en annen tråd nevnt en teori om at Belle inneholder cervesiae diastaticus - som jeg mistenker er den dævelskapen som forurenser mye av ølet mitt. Og den tygger i seg alt.

Jeg har et par kasser med saison på Belle, og de flaskene skal i alle fall vaskes særdeles nøye etter hvert som jeg drikker ølet. Sterkt vaskemiddel, børste, og starsan til slutt.
 
Flasket akkurat et ekstraktbrygg jeg har kalt "Cream Ale Express", et forsøk på å få til et lett og drikkbart øl kjapt, altså både kort bryggetid og kort tid fra brygging til drikkeklart på flaske (ferdig karbonert fra bryggestart på 3 uker).

Jeg brukte beercalc.org, og satte opp følgende ekstrakt/malt/sukkerblanding:

Briess Pilsen Light LME - 75% vekt
Sukker - 12,5% vekt
DME Light - 12,5% vekt

OG ble beregnet av beercalc.org til 1049. Jeg målte 1051 etter koking. Et greit avvik (det er ikke sikkert at volumet mitt var helt spot on).
Gjær var Safale US-05. Dette fikk gjære i 9 dager.
Beercalc.org beregnet FG til 1012, som skulle gitt et øl rundt 4,8% ABV. FG endte på 1006 (!)

Så dagens dumme spørsmål blir:
Er beercalc.org evt. andre tilsvarende programmer dårlige på å beregne FG?
Er dette et spesialtilfelle som programmene ikke tar hensyn til når man bruker rent sukker i vørteren?
Siden dette er et rent ekstraktbrygg, så har jo ikke mesking noe med saken å gjøre, så her handler det kanskje mer om at man tilsetter noe som gir full utgjæring.
Hvordan kan man bedre beregningen av FG når man bruker sukker og evt. ekstrakt?

Dette "lette" sommerølet ender altså rundt 5,9% ABV. "Litt" heftigere enn planlagt, altså.
 
Fint sommerøl for en norsk sommer det.. Ikke studert de forskjellige kalkulatorene på saken, men ser at i alle fall beersmith tar høyde for full utgjæring av sukker.
Og det er jo mange andre variabler.
 
Flasket akkurat et ekstraktbrygg jeg har kalt "Cream Ale Express", et forsøk på å få til et lett og drikkbart øl kjapt, altså både kort bryggetid og kort tid fra brygging til drikkeklart på flaske (ferdig karbonert fra bryggestart på 3 uker).

Jeg brukte beercalc.org, og satte opp følgende ekstrakt/malt/sukkerblanding:

Briess Pilsen Light LME - 75% vekt
Sukker - 12,5% vekt
DME Light - 12,5% vekt

OG ble beregnet av beercalc.org til 1049. Jeg målte 1051 etter koking. Et greit avvik (det er ikke sikkert at volumet mitt var helt spot on).
Gjær var Safale US-05. Dette fikk gjære i 9 dager.
Beercalc.org beregnet FG til 1012, som skulle gitt et øl rundt 4,8% ABV. FG endte på 1006 (!)

Så dagens dumme spørsmål blir:
Er beercalc.org evt. andre tilsvarende programmer dårlige på å beregne FG?
Er dette et spesialtilfelle som programmene ikke tar hensyn til når man bruker rent sukker i vørteren?
Siden dette er et rent ekstraktbrygg, så har jo ikke mesking noe med saken å gjøre, så her handler det kanskje mer om at man tilsetter noe som gir full utgjæring.
Hvordan kan man bedre beregningen av FG når man bruker sukker og evt. ekstrakt?

Dette "lette" sommerølet ender altså rundt 5,9% ABV. "Litt" heftigere enn planlagt, altså.

Med den oppskrifta og den gjæren må du regne med høy utgjæringsgrad. Det ser ut som om programmet tar utgangspunkt i en standardutgjæring der FG blir omtrent 1/4 av OG - og så får du legge til/trekke fra ut fra hva slags oppskrift du har, hvilken mesketemperatur du bruker og hva slags gjær du bruker, evt. andre faktorer også (tykkelse på mesken, ph i mesken). Jeg kjenner ikke programmet, men du kan kanskje endre utgjæringsprosenten?
 
Tilbake
Topp