Tråden for dumme spørsmål.

Har brygget en pils som har stått til karbonering i to uker. Og nå kjølig i 2 uker. Når jeg prøvesmaker den så sliter jeg med at 2. Gangs skjenkingen av flaska bare er gjærgrøt.
Altså. Åpner flaska og skjenker fint øl i glasset. Setter flaska fra meg og drikker opp glasset, når det så skjenkes på ny så er det som om noen har tista flaska. Har ikke opplevd dette på mine andre øl. Dette er min første pils.
Hjelper det med lengre lagring kanskje?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
For et døgn siden hadde jeg oppi rundt 200 gram humle til tørrhumling. Sjekket i karet i dag, og ligger masse humle på toppen. Vil dette synke etter hvert? Bør jeg desinfisere en sleiv og røre det forsiktig inn? Eller vil det ikke ha noe å si?
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 47
Har brygget en pils som har stått til karbonering i to uker. Og nå kjølig i 2 uker. Når jeg prøvesmaker den så sliter jeg med at 2. Gangs skjenkingen av flaska bare er gjærgrøt.
Altså. Åpner flaska og skjenker fint øl i glasset. Setter flaska fra meg og drikker opp glasset, når det så skjenkes på ny så er det som om noen har tista flaska. Har ikke opplevd dette på mine andre øl. Dette er min første pils.
Hjelper det med lengre lagring kanskje?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Større glass løser vel det problemet?
 
For et døgn siden hadde jeg oppi rundt 200 gram humle til tørrhumling. Sjekket i karet i dag, og ligger masse humle på toppen. Vil dette synke etter hvert? Bør jeg desinfisere en sleiv og røre det forsiktig inn? Eller vil det ikke ha noe å si?

Det der ville jeg prøvd å rørt inn ja. Ligger det så mye på toppen som ikke får kontakt mister du effekt og oksygenet du slapp inn ved tørrhumlinga vil gjære at det på toppen blir dårlig over tid.
 
Det der ville jeg prøvd å rørt inn ja. Ligger det så mye på toppen som ikke får kontakt mister du effekt og oksygenet du slapp inn ved tørrhumlinga vil gjære at det på toppen blir dårlig over tid.

Takk for svar :) Da blir det å desinfinsere sleiva og røre det forsiktig inn :)
 
Etter 2 uker til karboneringen, er ølet mer eller mindre dødt, kun et lite pfft når korken ble jekket. 24 l vørter ble gjæret med 2 poser pure pitch WLP007 med en OG på 1064. Dette var nok iht ekspertisen. Gjæret fra 18 til 22 grader over 3 uker med FG 1015. Så cold crash og omstikk med sukkerlake 6 gr pr l. Målte dessverre ikke SG ved karboneringsstart, men er nå på 1020. Har det noen hensikt å utfordre tolvmodigheten min lengre eller dra av korkene, tilsette gjær og starte ny karbonering. Det er tilsynelatende nok gjærbart sukker i flaskene. Jeg har i ettertid blitt oppmerksom på at WLP007 ikke er den beste til karbonering.
Noen råd/idéer? CBC-1 og i så fall hvor mye pr liter?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Jeg legger uten erfaring. Slo kloa i en pakke CBC-1 som jeg rehydrerte med en drøy dl vann. Smøg 2 ml av denne "slurryen" i hver flaske og korket på nytt. Etter allerede 5 døgn er karboneringen i boks. Gjæren virker nøytral.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Har satt en starter på 007, shaken not stired
som jeg hadde tenkt å pitche direkte imorgen,
men hvis jeg ikke får brygga før på mandag bør jeg da sette den i kjøleskapet
for å bunnfelle
eller skal jeg bare la hele stå i romtemp
 
Hadde satt den kaldt og dekantert kun dersom vørteren var klar. Du ønsker ikke å helle ut uklar vørter selv om mye har bunnfelt siden du da heller ut den delen av gjæren som er lengst i suspensjon og som gjærer ut lengst
 
Er det bedre det enn å la den stå og pitche direkte?
Litt hipp som happ tenker jeg. Har du ristet mange ganger er vel ølet i starteren noe preget av oksydering, og det kan være bedre å ikke ta det med, men dette mistenker jeg du har mer erfaring fra enn meg.
Mine starterøl på magnetrører smaker ihvertfall litt skunk fra oksydasjon.

På den andre siden får du mere øl ved å ikke dekantere starterølet.
 
Tror dette er rette plassen og spørre om dette... vannet i springen holder 75-78 grader, kan jeg da skylle med dette?o_O
 
Tilbake
Topp